PECULIARITIES OF MYKOLA LASTOVETSKYI’S POLYPHONIC WRITING ON THE EXAMPLE OF “FIFTY POLYPHONIC PIECES-CANONS ON THE THEMES OF UKRAINIAN FOLK SONGS” FOR PIANO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-3

Keywords:

composer, Mykola Lastovetskyi, piano, creativity, musical composition, musical thinking, polyphonic writing, genre, style, piece, canon, Ukrainian folk song, pianist, performer, cycle, folklore

Abstract

A modern Ukrainian composer, a member of the National Union of Composers of Ukraine Mykola Lastovetskyi applies the means of polyphonic writing in his works in a very unique and original way, which can be traced in all genres of his creativity. It should be emphasized that as an experienced teacher-theoretician (in particular, in polyphony) M. Lastovetskyi successfully applies knowledge from this discipline in his composing practice. An excellent example of the original using of the means of polyphonic development is “Fifty polyphonic pieces-canons on the themes of Ukrainian folk songs”, which belong to the fifth notebook “Piano Pieces for Children and Youth” (2019) by M. Lastovetskyi. This cycle has no analogues in Ukrainian music. It is exceptionally innovative, since here for the first time the canon is interpreted not only as a principle and a mean of thematic formation, but also as an autonomous form-genre of piano work, in which polyphony sublimates with an authentic folklore primal. Realizing the important need for enrichment the genres of polyphonic music on a national intonation basis, the composer turned to Ukrainian folk songs. M. Lastovetskyі interprets authentic folk song material in a new-folklore style. The characteristic features of the composer’s musical thinking and polyphonic writing include: sublimation of clear laws of polyphony and harmonic regularities of Ukrainian folk polyphony, enrichment of polyphonic development with free (additional) voices, parallelisms, octave doublings, chordal and interval duplications, development of performers’ creative inventio by applying of “endless reprises ad libitum” etc. In the analyzed cycle four types of canons can be distinguished: a polyphonic piece – a canon with an introduction; “classical” two-part canon of the full verse melody; two-part canon enriched with additional voices in the second half of the melody; the initial exposure of the canon immediately with free voices. It should be emphasized that the composer creating the canons clearly focused on the timbral, register, textural and technical features of the piano. It is important that pianists-performers more actively and consistently include in their pedagogical and concert repertoire polyphonic works of Ukrainian composers of the past and present, inspired by Ukrainian folk songs traditions.

References

Золочевський В. Ладо-гармонічні засади української радянської музики (деякі питання народності). Київ : Муз. Україна. Вид. друге, доп. 1976. 222 с.

Золочевський В. Про модуляцію. Київ : Муз. Україна, 1972. 284 с.

Кравцов Т. Гармонія в системі інтонаційних зв’язків. Київ : Муз. Україна, 1984. 160 с.

Кравцов Т. Прихована імітаційна поліфонія в українських народних піснях. Народна творчість та етнографія. Київ, 1962. № 4. С. 54–63.

Ластовецький М. Два Basso ostinato. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 5) : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2019. C. 107–113 (148 с.).

Ластовецький М. На білу гречку впали роси. «Поетика». Мішані хори без супроводу на слова Максима Рильського : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Ластовецька. Дрогобич : Пόсвіт, 2020. С. 11–14 (144 с.)

Ластовецький М. На городі біла глина. Українські народні пісні для хору (із записів Івана Франка) : навчальний посібник / Ред.-упор., передмова Н. Синкевич. Дрогобич : Пόсвіт, 2018. С. 12–20 (44 с.).

Ластовецький М. «Нова» коломийка. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва. Зошит 1 : навчальний посібник. Львів : ТеРус, 2007. С. 50–54 (100 с.).

Ластовецький М. П’ятдесят поліфонічних п’єс-канонів на теми українських народних пісень. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 5) : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2019. С. 18–95 (148 с.).

Ластовецький М. Раціональні ескізи (дванадцять п’єс в додекафонній техніці). Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 4) : навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Профіль: фортепіано» / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2018. С. 78–128 (148 с.).

Published

2023-10-25