THE PROBLEMS OF CHINA FORTEPIANO ART IN THE WORKS OF CHINEESE REDEARCHERS

Authors

  • Yan Zhihao

Keywords:

piano art, missionary activity, ideology, clavier repertoire, cooperation with the West.

Abstract

As a result of tendencies growing of spiritual boarders leveling in compendium of modern scientific works for the last years among Chinese researchers, who made their developments in Ukraine, started to appear the dissertations, in which fortepiano art is considering in the context of problems of Chinese composing art development The scientific developments of Chinese researchers are shown in the works of different musical institutions of Ukraine. Among them are – the works of Van Chendo, Lu Simei and Ma Vei from A. V. Nezdanova Odessa national musical academy; Vei Dzun and Tsan Chen – P. I. Chaikovsky National musical academy of Ukraine (Kyiv); Chen Guansuan, Bai Ye (I. P. Kotlarevsky Kharkiv national university of arts), Lu Jie, Hu Pin, Sun Rui Long (M. V. Lysenko Lviv national musical academy) and others. Implementation of researches and scientific developments as from history incipience, developing and problems of Chinese fortepiano art in the China started only after 1949. This date was marked by the counting beginning of triumph arising of professional performing and composing art of China for the fortepiano as in national and also on worldwide musical art: works of Sui Bo, Yan In Lu, Ma Ke, Lee Huangy, Lu Sian and others. The scale scientific researches in China, where the problems of fortepiano composing art is researched, have appeared only in the period of the newest history of China, mainly – in the period of 20&21st cent. crossing: works of Bu Lee, Van Aniu, Chgan Saoshen, Lyai Haydun and others. Totally the proposed researches of Chinese authors, which were published in Ukraine and China, confirm about powerful development on the modern stage of Chinese scientific musical thought and is important as evidence of significant contribution in development of the modern fortepiano art of China.

References

Бай Є. Китайська фортепіанна музика в контексті інтеграційних процесів світового музичного мистецтва: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03. – Харків, 2014. – 19 с.

Ван Ченьдо. Фортепіанна музика для дітей і про дітей у творчості композиторів Європи та Китаю: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03. – Одеса, 2017. – 16 с.

Вей Дзюнь. Жанрова система народно-пісенної культури Китаю: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.01. – Київ, 2006. – 17 с.

Лу Цзе. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ століть: дис. на здоб. наук ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03 . – Львів, 2017. – 171 с.

Лю Сімей. Культура символізму і її прояви в музиці П. Чайковського, С. Рахманінова, Дж. Пуччіні: дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03. – Одеса, 2006. – 168 с.

Ма Вей Концепція форми в музиці Китаю і Європи: аспекти композиції та виконавства: дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03. – Одеса, 2004. – 173 с.

Сун Жуй Лун. Китайсько-російсько-українські музичні зв’язки в соціокультурному просторі північного Китаю (на прикладі музичного життя Харбіна першої третини ХХ століття): дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.01. – Львів, 2014. – 211 с.

Ху Пин. Развитие украинских и китайских культурных традиций в камерно-инструментальных ансамблях второй половины ХХ века: дис. на соиск. науч. степ. канд. искусство-ведения: 17.00.03. – Львов, 2013. – 218 с.

Цян Чен. Стильова символіка у фортепіанних концертах Сергія Рахманінова // Науковий вісник НМА України ім. П. І. Чайковського. Музичне виконавство і педагогіка: історія, теорія, інтерпретаційні аспекти композиторської творчості. – Вип. 96. – Київ, 2010. – С. 146–154.

Чень Жуаньсюань. Імпресіонізм у фортепіанній музиці китайських композиторів: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. мистецтвознавства: 17.00.03. – Харків, 2014. – 20 с.

Published

2023-03-01