TARAS PETRYNENKO’S SONG CREATIVITY IN THE SOCIO-CULTURAL CONTEXT OF UKRAINE IN THE SECOND HALF OF THE 1980S
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-8Keywords:
Taras Petrynenko, Ukrainian rock music, musical culture, Ukrainian pop music, patriotic song, national-cultural identity.Abstract
The article is dedicated to the study of the songwriting of the prominent contemporary Ukrainian artist Taras Petrynenko in the socio-cultural and political context of Ukraine in the second half of the 1980s. His songs are considered an important tool for political protest, national mobilization, and a means of expressing the cultural identity of the Ukrainian people during the gradual decline of the Soviet totalitarian regime. The main goal of the research is to provide a comprehensive analysis of the interaction between Taras Petrynenko’s works and the societal trends of that period, particularly focusing on the process of national self-identification among Ukrainians. Special attention is given to examining the role of his songs as an emotional vehicle for political commentary and the development of patriotic sentiments, which contributed to the rise of national consciousness and laid the groundwork for further socio-political transformations. The study aims to analyze Petrynenko’s musical legacy from this period within the context of sociocultural resistance to the Soviet system, which was already undergoing significant changes at that time. Emphasis is also placed on the patriotic content of his songs and their impact on shaping Ukrainian national awareness. The scientific novelty of this work lies in the first comprehensive evaluation of Taras Petrynenko’s music, particularly its influence on public sentiment and political mobilization in Ukraine during the transformative processes of the second half of the 1980s. It was found that his songs significantly contributed to social transformations and civic engagement. Petrynenko’s creativity became not only a vital part of Ukrainian musical culture but also an important instrument for political and socio-cultural mobilization. Despite Soviet censorship and repression, his songs created a space for the expression of national aspirations and played a crucial role in fostering patriotic sentiments, which ultimately contributed to Ukraine’s attainment of state independence.
References
Євтушенко О. Легенди химерного краю: Українська рок-антологія. Київ : Автограф, 2004. 221 с.
Євтушенко О. Україна in Rock: статті та есеї. Київ : Грані-Т, 2011. 240 с.
Клещова О. Український пісенний дискурс: сучасні символи. Лінгвістика. 2023. № 2(48). С. 83–97. DOI: 10.12958/2227-2631-2023-2-48-83-97.
Мамченкова О. Фестивальна історія: як прогриміла і чому стихла «Червона Рута». Українська правда. 2017. 18 травня. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2017/05/18/224232/ (дата звернення: 17.09.2024).
Маслій М.Г. Музика мене вибрала сама. День. 2017. 17–18 листопада. URL: https://m.day.kyiv.ua/article/kultura/muzyka-mene-vybrala-sama (дата звернення: 09.09.2024).
Маслій М.Г. Улюблені пісні ХХ сторіччя. Харків : Фоліо, 2019. 399 с.
Петриненко Тарас Гаринальдович. Енциклопедія сучасної України / ред. рада: І.М. Дзюба та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. URL: https://esu.com.ua/article-879908 (дата звернення: 09.09.2024).
Полякова І.О. Лірична тематика як провідний напрям в естрадно-вокальній творчості композитора-виконавця Тараса Петриненка. Концептуальні проблеми розвитку сучасної гуманітарної та прикладної науки : матеріали VI Міжнародного науково-практичного симпозіуму, м. Івано-Франківськ, 20 травня 2022 р. Івано-Франківськ: Редакційно-видавничий відділ Університету Короля Данила, 2022. С. 291–297.
Рудяченко О. Тарас Петриненко, музикант: «Дякую тобі, Господи, що співати «ні про що» я так і не навчився!» : інтерв’ю. Укрінформ. 2019. 3 грудня. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2829887-taras-petrinenko-muzikant.html (дата звернення: 14.09.2024).
Рудяченко О. Україна або з’явиться в апгрейдній версії, або … зовсім зникне: Тарас Петриненко – про політику, естраду і майбутнє : інтерв’ю. День. 2020. 10–11 січня (№ 2/3). URL: https://day.kyiv.ua/article/kultura/ukrayina-abo-zyavytsya-v-apgreydniy-versiyi-abo-zovsimznykne (дата звернення: 09.09.2024).
Терещук Г. Пісенний вибух 1989 року. Фестиваль «Червона Рута» наблизив Незалежність України. Радіо Свобода. 2019. 17 вересня. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30167325.html (дата звернення: 18.09.2024).