LVIV CHAMBER STRING PERFORMANCE AS A “CREATIVE MINDS” IN THE MODERN RECEPTION OF ART
Keywords:
chamber string performance, chamber orchestral performance, Lviv chamber performance, modern art research, “creative minds”.Abstract
The general view of art studies about the Lviv chamber string performance is analyzed in the article. Said phenomenon is interpreted as the “creative minds” of Lviv string chamber body. The chamber string art subject is one of the priorities in Lviv musicological school. First of all, the most artists’ works those through the prism of their own experience are describing art’s phenomena and processes. Some such studies are grouped into thematic research collections of the M. Lysenko Lviv National Music Academy that called “Instrumental chamber ensemble: History, Theory, Practice” (editor I. Pylatjuk) and others. Some dissertation papers concerning this issue were reserved in recent years. History of Lviv Chamber performance is analyzed in the writings by L. Mazepa, T. Mazepa, N. Dyka, O. Hrabovska, R. Soltys and other scientists. The origins of the story dates back the 16th century, they associated with different national cultures –Polish, German, Austrian, Jewish, Ukrainian and others. L. Kyyanovska analyses indicated the phenomenon in the context of an overall review of Galician musical culture trends. One of the important books about chamber orchestra performing school in the 20th century is “Lviv Chamber Orchestra. 1959–2012”. The authors are the director-concertmaster of the “Academy” orchestra A. Mykytka and conductor of the orchestra I. Pylatjuk. Researcher N. Dyka made a significant contribution to the study of Lviv chamber performance also. It brings to modern science the analysis of the many duets, trios, quartets, quintets that have worked in Lviv in the second half of the 20th century. The main features of the phenomenon described in the works of such authors as A. Mykytka, I. Pylatjuk, L. Kyyanovska, I. Polska, N. Dyka, O. Hrabovska, R. Soltys, A. Savka and others are summarized in the conclusions. The features describing Lviv chamber string performance as a phenomenal body of powerful development are such: 1) a continuity of music-instrumental traditions from the 16th century; 2) the origins and development of strong musical traditions in a multicultural aura of the city as a regional center of Poland and Austrian (Austro- Hungarian) Empire, a role in this process such maestro as F. X. Mozart, K. Lipinski, tours by R. Strauss, G. Malyer and many other world-renowned artists; 3) the establishment and activity of Philharmonic, Opera, Music Academy and other institutions as centers of European musical culture; 4) the active development of the chamber-orchestral performance in the second half of the 20th – 21th centuries, a role in the process of leading teachers-artists by Music Academy; 5) the modern reconstruction of ancient music traditions as a tribute to the culture of “medieval” Lviv; 6) the modern international activity both at the creation of groups and participation in competitions, festivals, jury membership, etc.; 7) a special relation to creation of Ukrainian composers, including “forbidden”, “forgotten” and contemporaries, realized in monographic programs etc.; 8) the presence of all major social functions of chamber ensemble culture (I. Polska) in Lviv musical continuum.
References
Андрієвська В. В. Камерно-інструментальний ансамбль у творчості львівських компо- зиторів ХХ ст. : автореф. дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2010. – 20 с.
Бак Р. Вощакіана: Дитинство... Юність... Маестро... Невідомі сторінки біографії україн- ського дириґента Ярослава Вощака [вст. слово О. Паламарчук] // Америка. − Філадельфія, ПА. – 25 березня 2000 р. − С. 18−19.
Бура М. Я. Камерно-оркестрове виконавство: типологія, семантика та комунікативна специфіка // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : зб. наук. пр. – наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. – Рівне, 2014. – Вип. 20 (1). – С. 242–249.
Грабовська О. С. Тенденції сучасного музично-виконавського мистецтва Львова в аспекті академічного камерно-ансамблевого музикування : дис. … канд. мистецтвозн. : 26.00.01 – теорія та і сторія культури; Л ьвів. н ац. м уз. а кад. і м. М . В. Лисенка. – Львів, 2008. – 189 с.
Дика Н. О. Камерно-інструментальний ансамбль в Україні. Творчість і виконавство (1960–1980 рр.) : автореф. дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. – 2001. – 19 с.
Драган О. В. Постать Ярослава Вощака в контексті розвитку диригентської культури другої половини ХХ століття : дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2010. – 230 с.
Жук Г. В. Віолончельна творчість В. Барвінського в контексті розвитку жанру в українській музиці першої половини ХХ століття : дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Львів. держ. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2005. – 164 c.
Кияновська Л. О. Мирослав Скорик: людина і митець : наукове видання – Львів : б/в, 2008. – 602 с.
Кияновська Л. Син століття Микола Колесса в українській культурі ХХ віку: Сім новел з життя артиста. − Львів : ДВЦ Наукового товариства імені Шевченка, 2003. − 294 с.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX – XX ст. монографія. – Тернопіль : Астон, 2000. – 339 с.
Кияновська Л. Тріумф львівського колективу у Києві // Music-review UKRAINE – 2011. – 13 листопада.
Кулиняк М. А. Виконавська творчість Олега Криси в соціокультурному контексті сучасності : автореф. дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Нац. муз. акад. України ім.. П. І. Чайковського. – К., 2013. – 20 с.
Мазепа Л. З. Шлях до музичної Академії у Львові / Л. З. Мазепа, Т. Л. Мазепа. – Львів : Сполом, 2003. – Т. 1. – 288 с.
Мазепа Л. З. Шлях до музичної Академії у Львові / Л. З. Мазепа, Т. Л. Мазепа. – Львів : Сполом, 2003. – Т. 2. – 200 с.
Мазепа Т. «Галицьке музичне товариство» у Львові: питання камерно-інструментального виконавства // Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. – Львів, 2015. – Вип. 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. – С. 390–404.
Максименко С. Львiвський оперний театр 1941–1944 рокiв: дискурсивний аналiз сучасних дослiджень iсторикiв театру Польщi та України // Вiсник Львiвського унiверситету : зб. наук. праць. − Серiя : мистецтвознавство. − Вип. 5. − Львів, 2005. − С. 58−73.
Микитка А. Львівський камерний оркестр «Академія» та диригенти // Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. – Львів, 2015. – Вип. 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. – С. 375–378.
Микитка А. Львівський камерний оркестр. 1959–1999. – Львів : Світло й тінь, 2000. – 112 с.
Микитка А. Львівський камерний оркестр 1959–2012 / Артур Микитка, Ігор Пилатюк. – Львів : Сплайн, 2012. – 252 с.
Микитка А. Олександра Деркач – епоха української камерної музики // Поступ. – № 97 (541). – 2000. – 6 червня [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://postup.brama.com/000606/97_10_1.html
Москаленко В. Г. Творческий аспект музыкальной интерпретации (к проблеме анализа). − К. : Изд-во Киев. гос. конс., 1994. − 157 с. 22. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка : з б. с т. / [редкол. : І. М. Пилатюк (голова) та ін. ; ред.-упоряд. : Н. Дика]. – Львів : Сполом, 2010. – Вип. 24, Кн. 1 : Камерно-інструментальний ансамбль : історія, теорія, практика. – 457 с.
Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка : з б. с т. / [редкол. : І. М. Пилатюк (голова) та ін. ; ред.-упоряд. : Н. Дика]. – Львів: Сполом, 2011. – Вип. 25 : Камерно-інструментальний ансамбль : історія, теорія, практика. – 419 с.
Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка : зб. ст. / [гол. ред. Ігор Пилатюк, наук. ред.-упоряд. Ніна Дика]. – Львів, 2015. – Вип. 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. – 564 с.
Онищенко Ю. Дмитро Лекгер – корифей львівської скрипкової школи // Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Праці Музикознавчої комісії. – Львів : НТШ, 1996. – Том 232 (CCXXXII). – С. 360–372.
Павлишин С. Львівські музиканти та «празька школа» // Союз Українських Професійних Музик у Львові : Матеріали і документи. Львів, 1997. – 144 с.
Павлій Г. Десятиріччя камерного оркестру «Perpetuum mobile» в хронології концертів, спогадах та роздумах. – Львів : [б/в], 2002. – 71 с.
Паламарчук О. Р. …А музи не мовчали. (Львів: 1941−1944 роки). − Львів: Зерна, 1996. − 96 с.
Пилатюк І. Скрипкова творчість Мирослава Скорика в соціокультурному контексті другої половини XX ст. : дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Одес. держ. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. – Одеса, 2004. – 169 с.
Польская И. И. Камерный ансамбль: История, теория, эстетика : монография. – Харковь : ХГАК, 2001. – 396 с.
Савка А. М. Перший сезон Львівської філармонії (1902–1903 рр.) у контексті філармонічного руху : дис. канд. мистецтвознав. : 26.00.01 – теорія та історія культури; Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2010. – 209 с.
Слюсар Т. М. Львівська камерно-інструментальна соната в історико-стильовій парадигмі розвитку жанру : дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2010. – 198 с.
Солтис Р. М. Львівське струнно-смичкове виконавство та педагогіка як полікультурний феномен : дис. канд. мистецтознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво; Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2013. – 269 с.
Терещенко А. Видання, що не залишає байдужим (Про монографію-альбом «Львівський камерний оркестр 1959–2012» // Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. – Львів, 2015. – Вип. 34 : Виконавське мистецтво. Камерно- інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика. – С. 513–519.