MEDIEVAL MUSICIANS ON THE PAGES OF «HISTORY OF UKRAINIAN LITERATURE» BY MYKHAYLO HRUSHEVSKYI

Authors

  • Bohdan Kindratiuk

Keywords:

medieval musicians, skomorokhs, bards, military and church musicians.

Abstract

The research is based on a large part of writing sources, gathered by Mykhaylo Hrushevskyi for The History of Ukrainian Literature, and his new methodology. It gives us ability to claim, that in 11–12th centuries professional music art in Rus-Ukraine is fully developed. Musical professionals were greatly involved in a military culture. Heroic themes were mainly developed by rhapsody folk singers. But there was also a lot of less-talented professionals at Rus noble courts. They were taking important place in medieval songs perfor-mances, dancing music performances. The significant role among them was given to buffoons (scomoroh, folk clown singers in Rus), which were also characters on folk literature, and their figures were often shown with musical instruments. Art of performance was helpful to achieve many privileges. Buffoons were the source of many art forms and themes. Musicians playing according to good rehearsing experience could be characterized by high performance level. Among the broad features of musicians and causes of need in a large number of lesser-known artists, it is also defined their entertainment and health-improving role. The transferring musicians to better seats was helpful to perform well the following functions, in particular to improve performances. Construction of churches, organization of monasteries, created a need to equip liturgical books, sets of bells, contributed to the formation of professional musical cohorts of educated singers, bell-ringers. The availability of historical prototypes helped to preserve images of musicians in folk memory. Significant place among the masters of musical instruments took "cripples passersby", their repertoire. Along with popularity of buffoons (skomorokhs) art distribution of such communities was gradually banned. Among the reasons for banning some conventional musical genres, there should be not only repressions but also the competition of other forms of musical creativity.

References

Галицко-Волынская летопись. Подгот. текста, пер. и коммент. О. Лихачевой // Памятники литературы Древней Руси: ХІІІ век / вступ. Дмитрий Лихачев, общ. ред. Лев Дмитриев, Дмитрий Лихачев. Москва: Худож. лит., 1981. С. 234–425.

Грамоти ХІV ст. / упоряд., вступ. комент. і словники-покажчики Марія Пещак. Київ: Наук. думка, 1974. (Пам’ятки української мови). 256 с.

Грица С. Мелос української народної епіки. – Київ: Наук. думка, 1979. – 248 с.

Грушевський М. Історія української літератури : у 6-ти томах, 9 кн., т. 1 / [упоряд. Василь Яременко]; передм. Петро Кононенко; приміт. Лідія Дунаєвська. – Київ: Либідь, 1993. 392 с. (Літературні пам’ятки України).

Грушевський М. Історія української літератури: у 6-ти томах, 9 кн., т. 2 / [упоряд. Василь Яременко]; приміт. Станіслав Росовецький. – Київ: Либідь, 1993. 264 с. (Літературні пам’ятки України).

Грушевський М. Історія української літератури: у 6-ти томах, 9 кн., т. 3 / [упоряд. Василь Яременко]; приміт. Станіслав Росовецький. – Київ: Либідь, 1993. 285 с. (Літературні пам’ятки України).

Грушевський М. Історія української літератури: у 6-ти томах, 9 кн., т. 4, кн. 1: Усна творчість пізніх княжих і переходових віків ХІІІ–XVII / [упоряд. Олена Таланчук]; приміт. Станіслав Росовецький. – Київ: Либідь, 1994. – 336 с. (Літературні пам’ятки України).

Грушевський М. Історія української літератури : у 6-ти томах, 9 кн., т. 4, кн. 2: Усна творчість пізніх княжих і переходових віків ХІІІ–XVII / [упоряд. Любов Копаниця]; при-міт. Станіслав Росовецький. – Київ: Либідь, 1994. 320 с. (Літературні пам’ятки України).

Етимологічний словник української мови : у 7-ми томах., т. 3: Кора–М / АН УРСР, Ін-т мовознавства ім. Олександра Потебні; [редкол.: Олександр Мельничук (гол. ред.) та ін., уклад. Ростислав Болдирєв та ін.]. – Київ: Наук. думка, 1989. 552. (Словники України).

Кіндратюк Б. «Історія української літератури» Михайла Грушевського як органологічне джерело; [наук. ред. Юрій Ясіновський]: монографія. – Івано-Франківськ: Вид-во Прикарпат. нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2016. 192 с. (Серія «Дзвонарська культура України». Дослідження, вип. 4 / Центр дослідження дзвонарства ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»). 11. Корній Л. Історія української музики : у 4-х частинах, ч. І: Від найдавніших часів до середини ХVІІІ ст. – Київ – Харків – Нью-Йорк: Вид-во МП Кошиць, 1996. 315 с.

Кушпет В. Старцівство: мандрівні співці-музиканти в Україні (XIX – поч. XX ст.). – Київ: Tempora, 2007. 592 с.

Ясіновський Ю. З історії музики західноукраїнських земель XVI–XVII ст. // Українське музикознавство. Київ: Муз. Україна, 1986. С. 107–116.

Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу / Ін-т українознавства ім. Івана Крип’якевича НАН України. Львів, 2011. 468 с. (Історія української музики. Вип. 18: Дослідження).

Published

2023-03-09