MUSICAL INTERPRETATIONS OF PHILOSOPHICAL CONCEPTS OF IVAN FRANKO'S POETRY IN MYROSLAV SKORYK’S MUSIC
Keywords:
Ivan Franko, egalitarianism, musical interpretation, Myroslav Skoryk.Abstract
Art movement associated with 'trying on' new aesthetic benchmarks, finding a compromise between 'high' and 'popular' art, has directed the creative genesis of Lviv composer school of late 20th – early 21st centuries to search for a modern interpretation of Franko discourse that would meet the requirements of the new Ukrainian society. A consistent interpreter of Franko's work is Myroslav Skoryk. His “dialogue” with Franko began from Skoryk's cantata Vesna (Spring, 1962), which was a work written for his gradu-ation exam. On the contrary to popular assertion in the Soviet era that patriotism should be delineated only by traditional depictive means in music, M.Skoryk in his attempt to forward to 'mass' audience already in the first addressing to Franko's poetry not only overcame common stamps prevailing in society but managed to rehabilitate and bring to a wider audience true philosophical meaning of Franko's word. This «dialogue» continued in the symphonic-choreographical poem Kameniari (The Rock Breakers, 1967) and culminated in Moses opera completed in 2000. Opera Moses shows not only completely new stage in the musical rendering of Franko's poetry, but returns to the roots of Franko's philosophy and is a kind of 'challenge' for the society and a starting point in rethinking their spiritual, aesthetic and wider – national values in the vortex of globalized bustle of the 21st century. These categories are consistently implemented by the composer by means of musical expression at all levels of the musical organization of the operatic canvas. Interpretation of poetry in Ivan Franko’s heritage in works of Lviv contemporary composer Myroslav Skoryk absorbed the best traditions of Galician musical culture and enriched the musical Frankiana of late 20th – early 21st century by reinterpretation of Franko's word according to the aesthetic requirements of up-to-date art. Analytical review and hermeneutic analysis of M. Skoryk's opuses after verses of I. Franko allowed us to summarize the following characteristics: ‒ reconciliation of "high" and "popular", "modern" and "tradition", which is typical for "egalitarian" art provisions; ‒ significant complication of musical vocabulary; ‒ composer's rendering of semantic codes at different levels of poetic sense: philosophical, emotional, ethical and associative. The scientific value of this paper lies in analyzing and summarizing current trends and inter-preting aesthetic features of Franko's philosophical concepts, images and symbols on the material of M. Skoryk’s music.
References
Гарасим Я. Іван Франко: філософія національного поступу // Українське літературознавство. – Вип. 74. – Львів, 2011. – С. 12–19.
Грицак Я. Пророк у своїй вітчизні. Франко та його спільнота (1856–1886). – Київ: Критика, 2006. – 631 с.
Забужко О. Філософія української ідеї та європейський контекст: франківський період. – 2-ге вид. – К.: Факт, 2009. – 156 с. – (Сер. «Висока полиця»).
Загайкевич М. Музичний світ великого Каменяра. – Київ: Муз. Україна, 1986. – 175 с.
Кияновська Л. І. Франко, С. Людкевич, М. Скорик: три погляди на біблійного Мойсея // Вісник Львівського університету. – Серія мистецтвознавство. – Вип. 6. – Львів, 2006. – С. 79–88.
Кияновська Л. Мирослав Скорик: людина і митець. – Львів, 2008. – 561с.
Кияновська Л. Музичне прочитання поезії Івана Франка у вимірах сучасної естетики (на прикладі творчості львівських композиторів) // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – Вип. 21: Scripta manent. Ювілейний збірник на пошану Богдана Якимовича / [гол. редколегії Микола Литвин, упоряд. Олександр Седляр, Наталя Кобрин] / Національна академія наук України, Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича. – Львів, 2012. - C. 377 – 388.
Людкевич С. Іван Франко і музика // Дослідження, статті, рецензії, виступи / Упоряд. З. Штундер. – Львів: Вид-во М. Коць, 1999. – Т. 1. – С. 273–276.
Маланюк Є. Пролог, не епілог (1856–1956) // Іван Франко. Вибір поезій. – Париж: Б.в., 1956. – С. 7–11.
Мельник Л., Кияновська Л. Притча про «Мойсея» // Політика і культура (ПіК). – 2001. – 3–9 липня. – С. 52.
Терещенко А. Кантати Мирослава Скорика // Музична україністика: сучасний вимір. Зб. наук. статей на пошану композиторки, кандидата мист-ва, заслуженої діячки мистецтв України Богдани Фільц. – Вип. 5. – Київ, 2010. – С. 152–160.
Тиможинський В. Риси гармонічного стилю кантати М.Скорика «Весна» // Музикознавчі студії Інституту мистецтв ВДУ ім. Лесі Українки та НМАУ ім. П. Чайковського. Зб. наук. пр. – Луцьк, 2007. – Вип. 1. – С. 71 – 87.
Щурат В. Франків спосіб творення // Спогади про Івана Франка / [Упоряд. М. Гнатюка]. – Львів: Каменяр, 1997. – С. 280 – 281.
Якимович Б. Франкові вершини і низини. Післямова // Іван Франко. З вершин і низин. – Львів: вид-во ЛНУ, 2004. – С. ІІІ. – [репринтне відтворення з видання 1893 р.] – С. 477–497.