MEDIEVAL PARALLELS IN THE EUROPEAN SPACE: CHRISTIAN HANNIK AND YURII YASINOVSKYI

Authors

  • Natalia Syrotynska

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-1-4

Keywords:

Christian Hannik, Yurii Yasinovskyi, Byzantine hymnography, Ukrainian monody, irmologions, liturgical songs.

Abstract

Consider the relations between two medieval scholars of Ukraine and Germany, who have been cooperating for more than thirty years. Scientists are interested in Byzantine hymnography and sacred monody, as well as medieval liturgical manuscripts and collections. Christian Hannik is a connoisseur of Slavic philology, Byzantine and Slavic history of the Church, liturgy and liturgical music. Yurii Yasinovskyi is a source researcher, art critic, and researcher of Ukrainian nonlinear manuscript irmologions. In cooperation with both scholars, the oldest Ukrainian liturgical music books were published and numerous scientific projects were launched. Professor Yasinovskyi together with Professor Christian Hannik initiated the cooperation agreement between the Ukrainian Catholic University, the I. Krypiakevych Institute of Ukrainian Studies and the University of Würzburg, as well as the M. Lysenko Lviv National Musical Academy. In collaboration with prof. C. Hannik and Yu. Yasinovskyi initiated and held 11 conferences on the history and theory of sacred monody, and conference proceedings were published in 10 collections of «Kalophonia». Selection of selected genres of sacred monody was also initiated in separate printed publications «Anthology», of which 13 were published. The purpose of the study is to present forms of scientific cooperation and achievements in the research area through the prism of personality. The basis of such observations was the active scientific cooperation of two scientists from different countries. This convinces of the good consequences of such cooperation of scientists, whose experience still unites and complements them, and science is bearing good fruit.

References

Бондаренко В., Ганнік Кр., Ясіновський Ю. Репертуар української і білоруської сакральної монодії: комп’ютерна база даних [буклет]. Львів: В-во УКУ, 2003. 50 с.

Ганнік К. Проблеми ритміки візантійського піснеспіву. Калофонія. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2012. Ч. 6. С. 172–190;

Ганнік К. Слов’яно-руський церковний спів і його візантійські джерела. Калофонія. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2002. Ч. 1. С. 37–45.

Ісаєвич Я. Юрій Ясіновський – музикознавець, культуролог, джерелознавець. Калофонія. Львів, 2004. Ч. 6. С. xiv.

Лаврівський невменний ірмологіон кінця XVI століття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський за участі Марії Качмар; наук. редактор Крістіян Ганнік. Львів: УКУ, 2019. хххіі+604 с.

Ясиновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв [1]. Калофонія. Львів, 2004. Ч. 2. С. 157–193.

Ясиновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. Калофонія. Львів, 2008. Ч. 4. С. 197–209. 8. Ясіновський Ю. Бібліографічний покажчик / упор. Андрій Ясіновський. Львів: Вид-тво УКУ, 2004. 75 с.

Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу. Львів, 2011. 468 с.

Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років. У 2-х кн. / наук. ред. Крістіан Ганнік. Львів: В-во УКУ, 2018. xi + 376. 432 с.

Das byzantinische Eigengut der neuzeitlichen slavischen Menäen und seine griechischen Originale. Т. 1: Vorwort, Einführung Incipitarium und Edition der Monate September bis Februar; Т. 2: Incipitarium und Edition de Monate März bis August; Т. 3: Incipitarium und Edition Theotokia; Index hymnorum graecorum; Index hymnorum slavicorum; Epimetra tria / вид. Сhr. Hannick, у співпраці з Peter Plank, Carolina Lutzka [= Abh. Der Nordrhein- Westfalischen Akademie der Wissenschaften, 112; Patristica Slaviсa, 12]. Paderborn, 2006.

Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfiniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhuderts / Herausgegeben und eingeleitet von Jurij Jasinovs'kyj, Übertragen und kommeniert Carolina Lutzka / Львівський ірмологіон. Давній літургійний музичний рукопис п’ятилінійної нотації кінця 16 століття / Редакція і вступна стаття Юрія Ясіновського, транскрипція і коментарі Кароліни Луцкої (Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reiche B: Editionen, Band 24). Köln, Weimar, Wien: Bölau, 2008. 509 S.

Das Taktikon des Nikon vom Schwarzen Berge: griechischer Text und kirchenslavische Übersetzung des 14. Jahrhunderts / ediert von Christian Hannick; in Zusammenarbeit mit Peter Plank, Carolina Lutzka und Tatjana I. Afanasjeva; unter Heranziehung der Vorarbeiten von Irénée Doens / Freiburg i. Br.: Weiher, 2014.

Hannick Ch. Мелодия и текст в славянских литургических песнопениях. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7.–10. Juni 2005 / ger. Hans Rothe, Dagmar Christians. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. S. 175–186;

Hannick Ch. Начала славянской гимнографии в кирилло-мефодьевскую эпоху. Thessaloniki –Magna Moravia / Proceedings of the International Conference, Thessaloniki 16–19. Oct. 1997. Thessaloniki 1999. C. 347–354;

Hannick Ch. Early Slavic Liturgical Hymns in Musicological Context. Ricerche Slavistiche 41 (1994) 9–30.

Hannick Chr. Aux origines de la version slave de l'Hirmologion, in: Fundamental Problems of Early Slavic Music and Poetry, hg. Ch. Hannick (Monumenta Musicae Byzantinae Subsidia 6). Kopenhagen 1978, 5–120.

Hannick Chr. Das Hirmologion in der Übersetzung des Methodios, in: Международен симпозиум 1100 години от блажената кончина на св. Методий I. Sofia, Българска Патриаршия, 1989, 109–117.

Hannick Chr. Das altslavische Hirmologion. Edition und Kommentar (Monumenta linguae slavicae dialecti veteris. Fontes et dissertationes 50). Freiburg/Breisgau 2006. XXIII + 877 S.

Hannick Chr. Studien zu den liturgischen griechischen und slavischen Handschriften der Österreichischen Nationalbibliothek (Byzantina Vindobonensia 6). Wien 1972, 175 S.

Velimirović M. (1997). Ukraïns’ki ta Bilorus’ki Notoliniini Irmoloï 16–18 stolit’: Kataloh i kodikolohichno-paleohrafichne doslidhzennia, by Yurii Yasynovs’kyi. Seriia: Istoriia ukraïns’koi muzyky, 2: Dzherela. Instytut Ukraïnoznavstva im. Krip’iakevycha NAN. Lviv: Misioner, 1996. 624 pp. Harvard Ukrainian Studies, 21, 244–245.

Published

2022-11-02