THE ARTISTIC DIMENSION OF LIFE CREATIVITY OF UKRAINIAN CELLIST OLEKSANDR TYSHCHENKO (TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE BIRTH)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-3-4-46-47-1

Keywords:

Oleksandr Dmytrovych Tyshchenko, cellist, teacher, public activity, chamberinstrumental ensemble, chamber-instrumental performance, repertoire policy, Lviv secondary specialized music boarding school named after Solomiya Krushelnytska, Lviv National Academy of Music named after M. V. Lysenko

Abstract

The article highlights the activities of the famous Ukrainian cellist Oleksandr Dmytrovych Tyshchenko (1923–1997) in the context of the modern historical artistic space. The influence of the artistic and pedagogical environment of the second half of the 20th century on the development of the musician's creative personality, on the formation of his worldview positions, mastery, continuity of historically conditioned performing and pedagogical traditions and openness to the artistic challenges of the time is investigated. Note that the activities of Oleksandr Dmytrovych were not specifically investigated. The methodology of the work is based on the empirical method of research, which combines the study of archival documents, posters, photo documents, memories of students, colleagues, interviews, as well as description, comparison and generalization, creating a kind of chronicle that attests, complements and enriches the whole picture of the era, in in which O. D. Tyshchenko lived and worked. Considerable attention is paid to highlighting the cultural environment in which the musician harmoniously combined concert life (making music as part of the symphony orchestras of the Opera and Ballet Theater and the Philharmonic (Kharkiv, Lviv), making music as part of chamber-instrumental ensembles (trio, quartets, quintets, sextets). Аttention is paid to the initiatives and achievements of O. D. Tyshchenko, a teacher. Tyshchenko – long-term director of the Lviv Secondary Specialized Music School named after Solomiya Krushelnytska. The results obtained with the help of the proposed methods can be interesting for professional musicians, and in the future become a basis for theoretical understanding and a stimulus capable of influencing the processes of development of Ukrainian pedagogical and performing activities in Ukraine and abroad. Oleksandr Tyshchenko in the context of the cultural and artistic life of Ukraine in the second half of the 20th century.

References

Геринович О. Криниця життя. Спогади, творчість, педагогіка. Івано-Франківськ : Гостинець, 2006. 140 с. С. 13–20. ISBN 966-8207-44-0

Дика Н. До епістолярної спадщини Василя Барвінського. Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей на пошану доктора мистецтвознавства, професора М.П. Загайкевич. Київ, 2009. Вип. 4. С. 164–169.

Дика Н. Камерний простір Лесі Деркач. Студії мистецтвознавчі: Театр. Музика. Кіно. № 1(53) / голов. ред. Г. Скрипник; НАН України ; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2016. 124 с. С. 87–96.

Дика Н. Пам’яті Олександра Тищенка. Культура і життя, загальнодержавна українська газета № 48(4516) від 30 листопада 2012 року. С. 7.

Дика Н. Погляд крізь призму часу (до 90-річчя від дня народження Олександра Тищенка). Дзвін. Щомісячний літературно-політичний часопис Національної спілки письменників України. № 9(839). Львів, 2013. Вересень. С. 151–155.

Дика Н.О. Людина дивовижного пророцтва. Музика. Науково-популярний журнал Спілки композиторів України, Всеукраїнської музичної спілки. № 5(395). Київ, 2013. С. 46–51.

Дика Н.О. Один з останніх листів Василя Барвінського. Ідеї, смисли, інтерпретації образотворчого мистецтва. Українська теоретична думка ХХ століття. Антологія / упоряд. Р.М. Яців. Частина 4. Львів : Львівська національна академія мистецтв, Інститут народознавства НАН України, Наукове товариство ім. Т. Шевченка, 2021. С. 374–380.

Дика Н., Воробкевич Т. Львівська середня спеціалізована музична школа-інтернат ім. С. Крушельницької / Українська музична енциклопедія. Том 3 : Л – М ; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України. Київ, 2011. С. 214–217.

Квик Н. Відділ струнно-смичкових інструментів. Львівська середня спеціалізована музична школа-інтернат імені Соломії Крушельницької. Сторінки історії. Львів : Камула, 2017. 188 с. С. 64.

Кияновська Л. Ланюк Юрій (н. 07.06.1957) – український віолончеліст, композитор. Енциклопедія Львова. Львів, 2012. Т. 4. С. 26–27.

Лазуркевич І. Олександр Пірієв: «Музика – наш національний пріоритет». Музика. 2014. № 3. С. 12–15.

Леся Деркач – скрипалька, камералістка, педагогиня в наукових дослідженнях та спогадах / укладачі Артур Микитка, Ніна Дика, гол. ред. Ігор Пилатюк. Львів : Видавець Тетюк Т.В., 2014. 328 с. С. 3.

Мазепа Л., Мазепа Т. Шлях до музичної академії у Львові : у 2-х томах. Львів : Сполом, 2003. Т. 2. С. 171.

Марцель Бергман. Третій Міжнародний музичний конкурс ім. М. Лисенка (27.11. – 08.12.2007 р.). Київ, 2007. С. 17.

Назар-Шевчук Л. Українська віолончелістка Наталія Хома: у променях світової слави. Музика: український інтернет-журнал. 12 січня 2022 р. http://mus.art.co.ua/ukrainska-violonchelistkanataliia-khoma-u-promeniakh-svitovoi-slavy/?fbclid=lwAR2MwnyDFUJRYyI9egN3fny G5pZz0_GKgQZHLfLWVPHTpN4i_IBj9MTKO-I_aem_Aez6mYW-vQ_z1M59-XU87HpoOuqmSxBF4tdXeqcSzDRB4KrHGqxyboQGYuRT0Tk1m74

Олег Криштальський. Львів : Вищий музичний інститут ім. М. Лисенка, 2000. 64 с.

Стельмащук Р. Юрій Ланюк. Контрасти. І Міжнародний фестиваль сучасної музики. Львів, 1995. С. 62.

Сторінки історії ЛДМА ім. М. Лисенка. Львів : Сполом, 2003. С. 91–92.

Шульга Л. Харитина Колесса. Штрихи до творчого портрета. Родина Колессів у духовному та культурному житті України кінця ХІХ – поч. ХХ століття : зб. наук. праць та матеріалів. Вип. 5. Львів, 2005. С. 348–352.

Шуп’яна Т. Кафедра камерного ансамблю та квартету. Сторінки історії ЛДМА ім. М. Лисенка. Львів : Сполом, 2008. С. 148–170.

Published

2023-12-14