"ZAPOROZHETS BEHIND THE DANUBE" IN THE DIRECTOR'S INTERPRETATION BY DMYTRO GNATIUK

Authors

  • Viktor Bondarchuk

Keywords:

performing interpretation, creative person, socio-cultural environment, dramatic works, directing concept, performing repertoire.

Abstract

The theme chosen for the study highlights the important page of the creative biography of D. M. Gnatiuk – the period of his directing activity. In opposition to the established canons of the national opera directing and cultural and artistic realities of the late 70's, the master forms a powerful core of national identity and identification. The thirst for the revival of national traditions, the need for the identification of Ukrainian identity in the space of not only the near abroad, but also the world, encouraged D. Gnatiuk to take decisive and diligent steps. Applying to the problem of the stage performance of S. Gulak-Artemovsky's opera in the director's interpretation of D. Gnatiuk, we have the opportunity to follow the dynamics of the artistic anastasias of the Ukrainian operatic tradition and to experience the realities of artistic trends of the twentieth century.

References

Гнатюк Д. М. Вторая жизнь спектакля // Говорит и показывает Москва. 1980. № 5, 23 января.

Деревенко Г. Непідвладне часу // Культура і життя. 1979. 14 січня.

Дунаевская Н. Успеху более века // Вечерний Донецк. 1990. 4 июня.

Протокол засідання Президії художньої ради АТОБ УРСР ім. Т. Г. Шевченка від 02.09.1987 р. // Архів НАТОБУ ім. Т. Г. Шевченка.

Станішевський Ю. О. Дмитро Гнатюк. – Київ: Муз. Україна, 1991. – 167 с.

Туркевич В. Д. Звучати правдиво, достовірно // Театрально-концертний Київ. 1980. № 6.

Фатьянова Э. Раскрыть народный характер // Социалистический Донецк. 1990. 12 мая.

Цикора С. Возрождение классики // Известия советов народных депутатов. 1978. 21 ноября.

Published

2023-03-08