RESEARCHION OF THE THEOTOKOS HYMNOGRAPHY IN THE SCIENTIFIC DISCOURSE
Keywords:
byzantine hymnography, theotokos hymnography, sacred monody, chants, liturgical books, heirmologion.Abstract
Poetic richness of the Christian rite formed for centuries on ancient poetry and philosophy, Scripture and sermons Holy Fathers. Thise origenes were true basis of the large body of liturgical chants. In the future, they really influenced future cultural development of the Slavic peoples, including Ukrainian. The period of special scientific interest in Byzantine hymnohraphy associated with the opening of the cardinal J-B. Pitre, who in his work “Hymnographie de l'Église greque” for the first discovered the poetic structure of the sacred chants. This idea opened the new phase of researching of the hymnohraphy genres, also thise way opened a new perception the liturgical chants. It’s important, that the Pitre’s opening and its significance for medieval studies, wrote Lviv’s theologian Mykhajlo Zaleski Lviv at the beginning of the twentieth century. Later, scientist Roman Jakobson suggested about the preservation of the metrics and compositional forms for the Greek translation of the liturgical texts in Slavonic language. It’s very important evidence of the preservation the Greek melodies in the chants of the Slavs-Russian rite. Such an artistic perfection of the liturgical chant along with laconic theological content proves not only consummate content of Ukrainian sacral monody but also persuades in probable continuity of Greek-Byzantium tradition. The period of special scientific interest in Theotocos hymnohraphy associated with Peter Krypyakevych’s. The researcher’s particular interest to Marian hymnography is noted, his main scientific work was the Habilitation research written in Latin: De hymnographia Mariana in Ecclesia Graeca and Elenchus maiorum hymnorum Deiparae. In this work, the history of the Byzantine hymnography, its genre diversity, the creativity of the outstanding experts of hymnography, the poetic and music features are consistently described. The author also focuses on studying the history of Marian hymns origin and emphasizes the special significance of Marian hymns in the Christian liturgical practice. Since the Byzantine poetics of hymnography was primarily intended for a singer’s performance, the researcher separately drew attention to the musical nature of the texts. He underlines the special quality of Marian hymnography, in which the deep theological content and high artistic quality are combined. Fr. Peter Krypyakevych’s works demonstrate his thorough knowledge of theology, liturgy, patristic, literary history, excellent mastering ancient and modern languages, the broad historical and cultural context, which formed the basis of the scientific methodology of researching the Byzantine hymnography. Also, nowadays for the Ukrainian medieval studies Peter Krypyakevych’s work is certainly a perfect example of researching the important areas of the Byzantine studies, that is, hymnography and church monody that not only laid a good foundation for such studies for successors, but also became a good stimulus for strengthening the methodological source base in studying the Ukrainian materials, actually.
References
Бажаньскій П. Історія руского церковного пінія / Порфирій Бажаньскій. – Львів, 1890. – 90 с.
Боярковський Н., о. Про почитання Божої Матері в українськім народі / о. Нестор Боярковський // Поклін Марії. Українська еміграція в Німеччині Пречистій Діві Марії владичиці і опікунці. – Мюнхен, 1947. – С. 5–22.
Ґаладза П., о. «Віки вічні» чи «віки віків»? / о. Петро Ґаладза // Καλοφωνία. – Львів, 2006. – Ч. 3. – С. 26–31.
Залєський М. Основи візантійської ритміки / Михайло Залєський // Καλοφωνία. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії – Львів, 2012. – Ч. 6. – С. 133–171.
Ісаєвич Я. Освітній рух в Україні XVII ст.: східні і західні впливи / Ярослав Ісаєвич // Київська старовина (1995/1). – C. 2–9.
Кожушний O. Преподобний Роман Солодкоспівець і візантійська гімнографія III– VIII ст. / Oлег Кожушний. – Київ, 2009. – 263 с.
Корній Л. «Жіноча» лірика в романсах М. Лисенка на тексти Т. Шевченка / Лідія Корній // Українське музикознавство. – Київ, 1992. – Вип. 27. – C. 156–164.
Кошиць О. Про ґенетичний зв’язок та групування українських обрядових пісень / Олександр Кошиць. – Вінніпег, 1945. – 16 c.
Кривко Р. Славянская гимнография IX–XII вв. в исследованиях и изданиях 1985– 2004 гг. / Роман Кривко // Wiener Slavistische jahrbuch by Österreichische Akademie der Wissenschaften. – Wien, 2005. – Band 50. – S. 203–233.
Крип’якевич П., о. Артистична форма Псалма 118 / о. Петро Крип’якевич // Богословский вістник (Львів), 1900, ч. 1, с. 131–147 (передрук: Καλοφωνία. – Львів, 2002. – Ч. 1. – С. 283–296.
Крип’якевич П., о. Про богородичну гимнографію у грецькій церкві / о. Петро Крип’якевич // Καλοφωνία. – Львів, 2010. – Ч. 5. – С. 114–165.
Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики / Борис Кудрик. – Львів, 1995. – 166 c.
Куземська Г. Якою мовою молилася давня Україна: Правила української транслітерації церковнослов’янських текстів / Ганна Куземська. – Київ: Софiя, 2012. – 112 с.
Маценко П. Листування з О. Кошицем в справі обробки догматів знаменного розспіву / Павло Маценко. // Ювілейний збірник Української вільної академії наук у Канаді. – Вінніпег, 1976. – С. 325–357.
Момина М. Самоподобные песнепения (Automela) в церковнославянских богослужебных рукописях // Русь и южные славяне: Сборник статей к 100-летию со дня рождения Мошина (1894–1987). – Санкт-Петербург, 1998. – С. 165–184.
Ольховський А. Пречиста Марія в українській музиці / Андрій Ольховський // Поклін Марії. – Мюнхен, 1947. – С. 124‒133.
Пасічинський Т., о. Історичний огляд розвою церковного співу на Руси / о. Теодор Пасічинський // Католицький Схід. – Ч. 1. – Львів, 1906. – С. 55–65; (1906/3) 130–136.
Путятицька О. Деякі особливості поспівкової структури у піснеспівах давньої української церковної монодії (на прикладі жанру Догматиків восьми гласів із рукописів XVII ст.) / Ольга Путятицька // Українське музикознавство.– Київ, 2011. – Вип. 37. – С. 245–261.
Сиротенко С. Церковное пение в Южной и Северной России в XVII веке / С. Сиротенко // Труды Полтавской Ученой Архивной Комиссии. Выпуск второй. Полтава. Электрическая типография Г. И. Маркевича. 1905. – с. 87–100. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:///histpol.pl.ua/ru/poltavskij-rodoslov/alfavitnyj-ukazatelrodov/ spisok-rodov-l?id=8577
Сокальський В. Руська народна музика / В. Сокальський. – Київ, 1959 (перше видання вийшло 1886 року).
Стешко Ф. Джерела до історії початкової доби церковного співу на Україні / Федір Стешко // Праці Українського Високого Педагогічного інституту ім. Михайла Драгоманова у Празі [=Науковий збірник, 1]. – Прага, 1929. – С. 425–440.
Франко І. Женщина-мати в поемах Шевченка // Іван Франко. Зібрання творів у 50 томах. – Т. 26. – Київ, 1981. – С. 153‒154.
Щурат В. Марійський культ на українських землях давньої польської держави / Василь Щурат. – Львів, 1910. – 256 с.
Яковенко Н. Вступ до історії / Наталя Яковенко. – Київ: Критика, 2007. – 374 с.
Ясіновський Ю. Українська церковна монодія в музично-аналітичному дискурсі. – Львів, 2014. – 84 с.
Antonovycz M. The Chаnts from Ukrainian Heirmologia. – Bilthoven: A. B. Greyhton, 1974.
Goar J. Εύχολόγιον sive rituale Graecorum. – Parisiae, 1647.
Incipitarium und Edition Theotokia; Index hymnorum graecorum; Index hymnorum slavicorum; Epimetra tria / вид. Christian Hannick у співпраці Peter Plank, Carolina Lutzka [=Abhandlungen Nordrhein-Westfalischen Akademie der Wissenschaften, 112; Patristica Slaviсa, 12]. Paderborn: Ferlag Ferdinand Schöningh 2006. – 1619 с.
Pitra J.-B. Hymnographie de l'Église greque. – Romа, 1867. – 271 p.