MNOHOLITSTVUVANNYA TRADITION IN UKRAINIAN COMPOSER CREATIVITY: SPIRITUAL ANTHEM OF UKRAINE «OH GOD, ALMIGHTY AND ONLY» music by M. Lysenko, lyrics by O. Konysky
Keywords:
tradition mnoholitstvuvannya, polychronion, spiritual anthem, M. Lysenko.Abstract
Tradition mnoholitstvuvannya – organic component of Ukrainian spiritual culture, which in the years of independent Ukraine is experiencing particular growth. but for centuries integrated into all spheres of of cultural life: church, secular and folk. Congratulatory formula «many years» exists widely in oral daily and public practice, there is a basic element forming a self-contained musical genre Polychronion. In Ukraine there is more than a hundred author's and folk variants of Polychronions that vary in verbal text, musical techniques, texture presentation and form, and therefore require separate musicological research. The process of penetration tradition in professional composing activities, which began in the XVIII century – on the stage of formation Ukrainian choral music (art D. Bortniansky, A. Wedel). By genre Polychronion repeatedly appealed the representatives of "Peremyshl school" – M. Verbitsky, I. Lavrivsky, S. Vorobkevych, outstanding generation of followers of M. Lysenko – M. Leontovich, K. Stetsenko, J. Yatsynevych O. Kosice and modern creators of secular and church music – L. Dychko, V. Silvestrov, M. Schukh, O. Tarasenko and others. Polychronions presented in the work of the representatives of Ukrainian diaspora – A. Hnatyshyn, I. Sonnevytsky and others, as one of the components of the preservation, development and popularization of Ukrainian musical tradition. Tradition mnoholitstvuvannya is reflected in the spirit hymn of our state “Prayer for Ukraine” or “Oh God, Almighty and Only” music by M. Lysenko and lyrics by O. Konysky. At the end of songs, continuing the best Ukrainian traditions, in the high tessitura, on the fort sounds grand mnoholitstvuvannya for our nation that conceptually summarizes the author's intent and reveals the depth and significance of the patriotic meaning of the text of the poem.
References
Исторические песни малоруського народа / с обьяснениями Вл. Антоновича и М. Драгоманова. – Київ : Тип. М. П. Фрица, 1874. – Т. I. – 336 с.
Ісіченко І. Многоліття як завершальний елемент літургії. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.religion.in.ua /
Історія української музики: у 6 т. / ред. М. М. Гордійчук. – К. : Наукова думка, 1992. – Т.4. – 649 с.
Калениченко А. М. В. Лисенко і світова музична культура : Не зовсім традиційний погляд // Музична україністика : сучасний вимір : збірник наукових статей. – Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2012. – Вип. 7. – С. 4–12.
Кияновська Л. Галицька музична культура ΧΧ–ΧΧI століття : Навчальний посібник. – Чернівці : Книги–ΧΧI, 2007. – 424 с.
Кониський Олександр Якович // Українська музична енциклопедія. – Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2008. – Т. 2. – С. 523.
Кузик В. Молитва "Боже Великий, Єдиний" // Українська музична енциклопедія. – Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2011. – Т. 3. – С. 460.
Лисенко М. Релігійні твори для мішаного хору / упор. М. Юрченко. – Дрогобич : Відродження, 1993. – 37 с.
Музична символіка України : дитячі хорові твори / упор. М. І. Бурбан. – Дрогобич : Відродження, 1997. – Ч. II. – 37 с.
Погребенник Ф. П. Наша дума, наша пісня : нариси-дослідження. – К. : Музична Україна, 1991. – 207 с.
Погребенник Ф. Українські пісні-гімни. ‒ Київ : Т-во «Знання», 1992. – 64 с.
Райківський І. Я. Українські пісні-гімни в Галичині ХІХ ст. До 150-ліття першого виконання національного гімну України «Ще не вмерла Україна» (1865 р.) // Галичина. – 2015. ‒ Ч. 27. ‒ С. 297‒304. ‒ Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nikp_2015_27_39
Скорульська Р. Молитва // Музика. – 1998. № 2. – С. 19‒20.
Трембіцький В. Національний гимн «Ще не вмерла Україна…» та інші українські гимнові пісні. – Львів : Наукове товариство ім. Шевченка, 2003. – 174 с.