TARAS SHEVCHENKO’S POETRY IN THE CHAMBER VOCAL WORKS OF GALICIAN COMPOSERS
Keywords:
poetry, vocal music, T. Shevchenko’s works, chamber vocal creativity, Galician composers, genre system, musical language.Abstract
The article reveals the decisive significance of Taras Shevchenko's poetry for the development of national composer's creativity. The peculiarity of Shevchenko's poetics is well-known – sweet-sounding, singing, national figurative coloring, which contributed to the great popularity among Ukrainian composers and to the emergence of a special term "Shevchenkiana". It was noted a unique feature of Taras Shevchenko's poetics – to co-operate with the melody, which was manifested in a large number of chamber vocal compositions on the T. Shev-chenko’s texts. The great volume of works of Galician composers of chamber vocal genres was revealed and analyzed in the historical perspective. It is noted that a special place belongs to songs, romances and solo singing that make up the largest group. We admire the work of T. Shevchenko in the heritage of many Ukrainian artists of different generations and ethnic regions, of musicians of various levels – from composers-amateurs to classics-coryphaeus, which testifies to the universalism of ideas and images, the unique synthesis of democracy and philosophical depth, the power of emotional and artistic influence. The intrinsic style richness and synthesis of various types of technical means and genre models, the selection of pop and experimental lines in genre marks and the involvement of ensemble, orchestral and folk instrumental capabilities in the timbre palette are revealed. The constant relevance of Shevchenko's themes, genre and style variety of compositions, as well as the evolution of creative principles of composer creativity on the territory of Galicia, has been confirmed.
References
Басса О. М. Особливості розвитку західноукраїнської камерно-вокальної музики у першій третині XX століття : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства : 17.00.03. – Львів : 2010. – 20 с.
Білинська М. Грає кобзар, виспівує / М. Білинська. – К. : Муз. Україна, 1981. – 129 с.
Булат Т. П. Український романс. – К. : Наук. думка, 1979. – 320 с.
[В. С.] Музика для душі / [В. С.] // Поступ. – 2003. – 27 травня.
Кияновська Л. О. Еволюція стилю С. Людкевича у європейському контексті // Питання стилю і форми в музиці – Львів, 2001. – С. 80–89. – (Наук. збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 4).
Кияновська Л. Духовний вимір творчості. До 55-річчя від дня народження Віктора Камінського // Митці Львівщини. Календар знаменних і пам’ятних дат на 2008 рік / [Упорядник Н. Письменна]. – Львів : ЛОУНБ, 2008. – С. 2–4.
Козаренко О. В. Вплив поетики Тараса Шевченка на формування творчого методу Миколи Лисенка // Записки НТШ. Праці Музикознавчої комісії. – Львів : В-во НТШ, 1996. – Т. ССХХХІІ. – С. 112–124.
Козаренко О. В. Феномен української національної мови : монографія. – Львів : НТШ, 2000. – 285 с.
Коротя-Ковальська В. Тарас Шевченко – духовний взірець нації / Валентина Коротя-Ковальська // Українознавство. – 2008. – С. 244–246.
Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 1. / Ред.-упор. З. Штундер. – Львів : Дивосвіт, 1999. – 496 с.
Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 2 / Ред.-упор. З. Штундер. – Львів : Дивосвіт, 2000. – 816 с.
Майчик Н. Т. Дискурс камерно-вокальної творчості львівських композиторів другої половини ХХ століття : автореф. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03. – Музичне мистецтво. – Львів, 2012. – 20 с.
Мисько-Пасічник Р. Ярослав Лопатинський // Митці Львівщини : Календар ювіл. і пам’ят. дат на 2001 р. / ЛДОУНБ, Муз.-мемор. музей С. Крушельницької у Львові ; [Упоряд. : Н. Письменна, М. Кривенко] – Львів, 2001. – С. 59–62.
Молчко У. Вокальна шевченкіана Остапа Бобикевича // Вокальні твори на вірші Тараса Шевченка / ред.-упор., автор вст. статті У. Молчко. – Дрогобич : Посвіт, 2007. – С. 3–22.
Павлишин С. С. Денис Січинський. – К. : Муз. Україна, 1980. – 48 с. – (серія : Творчі портрети українських композиторів).
Совяк Р. П. Проблема становления и развития западноукраинского романса ХІХ – начала ХХ вв. : aвтореф. дис. … канд. искусств.: (17.00.02). – К., 1984. – 24 с.
Сокол О. В. Про експресію звукоінтонаційних образів в поетиці “Кобзаря” Т. Г. Шевченка. / ред. Ю. В. Малышев и др.; науч. ред. Г. Н. Вирановский; ред.-сост. Ю. Е. Семенов // Одесский музыковед ’ 93. – Одеса, 1993. – С. 29–34.
Стельмащук Р. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20-х – 30-х рр. ХХ ст. : естетичні та стильові ознаки в контексті епохи: автореф. дис. ... канд. мистецтв.-ва : (17.00.03). ІМФЕ ім. М. Т. Рильського – К., 2003. – 20 с.
Фрайт М. Українська вокальна шевченкіана // Молодь і ринок. – 2008. – № 5 (40). – С. 101–108.
Якубяк Я. Василь Барвінський та Станіслав Людкевич. // Василь Барвінський і українська музична культура : статті і матеріали / упор. О. Смоляк. – Тернопіль, 1998. – С. 53–61.
Якубяк Я. В. Вірш Т. Шевченка “Сонце заходить” та його музичні інтерпретації // Питання стилю і форми в музиці. – Львів, 2001. – С.131–147. – (Наук. збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 4).