THE SIGNIFICANCE OF MUSIC COMPOSITION IN THE ACTIVITIES OF UKRAINIAN SOCIETIES AND ART CENTERS OF GALICIA BEFORE 1939 AS A NATIONAL-CONSOLIDATING FACTOR OF THE UKRAINIAN COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-11Keywords:
societies, art centers, “Prosvita”, “Sokil”, “Sich”, “Plast”, “Galician Music Society”Abstract
This article is devoted to the review and analysis of the activities of the main Ukrainian cultural and educational societies and artistic centers of Galicia until 1939, which spread and promoted among the Ukrainian community folk music and newly created genres of popular musical creativity, which not only contributed to the expansion of the aesthetic worldview of a democratic audience, but also acquired a public-patriotic direction. They influenced the Ukrainian community, awakened in it a desire for knowledge, education, and national culture. The activities of the cultural and educational society “Galician-Ruthenian Uterus” (1848) became a wonderful basis for the growth of national consciousness of the Ukrainians of Galicia. Ukrainian musicologists began a thorough study and understanding of the historical role of Galician societies of this period, whose activities became the basis for the growth of national consciousness of Ukrainians. Among them are thorough studies by Yu. Bulka, B. Savchuk, M. Burban, N. Kobrin, as well as a number of narrow-profile studies (the role and place of public organizations in the musical and choral life of Galicia, the development of musical and song creativity of the Ukrainian community, the organization of concert life, etc.). Often mentioned are the societies “Narodna Shkola”, “Ukrainian Zahoronka”, “Vidrodzhennya”, “Narodna Lichnytsia”, the center of Ukrainian culture “T. Shevchenko Scientific Society” (SSS), as well as the “Boyan” musical and singing society, “M. Lysenko Musical Society”, professional associations of musicians, etc. But a special place among them belonged to the society “Prosvita” (1868–1939), which was called the “mother of Ukrainian societies” that dealt with general cultural needs. Its leaders initiated the founding of the associations “Silsky Hospodar”, “Maslosoyuz”, “Narodnya Lichnycia”, “Narodna Shkola”, “Ruska Besida” and a number of youth organizations: the associations “Plast”, “Rukh”, “Sokil”, “Sich” (later “Meadow”). The women’s movement was represented by the “Society of Ukrainian Women”, founded by N. Kobrynska (Stanislaviv, 1884), the “Union of Ukrainian Women”, founded by M. Rudnytska (since 1917 – the “Women’s Society”).
References
Булка Ю. Музична культура Західної України за міжвоєнної доби. Історія української музики. Київ, 1992. Т. 4: 1917–1941.
Гарат Р.М. Діяльність товариства «Просвіта» в Галичині (1868–1921 рр.) : автореф. дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Чернівці, 2004. 17 с.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. Тернопіль : СМП «Астон», 2000. 339 с.
Кобрин Н.В. Музична культура в національному русі галицьких українців (1891–1939) : автореф. дис. ... канд. іст. наук : спец. 07.00.01 «Історія України». НАН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2010. 19 с.
Комар В. Українське питання в політиці Польщі (1935–1939 рр.). Галичина. 1998. № 1(2). С. 99–105.
Мазепа Т.Л. Галицьке музичне товариство у культурно-мистецькому процесі XIХ – початку ХХ століття : дис. … істор. та теор. к-ри. Київ, 2018. 568 с.
Савчук Б. Українські громадські організації Галичини у другій половині ХІХ – 30-х роках ХХ ст.: Здобутки і перспективи розвитку історіографічного дослідження. Наукові праці Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету. Історичні науки. Кам’янець-Подільський, 2001.Т. 7 (9). С. 356–364.
Старух. І. Галицьке музичне товариство. Українська музична енциклопедія. Т. 2. Київ : Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України. 2008. C. 43–436.