THE PHENOMENON OF GUITAR PROFESSIONALISM: A VIEW THROUGH THE PRISM BY ONTOLOGY AND PSYCHOLOGY OF CREATIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-7Keywords:
musical creativity, ontology, psychology, types of musical creativity, compositional creativity, performing creativity, individual style of creativity, performance style, guitar art, guitar creativity.Abstract
The article deals with the phenomenon of guitar professionalism, which has been actively developing during the seventeenth and twenty-first centuries. An attempt is made to identify its essence and principles of existence through the prism of ontology and psychology of creativity common to various types of activity and creation. Such ideas are: the «life world» declared by E. Husserl, which is closed on itself and explains the ontology of the creativ individual style at the creation as a life level, as the cornerstone of professionalism; «unchanging ethical values» and «freedom of will», which invariably come into conflict with each other and, therefore, form the essence of individual creation – from the concept by N. Hartmann; M. Heidegger’s idea of reflecting the essence of the author in his works, which takes the concept of style from a purely musical phenomenon to the life creation level; interpretation of the Act as a moral action act related to values in the of the creativity psychology context by V. Romets; V. Sivers’ vision of value energy as a source of subjective view of the world, which, accordingly, forms an individual style of creativity; statements about the main ontological properties of the phenomenon of creativity – activity and productive and a portrait of the «agent of creative action» (in guitar professionalism we will treat him as an artist) in the creativity concept by O. Rebriy and others; ideas of life creation – by N. Savytska, dialogism – by O. Samoilenko, universalism – by V. Tkachenko, about guitar music as a result of collective efforts of composers and performers – in the concept by T. Ivannikov and others. The comprehension of these ideas and their explication in the field of guitar studies allowed us to identify the main essential features of guitar professionalism, namely universalism of most representatives of guitar professionalism with a preference for certain creativity types – performing, composing, pedagogical, organisational; dialogism of the guitarist-professional’s activity at the external («culturally conditioned») and internal («authorially individualised») levels; activity as a result of choice freedom and the will to perform certain actions in the process of the artist’s lifecreativity. The developed concepts are important for the formation of the categorical apparatus for the study of musical (guitar) professionalism, while the analysis of the life-creativity of specific personalities of guitar professionalism through the prism of its proposed characteristics is among the main prospects for further research on this topic.
References
Гайдеґґер М. Буття в околі речей. Возняк Т. Тексти та переклади. Харків : Фоліо, 1998. С. 332–345. URL: https://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/text-i-perekl/kn3-heid2.htm (дата звернення 18.09.2024).
Гусерль Е. Ідеї чистої феноменології і феноменологічної філософії: Книга перша. Загальний вступ до чистої феноменології / пер. з нім. і коментарі В. Кебуладзе. Харків : Фоліо, 2020. 348 с.
Гуссерль Е. Криза європейського людства і філософія. Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями : хрестоматія / упоряд. В.В. Лях, В.С. Пазенок. Київ : Ваклер, 1996. 220 с.
Іванніков Т.П. Європейська гітарна музика XX століття: феноменологія творчості : автореф. дис. ... д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2018. 39 c.
Кашаюк В., Мойсіюк В. Теорія вчинку В. Роменця та українська хорова школа: психологія, політика, виховне значення. The 40th International scientific and practical conference «Priority Areas of Science Innovations During Martial Law» (November 7–8, 2022). Washington. 2022. С. 67‒70. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21459 (дата звернення 15.10.2024).
Ребрій О. Сучасні концепції творчості у перекладі : монографія. Харків : 2012. 376 с. URL: https://foreign-languages.karazin.ua/resources/a28dc3bfe2522ad80245ccdf2ad02789.pdf (дата звернення 17.10.2024).
Роменець В. Психологія творчості. Київ : Либідь, 2004. 288 с.
Сіверс В. Філософія творчості. Київ : НАКККіМ, 2023. 292 с. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4755 (дата звернення 19.10.2024).
Сіверс В. Цінність як предмет етико-філософського аналізу : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.07. Київ, 1997. 424 с.
Савицька Н. Вікові аспекти композиторської життєтворчості : автореф. … д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2010. 36 с.
Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 34 с.
Ткаченко В. Універсалізм і специфіка музичного мислення у стилях гітарної творчості 1880–1990 років : автореф. дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2013. 16 c.
Hartmann N. Ethik. Berlin : De Gruyter, 1926. 746 S.
Husserl E. Cartesianische Meditationen / Herausgegeben von Elisabeth Ströker. F. Meiner, 2012. 169 S.