THE QUESTION OF STUDYING MUSICAL STYLISTICS SONGS OF UKRAINIAN CHURCH MONODY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-1-5Keywords:
Kyiv metropolis, church monody, irmos, music form.Abstract
Irmos as the leading genre of church monody in the Kyiv metropolis preserved centuries-old musical and poetic longevity from the time of the adoption of Christianity to the middle of the 19th century. This genre also seem to testify to the invariability of the melodic content during their perception and adaptation by the Balkan Slavs, and later in Russia. Irmos did not change their musical style during the reform of notation in the second half of the 16th century from neumatic (kuluzmiana) to linear-mensural (Kiev). Today, the Kyiv square note allows us to clearly and unambiguously read the melodic text of the church monody, including the irmos, and to expand the research discourse on this centuries-old song and music tradition. Some observations already emphasize the strong and perfect organization of musical forms and principles of formation, based on the actual musical principles. And this opens a direct path to learning the musical style of the chant church monody, in particular Irmos.
References
Antonowycz M. The Chants from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton 1974.
Antonowycz M. Ukrainische Hirmen im Lichte der byzantinischen Musiktheorie. Musik des Ostens, 5 (1969), S. 7–22.
Hannick Ch. Ton und Wort in slavischen liturgischen Hymnen. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7.–10. Juni 2005 / вид. Hans Rothe, Dagmar Christians [Patristica slavica, 15]. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh, 2007. С. 175–186.
Асафьев Б. Музыкальна форма как процесс. Ленингад: Музыка, 1971. 5. Вознесенский И. И. Церковное пение православной Юго-Западной России по нотнoлинейным ирмологам XVII и XVIII веков. Москва: Изд-во П. Юргенсона, 1898.
Горюхина Н. Поэтичность музыки. Н. А. Горюхина. Очерки по вопросам стиля и формы. Київ: Музична Україна, 1985. С. 26–39.
Лосев А. Ф. Музыка как предмет логики. А. Ф. Лосев. Из ранних произведений. Москва: И-во Правда, 1990.
Розенов Э. К. Закон золотого сечения в поэзии и в музыке. Э. К. Розенов. Статьи о музыке. Москва: Музыка, 1982. С. 119–157.
Скребков С. Русская хоровая музыка XVII – начала XVIII века. Москва: Музыка, 1969.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століть. Київ – Львів – Полтава, 2002.
Цалай-Якименко О. Духовні співи давньої України. Київ: Музична Україна, 2000.
Ясіновський Ю. Воскресні ірмоси вісьмох гласів / упоряд., комент., вступна стаття [=Антологія візантійсько-слов’янської та української сакральної монодії / Інститут літургійних наук УКУ, Інститут Східних Церков Баварського університету ім. Юліюса- Максиміліяна у Вюрцбурзі. Вип. 9]. Львів: УКУ, 2013.
Ясиновский Ю. Два канона Рождеству Христову в украинско-белорусских нотнолинейных Ирмологионах. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit / Beiträge einer internationalen Tagung / ред. Hans Rothe, Dagmar Christians [Patristica Slavica, Bd. 15]. Padeborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. С. 315–324.
Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років / ред. Крістіан Ганнік [=Київське християнство XI: Джерела]. Львів: УКУ, 2018.
Ясіновський Ю. Передмова архимандрита Онуфрія до Ірмологіона Курязького Преображенського монастиря. Українська музика, 2016/1. С. 92–96.
Ясіновський Ю. Питання музичної форми у піснеспівах сакральної монодії Східного обряду (за нотолінійними транскрипціями ранньомодерної доби). Українська музика, 2012/2. С. 41–51.
Ясіновський Ю. Українська церковна монодія в музично-аналітичному дискурсі [=Історія української музики. Вип. 22: дослідження]. Львів: Львівська політехніка 2014.