INTEGRATIVE AND INNOVATIVE APPROACHES IN THE PROCESS OF UPDATING THE METHODOLOGY OF SUBJECTS OF THE MUSIC-HISTORICAL CYCLE IN TERMS OF LESSONS OF THE MONOGRAPHIC TYPE: ISSUES, TRENDS, CURRENT ISSUES

Authors

Keywords:

integrative nature of music, types of integration, music-historical disciplines, innovative technologies, lesson of monographic type.

Abstract

On the basis of the current state of music-historical disciplines in specialized professional music education, the article raises questions of the integrative nature and essence of the subjects of this cycle (there are planes of external and internal integration fields). They are designed to demonstrate the possibility of using the latest pedagogical and educational interactive technologies and encourage experimentation, search, testing, implementation of variable and creative modeling of the educational process in terms of expansion, enrichment, discovery of new approaches, tasks, goals and means of their implementation in professional music education. Theoretical substantiation and examples of practical application of new interactive methods in the context of monographic (life creation, creative portrait, etc.) types of lessons are offered.

References

Вінник Н. Психолого-педагогічні підходи до особистісного розвитку інтелектуально обдарованих старшокласників. Київ: Інститут обдарованої дитини, 2014, 124 с.

Гарднер Г. Множинні інтелекти. Теорія у практиці : хрестоматія. Київ: Мегатайп, 2004. 288 с.

Динаміка розвитку інтелектуальних здібностей обдарованої особистості у підлітковому віці: монографія. Київ: Інформаційні системи, 2012. 257 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. Вид. 3. Київ: Академвидав, 2015. 304 с.

Козир А. Вступ до акмеології мистецької освіти: навч.-метод. посібник. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. 260 с.

Лисюк С. Розвиток моральних почуттів підлітків засобами музичного мистецтва : навч.- метод. посіб. Одеса: Астропринт, 2009. 140 с. 7. Назар Л. Й.: Інтегративні елементи та інтерактивні технології на уроках музичної літератури у професійній музичій освіті на прикладі вивчення творчості Георга Фрідріха Генделя (частина І. Життєпис) : методична розробка. Львів, 2017. 30 с.

Нова українська школа : порадник для вчителя. Київ: ТОВ “Видавничий дім “Плеяди”, 2017. 206 с.

Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ: “Видавництво А. С. К.”, 2004. 192 с.

Сиротенко Г. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Харків: Основа, 2003. 80 с.

Тадєєв П. Обдарованість і творчість особистості: американський підхід : монографія. Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2008, 237 с.

Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д.; наук. ред., передм. О. І. Пометун. К Плеяди, 2006. 220 с.

Джонсон Р., Холубек А. Методы обучения. Обучение в сотрудничестве. Москва, 2009. 340 с.

Clanet С. L’interculturel. Introduction aux approches interculturelles en Education et en Sciences Humaines, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse, 1993. 137 s.

Matuszak L. Muzyka w nauczaniu zintegrowanym. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego. Red. H. Kosętka, J. Kuźma, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000. 219 s.

Published

2022-11-03