IN THE CONFRONTATION OF TIME: TRIUMPH D. M. GNATIUK ON THE OPERA STAGE IN 1954 YEAR

Authors

  • Viktor Bondarchuk

Keywords:

stylistic organization of the opera, the practice of traditional actor activity, national characteristics, declamatory technique of the opera performer.

Abstract

The proposed theme appeals to the period which related to the fixing of D. Gnatiuk in the area of social, cultural and artistic recognition. As the basis of the study was proposed the problem of formation of a generalized structured model of the actor in context of musical-spatial communications of the mid 50-ies of 20th century. Analysis of the works of D. Gnatiuk, this time organization, submitted by participation of the actor in the operas of G. Rossini "The Barber of Seville", of A. Rubinshtain "Demon" and of G. Bizet "Carmen".

References

Гончаренко Б. «Севільський цирульник на київській оперній сцені» // Чорноморська комуна. – 29.11.1967 р.

Гордійчук М. «Наталка Полтавка» // Вечірній Київ. – 23.04.1954 р.

Грошева Е. Искусство украинского народа // Литературная газета. – 15.05.1954 г.

Книппер Л. Героическая опера «Богдан Хмельницкий» // Известия. – 9.05.1954 г.

Станішевський Ю. Дмитро Гнатюк. – Київ : Муз. Україна, 1991. – 167 с.

Стефанович М. Київський державний ордена Леніна академічний театр опери та балету УРСР імені Т. Г. Шевченка : історичний нарис. ‒ Київ, 1960. – 208 с.

Published

2023-03-08