THE F. LISZT'S OEUVRE IN LVIV MUSICAL TRADITION

Authors

  • Stefaniia Oliinyk

Keywords:

Lviv, musical culture, the regional studies, reception, Franz Liszt.

Abstract

The top-of-mind trend in modern Ukrainian music science is the research the regional music culture. The music cultures of different regions and cities is researched by Ukrainian musicologists: P. Shymanskyi, L. Kyianovska, T. Rosul, H. Lokoshchenko, A. Lytvynenko, T. Martyniuk, I. Bermes and many others. However, one more subject of regional studying could be suggest: the reasons of distribution, cultivation and the forms of oeuvre reception of artists, being especially popular in the region due to the historical, social and cultural traditions of this or that land, still remain poorly understood. In this article the reception of most popular pianist and composers Franz Liszt's oeuvre is explored in Lviv musical culture from the late nineteenth century to the present. There are five periods of local reception of Franz Liszt's oeuvre: 1) 1847 – the year when F. Liszt spent a month in Lviv. He had a numerous concerts and meetings with the local artists in this city. According to these, Lviv's society started interesting him like the performer and composer from that time; and the his own oeuvre's reception began; 2) the second half of XIX century – one the student of F. Liszt started the activity in Lviv music life – it was a brilliant pianist Ludwig Marek, who did strong influence on the local piano school of that time. Like a pianist, he completely adopted the manner of his great teacher and continued to provide his performing manner with his own pupils. Among of them were mostly Polish: P. Duillet, M. Adelmann-Maevska, P. Liahner, K. Thurnitski and the others. In this period the first the musicological studies of Liszt's oeuvre also appeared: «Liszt as a symphonic composer» by Brendel, «Franciszek Liszt» by L. Jaworski; 3) the first half of ХХ century (after L. Marek death in 1893 till 1939) – in local piano school two national types (Ukrainian and Polish) of interpreters composer's oeuvre were formed. Among of Ukrainian pianists, which included many composer's works to own concert programs were S. Dnistrianska, H. Levytska and L. Kolessa. The piano and symphonic works by F. Liszt more often were performed in this period and brought the popularity to the composer; 4) 1939–1991 – Soviet period of the reception of F. Liszt's oeuvre. Ukrainian traditions of reception continued by artists-emigrants – pianist R. Savytskiy and musicologist V. Vytvyckiy (an article «Symphonic poem "Mazepa" by Franz Liszt»). In local music culture the main became Russian interpretation of pianism, which was presented by the soviet pianists (S. Richter), who had concerts in Lviv. 5) from 1991 till now – since the Independence the traditions of the local piano performing (E. Chupryk, O. Rapita) and musicological studies of Liszt's oeuvre and his reception has still been performed by Lviv researches (D. Kolbin, N. Kashkadamova, N. Savytska and others). One of the greatest peaks in the concert performance of composer's music was dedicated to the celebration of 200th anniversary of the composer's birth, which Lviv joined in 2011.

References

Барвінський В. З концертової салі. Галя Левицька. // Новий Час. – 1 березня 1937. – Ч. 44. – С. 10.

Блажкевич Г., Старух Т. Правда і міфи про львівських піаністів – основоположників фортепіанної школи. – Львів: Сполом, 2011. – 300 с.

Вибрані музикалії з архіву бібліотеки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка: Нотографічний покажчик / упоряд. та вступ. ст. І. М. Антонюк; авт. передмови Л. О. Кияновська. – Львів, 2009. – 148 с.

Витвицький В. Нова прем’єра у Львівському оперному театрі // Витвицький В. Музикознавчі праці. Публіцистика / Упор. Л. Лехник. – Львів, 2003. – С. 317–318.

Витвицький В. Симфонічна поема “Мазепа” Ф. Ліста // Витвицький В. За океаном : Збірник статтей / Ред.-упор. Ю. Ясиновський. – Львів, 1996. – С.16–19.

Дністрянська С. Ференц Ліст. У сорокові роковини смерти // Діло. – 26 серпня 1926. – Ч. 188. – С. 2–3; 27 серпня 1926. – Ч. 189. – С. 2–3. 7. Історія Львова. У трьох томах / Редколегія Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. – Львів: Центр Європи, 2007. – Т. 2. – 559 с.

Кашкадамова Н. Історія фортеп’янного мистецтва. ХІХ сторіччя: Підручник. – Тернопіль: АСТОН, 2006 – 608 с.

Кашкадамова Н., Дітчук О. Виконавський стиль піаністки Галі Левицької у контексті музичного життя Львова другої чверті ХХ ст. // Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство, 2002. – Вип. 2. – С. 85–108.

Кияновська Л. Сприйняття творчості Ференца Ліста у Львові // Часопис НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2011. – № 4(13). – С. 3–9.

Колбін Д. Виступи Ференца Ліста у Львові // Musica Galiciana. – Rzeszów: Wydawnictwo wyższej szkoły Pedagogicznej, 1999. – T. III. – S. 189–195.

Кот А. Особистісні та креативні виміри зрілого періоду життєтворчості Ференца Ліста. // Українська музика : науковий часопис. – Число 1 (3). – Львів, 2012. – С. 150–155.

Любка Колесса, українська піаністка : статті та матеріали / ред.-упор. Н. Кашкадамова, В. Бобицька. – Львів: Літопис, 2011. – 460 с. 14. Мазепа Л., Мазепа Т. Шлях до музичної академії у Львові. У 2 томах. – Львів: Сполом, 2003. – Т. 1.– 288 с.

Олександр Ейдельман. Данина шани вчителеві. – Львів: БаК, 2006. – 224 с.

Савицький Р. Натхненні образом Мазепи // Музика. – 1993. – № 1. – С. 26–27.

Чуприк Е. Жанр фортепіанної фантазії на окремі теми в творчості Ліста: методичні рекомендації. – Львів, 2001. – 14 с.

Чуприк Е. Фантазії Ф. Ліста на теми з опер італійських композиторів : методичні рекомендації. – Львів, 2001. – 15 с.

Швець-Савицька Н. Декілька рефлексій до епістолярію Ференца Ліста // Українська музика : науковий часопис. – Число 1 (3). – Львів, 2012. – С. 30–37.

[Musicus]. Концерт української піаністки п. С. Дністрянської у Львові // Діло. – 24 березня 1918. – Ч. 67. – С. 3.

Brendel. Liszt jako symfonik. – Lwow: Gubrynowicz i Schmidt, 1870. – 85 s.

Jaworski L. Franciszek Liszt. – Lwów: Złoczów W. Zukerkandl, 1894. – 123 s.

Liszt Fr. Reiterlied (2te Version). Text von Herwegh. Vierstimmige Mannergesänge. – Mainz, Antwerpen und Brüssel. – 5 S.

Published

2023-03-09