TUNE-HARMONIC LANGUAGE PECULIARITIES IN DENYS SICHYNSKYY’S "ROKSO-LANA" OPERA
Keywords:
Denys Sichynskyy, harmony, folklore, music language, romanticism.Abstract
Denys Sichynskyy was the author of the first opera in the Western Ukraine. Opera "Roksolana" was written on Lev Dzhulynskyy request. The libretto for the opera was written by Galician poet and amateur I. Lutsyk. The analyzed opera’s fragments outline the most typical techniques of tune-harmonic language. It is necessary to explore and emphasize the harmonic language features of the artist as one of the leading in expression of his musical thinking. To define composer music style principles, for a deeper understanding artist romantic style. This aspect has not received an adequate cover-age in the national musicology. The analysis of harmony in "Roksolana" opera by Denys Sichynskyy demonstrated Karol Mikula’s influence on the composer tune-harmony thinking. Denys Sichynskyy used musical expresivness dictated by the desire to transform his identity through the prism of romantic tendencies in «fin le sièkle» period, that led to complications in tune-harmony expression. The main feature of the harmonic material with clarity and definition of functional-harmonic logic is the introduction into the musical fabric almost all alter dominant and subdominanat chord groups: D4/3#1, DD6/5#1,DD2#1, DD4/3#1b5, DDVII7#3,DDVII6/5b3 inherent in romantic style. To typical methods we can include the using of elliptical phrases. As unconventional sequence we consider the subdominant-dominant and inverse chains of seventh chords and various functions. We also meet politonal combination the sustained mainly on dominant superimposed features. These rather broad harmonic techniques extend a functional aspect and make colorful expres-sion. The musical canvas has logic and dynamics using higher-order functions-tone plan. During small constructions the development is reached by frequent changes of tonalities, and by major-minor playing. So, the composer’s music has figurative and emotional direction. The prevailing mood of sadness, grief, sorrow associates with a complex inner world of the artist's autobiographical nature in his work. The most complete of them display in basic musical means of expression, especially in his tune-harmonic language. Denys Sichynskyy remains completely in romantic tradition.
References
Золочевський В. Ладо-гармонічні засади української радянської музики (Деякі питання народності). Друге, доповненене, видання. – Київ : Музична Україна, 1976. – 220 с.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. – Тернопіль : Астон, 2000. – 339 с.
Людкевич С. «Вокальна музика на тексти поезій «Кобзаря» // Дослідження, статті, рецензії. – Київ : Музична Україна, 1973. – С. 163–175.
Людкевич С. «Денис Січинський» (До 20-річчя від дня смерті) // Дослідження, статті, рецензії. – Київ : Музична Україна, 1973. – С. 133–138.
Павлишин С. Денис Січинський. – Київ : Муз. Україна, 1980. – 46 с. – (Творчі портрети українських композиторів).
Павлишин С. Нездійснений геній (до 150-річчя Дениса Січинського) // Українська музика. – Ч. 3 (17). – 2015.– С. 62–67.
Павлишин С. Опера «Роксоляна» // Питання історії і теорії укр. музики. – Львів : Держ. Ун-т., 1957. – Вип. 1. – С. 71–99.
Січинський Д. Роксолана: опера в 3 д. / лібр. І. Луцика. рукоп. копія – Б.м., Б.р. – 215 с. // Бібліотека ЛНМА, ФП, 85.971.
Якубяк Я. Микола Лисенко і Станіслав Людкевич. – Львів, 2003. – 263 с.