POSTAVANGUARD IN PIANO CREATIVE ACTIVITY OF O. MESSIAEN AND HIS CONTEMPORARIES

Authors

  • Daria Androsova

Keywords:

vanguard, postvanguard, piano creative activity, music style, genre in music.

Abstract

In the article it is tracked the role of piano facilities of the expression in music of the specified timing relationship vanguard – postvanguard on material corresponding to works of O. Messiaen, L. Berio, their contemporaries in European Orient. The review allows to offer the generalizations comparatively to style of piano essence creative leaving the represen-tatives of the vanguard – postvanguard, on behalf of classics of these mеtdirections –O. Messiaen, E. Denisov, I. Vyshnegradskii, L. Berio. The Ukrainian master on behalf of L. Grabovskyi, V. Sylivestrov having inherited symbolism-txpressionism school of B. Liatoshyn-skyi, signified the pole of the vanguard – postvanguard, beside which piano compositions were invariably addressed to piano in clavier style.

References

Авилов В. Саксофон в контексті музично-виконавської традиції ХІХ–ХХ століть: до проблеми інструментально-виконавського стильового моделювання : автореф. дис. на здобуття канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2012. – 19 с.

Андріянова О. Салонність як основа музичного життя Росії та України ХІХ ст. : автореф. дис. на здобуття канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2007. – 16 с.

Андросова Д. Нариси з історії зарубіжної музики 1950-х – 1990-х років. США. – Греція. Польща. Вип.2. – Одеса: Астропринт, 2011. – 124 с. Cпівавтор О. Маркова

Басалаева Е. А. Стилистически-тембральный плюрализм фортепиано в камерно-инструментальном творчестве украинских композиторов поколения 1960-х годов : дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2012.–166 с.

Екимовский В. Оливье Мессиан : жизнь и творчество. – Москва : Сов. композитор, 1987. – 304 с.

Кириллина Л. Луиджи Ноно. Лючано Берио // ХХ век. Зарубежная музыка. Очерки. Документы. – Москва : Музыка, 1995. – Вып. 2. – С. 11–65, 66–124.

Курбатская С., Холопов Ю. Пьер Булез. Эдисон Денисов : аналитические очерки. – Москва : ТЦ «Сфера», 1998. – 366 с.

Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. – Київ: Муз. Україна, 1990. – 182 с.

Методологическая функция Христианского мировоззрения в музыкознании : межвузов. сб. науч. статей / отв. ред.-сост. В. В. Медушевский / Москов. гос. консерватория им. П. И. Чайковского, УГАИ им. З. Исмагилова. – Москва ; Уфа, 2007. – 219 с.

Муравська О. Нариси з історії зарубіжної музичної культури. Вип.1. – Одеса: Друкар. дім, 2010. – 214 с.

Рижова О. О. Український символізм та фортепіанна спадщина Б. Лятошинського : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознав. : 17.00.02. – Одеса, 2006. – 18 с.

Холопов Ю. Двенадцатитоновость у конца века : музыка Эдисона Денисова : сб. статей. – Москва, 1995. – С. 84–94.

Холопов Ю., Ценова В. Эдисон Денисов.– Москва : Музыка, 1993.– 232 с.

Холопова В., Канарис Л., Маркова Е., Таранец С. Неоевропоцентризм: муз. культура на рубеже тысячелетий. Кн.1. – Одесса: Астропринт, 2006. – 162 с.

Пуленк Ф. Я и мои друзья. – Ленинград : Музыка, 1977. – 160 с.

Adler G. Handbuch der Musikgeschichte. – Frankfurt am Main : Verlag-Anstalt, 1924.

François Couperin. L’art de touchr le Clavesin. – Die Kunst das Clavesin zu spielen. – The Art of playing the Harpsichord. – Leipzig: Breitkopf & Härtel, Edition Breitkopf № 5560, 1933. – 39 s.

Méfano P. Eine so aigene Originalität // Ivan Wyschnnegradsky. Etude. Sonate. Dialogue. Etudes… Duex chants sur Nietsche. Dithyrambe. – Frankfurt: Distribution Disques Concord, 1994/1995. – S. 19–20.

Schäffer B. Wstęp do kompozycji. – Kraków: PWM, 1967. – 471 s.

Published

2023-03-09