FRENCH FLUTE CHAMBER AND ENSEMBLE MUSIC AT THE TURN OF THE TWENTIETH CENTURIES IN THE CONTEXT OF THE SALON CULTURE

Authors

  • Hanna Lukatska

Keywords:

chamber music ensemble, flute, flute music, salon, salon culture, tradition.

Abstract

The article discusses the social and cultural context of flute chamber music ensemble in France at the turn of XIX–XX centuries in terms of inheritance traditions salon culture. French chamber music ensemble that period became a mirror, which reflected a variety of contradictions and complexity of the tumultuous era of great change in art. Note that this area of music and performance practice traditions genetically linked to a joint performance at home and aristocratic lifestyle. The basic form of these traditions was the salon culture that is known, occupied an important place in France since the XVI to the middle of the XIX century. Accordingly, the question of cultural identity flute ensemble music of the time, its ties with the culture and style of salon music. Describes the salon as a special form of interpersonal communication by means of artistic practice largely correspond to the cultural context and forms of existence of music in France last decades of the XIX century and early XX. And in this context were directly involved creators flute chamber music ensemble. In article analyzed the forms of existence, inheriting the tra-dition of the salon as a communicative space that performs a variety of functions (including consolidating, educational and entertainment as the most significant development for chamber ensemble art). You can also argue that genre and style indexes flute ensemble works of this period are based on the characteristic features of salon music – what about the principle of conditionality performing forces available (and sometimes – individuals specific artists), and the level of compositional rules and musical expression.

References

Андріянова О. Салонність як основа музичного життя Росії та України XIX ст.: Автореф. дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2007. 16 с.

Антонец Е. Эволюция салонной музыки в европейской культуре: Дисс. канд. искусствоведения: 17.00.03/ Сумской государственный педагогический университет им. А. С. Макаренко. Сумы, 2006. 216 с.

Долгушина М. Камерная вокальная музыка в России первой половины XIX века: К проблеме связей с европейской культурой: Автореф. Дисс. докт. искусстоведения: 17.00.02 / Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Санкт-Петербург, 2010. 38 с.

Захарова В. Флейтовая культура Франции: генезис, пути и закономерности развития : Дисс... канд. искусствоведения: 17.00.02 / Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Санкт-Петербург, 2008. 246 с.

Золозова Т. Инструментальная музыка послевоенной Франции (1945-1970): Исследование. Київ: Музична Україна, 1989. 216 с.

Корниенко Е. Национальная картина мира в камерно-вокальной музыке французских композиторов рубежа XIX веков: Автореф. дисс. канд. искусствоведения: 17.00.02 / Саратовская государственная консерватория им. Л. В. Собинова. Саратов, 2011. 22 с.

Медведева И. Франсис Пуленк. Москва: Советский композитор, 1969. 240 с.

Паризо К. Модильяни. [Электронный ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://www.a-modigliani.ru/library/parizo-modilyani26.html 9. Польська І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти: Автореф. дис. докт. мистецтвознавства: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2003. 32 с.

Пуленк К. Я и мои друзья [Электронный ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://classic-music.ru/poulenc_friends53.html

Чередниченко Т. Салонная музыка // Музыкальный энциклопедический словарь. Москва: Советская энциклопедия, 1990. С. 482. 12. Ямпольский И. Национальное музыкальное общество // Музыкальная энциклопедия в 6-ти т. Т. 3. Москва: Советская энциклопедия, 1976. С. 914.

Published

2023-03-09