BULGARIAN CHANTS IN REGIONAL CHURCH-SINGING PRACTICE OF TRANSCARPATHIA

Authors

  • Ihor Zadorozhnyі

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-1-44-1

Keywords:

Prostopiniya, handwritten Irmolohions, troparion, melodic, Transcarpathia

Abstract

The article examines the issue of preservation and use of genres of Bulgarian chants in regional church-singing practice. Based on the results of scientific research of Yu. Yasinovskyi and L. Kornii, using a combination of source studies, music-analytical and comparative methods, the repertoire of genres of Bulgarian chant is refined. The features of the musical and text texture changes are determined in handwritten irmoloys, Church Prostopinije by Bokshay-Malynych of Vasiliyanske Prostopinije by Khoma in 1930. The formed local variants confirm close connections with handwritten and printed irmologions of the XVII–XIX centuries, reflect the peculiarities of ancient forms of sacred monody preservation, layering and interspersing of elements of ethnic character, folk-song rhythm intonations, ways of individual interpretation and interpretation of liturgical texts by singers in the church-singing practice of Mukachevo Greek-Catholic diocese. The conducted comparisons additionally reveal the preservation and reinterpretation of key intonations recorded with the help of relative flats in handwritten and printed irmoloys, which illustrates well certain aspects of the formation of melodic intonations in regional church-singing practice.

References

Антонович М. Musica Sacra: Збірник статей з історії української церковної музики. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 1997. 261 с.

Граб У. Мирослав Антонович: інтелектуальна біографія. Еміграційне музикознавство в українському культуротворенні повоєнних десятиліть : монографія. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2019. 456 с.

Задорожний І. Елементи новобалканських напівів в каноні Пасхи церковно-пісенної практики Закарпаття. Українська музика: науковий часопис. Число 4(22). Львів : ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2016. С. 5–15.

Задорожний І. Грецький і болгарський напіви в Літургії Йоана Золотоустого. Простопінія Бокшая. ΚΑΛΟΦωΝΙΑ : наук. зб. з історії церковної монодії та гимнографії. Ч. 9. Львів : Український Католицький Університет, 2018. С. 96–106.

Корній Л., Дубровіна Л. Болгарський наспів з рукописних нотолінійних ірмолоїв України кін. XVI–XVII ст. Київ : Інститут української археографії НАН України,1998. 320 с.

Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Київ – Львів – Полтава : НТШ, 2002. 500 с.

Церковноє Простопініє. Унгваръ : Уніо, 1906. 191 с.

Ясіновський Ю. Манявський скит як найбільший центр болгарського напіву в Україні. Καλοφωνια: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Ч. 7. Львів : Видавництво Українського Католицького Університету 2014. С. 244–260.

Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16-18 століть. Львів : Видавництво отців василіян «Місіонер» 1996. 622 с.

Marinčak Š. Irmologion Jána Juhaseviča 1800 / Spev byzantsko-slovanskej liturgii. Prešov, 2009. s. 103–121.

Dávid Pancza. Kánony sviatkov Narodenia, Bohozjaveniaa Stretnutia Pana v okšayovom irmologione. Простопініє – наша спільна спадщина : Матеріали конференції, присвяченої сторічному ювілею першого друкованого видання «Церковного Простопінія» о. І. Бокшая. Ужгород : Уж БА ім. Блаженного Теодора Ромжі, 2007. С. 183–212.

Published

2023-06-22