ILYA POLSKY’S CYCLE “TWENTY-FOUR CAROLS FOR PIANO” AS THE EMBODIMENT OF THE SYNTHESIS OF CREATIVE ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-4Keywords:
performance, folkloristics, pedagogical activity, winter folklore, ritual and game traditions of the Slavic peoples, polystylistics.Abstract
The article examines the phenomenon of individual methods and means of transformation of winter song and ritual thematics using the example of the piano cycle “Twenty-four carols for piano” by Ilya Polsky. It was found that the principles of selection and elaboration of folklore material comprehensively reflect the relevant directions of the author’s activity: performing, pedagogical, folkloristic, and scientific. From the point of view of stylistic features, the tendency towards the neo-stylistics of Fauvism and folklorism prevails, relying on the rhythmic and noisy beginning of the ritual action. It was established that the forms of the compositions are open, improvisational and rhapsodic, with frequent changes of registers, strokes and texture, which corresponds to the task of reproducing the procedurality of the ritual action. In this way, the contrast is achieved by the individualization of the dramaturgical development of the material of each of the plays. With this complex of tools, the composer achieves theatricality and cinematography in the reproduction of a ritual pattern, demonstrates a deep understanding of the specifics of Slavic folklore of the winter calendar cycle. I. Polsky’s cycle “Twenty-four carols” for solo piano demonstrates the author’s original intertextual, polystylistic, tonal-harmonic, and timbral discoveries and is definitely a significant asset of modern concert and didactic piano literature both as a whole and in the ability to interpret individual numbers. Working with the compositions of I. Polsky’s cycle “Twenty-four carols” gives an opportunity to master numerous technical techniques of chord, passage chord, octave, cluster technique, various types of textural organization from ostinate, complementary, polylayered, contrapuntal and subvocal. At the same time, it is an opportunity to learn the ritual and game essence of the ancient layers of the Christmas song folklore of a number of neighboring Slavic peoples in reading through the prism of a significant arsenal of modern musical language.
References
Барвінський В. Колядки і щедрівки для фортепіано зі словесним текстом. Підгот. до друку О. Смоляк. Тернопіль : Збруч, 1997. 24 с.
Бреславець Г. Культуротворче осягнення фольклорного тексту в мистецькій і науковій діяльності І. С. Польського. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. пр. Харків : ХДАДМ, 2016. № 3. С. 101–106.
Бреславець Г. М. Реконструкція фольклорного тексту в українській музичній культурі останньої третини ХХ – початку ХХІ століття : дис. на здоб. наук. ступеня кандидата мистецтвознавства, спец. 26.00.04 – українська культура (мистецтвознавство). Харківська державна академія культури, Харків, 2018. 222 с.
Горбач О. А., Райчук М. М. Імпресіоністична стилістика у фортепіанних творах В. Барвінського (на матеріалі циклу «Колядки і щедрівки»). Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2005. № 21. С. 88–90.
Гулеско І. Спогади про митця. Культура України: Збірник наукових праць. Харків: Харківська державна академія культури, 2002. Вип. 10. С. 212–217.
Дуда Л. І. Трансформація жанрів календарно-обрядових пісень у сучасному репертуарі бандуристів. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Традиційна культура українського народу в ХХІ столітті : стан та перспективи розвитку». URL: http://www.culturalstudies.in.ua/2010_zb_1_11.php (дата звернення: 12.01.2024).
Козак О. Феномен харківського композитора: І. С. Польський. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Збірник наукових статей. Професія «музикант» у часопросторі: історично-культурні метаморфози. Харків : Харківський національ-
ний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2012. Вип. 35. С. 335–345.
Кривицька Т. Особливості обробок колядок і щедрівок в композиторській практиці 90-х років ХХ століття. Музична творчість та наука в історичному просторі. Зб. ст. НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 73. Київ : НМАУ, 2008. С. 125–135.
Кривицька Т. А. Різдвяна тема в українській хоровій та сценічній музиці періоду незалежності : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.03 – музичне мистецтво. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, ОДМА ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2008. 18 c.
Ніколаї Г. Українська фортепіанна музика як феномен культури ХХ століття. Ars inter Culturas. 2010. № 1. С. 121–132.
Осадча В. М. І. С. Польський – фундатор кафедри українського народного співу та музичного фольклору. Харків у контексті світової музичної культури: події та люди. М‑ли міжнар. наук.-теор. конф., 3–4 квіт. 2008 р. (Харк. держ. акад. культури). Харків : ХДАК, 2008.
С. 110–111.
Польська І. Життєвий шлях та творча діяльність І. С. Польського (до 95-річчя з дня народження митця). Культура України. 2019. Випуск 66. С. 205–216.
Польський І. С. Двадцять чотири колядки [Ноти]: для фортепіано. Київ : Муз. Україна, 1990. 88 с.
Сулій Н. Рецепція галицьких різдвяних пісень у збірнику Василя Барвінського «Колядки і щедрівки». Молодь і ринок. № 3 (50). 2009, березень. С. 139–144.
Терещенко, А. Польський Ілля Самуїлович. Українська музична енциклопедія. Київ : Національна академія наук України, 2016. Т. 5. стб. 343–346.
Філоненко Л. Проблеми інтерпретації колядок і щедрівок для фортепіано українських композиторів. Теорія та практика мистецької едукації у цивілізаційних викликах сьогодення : матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції / ред.-упор. З. Гнатів, Т. Медвідь. Дрогобич : ДДПУ ім. Івана Франка, 2023. С. 181–187.
Ярко М. Фортепіанні «Обробки колядок і щедрівок» В. Барвінського: інновації художньої обробки фольклорного матеріалу. Молодь і ринок. № 3 (50). 2009, березень. С. 91–95.