THE PROBLEM OF MUSICAL AND HISTORICAL RESEARCH REVISION IN EMIGRATIONAL MUSICOLOGY
Keywords:
musicological research revision, emigrational musicology, national music memory, М. Antonowych, P. Matsenko, V. Vytvytskyi, А. Olkhovskyi.Abstract
The problem of musical and historical research revision during the Soviet period is considered in the article. The topic is complex and controversial and, therefore, it is addressed carefully understanding the fact that analysis of the Soviet system artifacts must consider moral and often psychological aspect of appearance thereof. First of all, the matter concerns musical and historical research works of the Ukrainian past published during the Soviet period and such that require objective explanations of not only tendentious highlighting of separate historical facts, but also the nature of a compromise with the ideology of power. The topic was actual in the emigrational musicological discourse in the first post-war decades: musicologists closely observed musicological works in Ukraine and corrections of errors and distortions, creation of musical and historical picture on the basis of historical facts determined the nature and trends of scientific activity of musicologists in emigration. Using all their opportunities, Ukrainian musicologists worked in the field of scientific musicological workshops, critical-publicist and information directions. The matter concerns the activity of P. Matsenko, V. Vytvytskyi, А. Olkhovskyi, Z. Lyska and M. Antonowych. Analysis of their scientific works, musical and critical publications and reviews confirm their great contribution to the Ukrainian post-war emigrational musicology for the national music memory preservation.
References
Агєєва В. Мистецтво рівноваги: Максим Рильський на тлі епохи. – К. : Книга, 2012. – 392 с.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 20 березня 1965 року, машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 4 вересня 1971 року, авторизований машинопис. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ Архів Осередку Української Культури і Освіти у Вінніпезі. ‒ 2 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 8 грудня 1983 року, Де Меерн, авторизована машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 19 жовтня 1982, машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 3 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 22 жовтня 1976 року, Де Меерн, авторизований машинопис. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ 1 арк.
Антонович М. Музичний brain-drain: український вплив на російську літургійну музику // М. Антонович. Musica sacra: Зб. ст. з історії української церковної музики. ‒ Львів: Ін-т українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 1997. ‒ С. 216–235.
Винар Л. Сучасний стан української вільної науки // Календар-альманах Нового шляху. – Вінніпег 1967. – С. 119–138.
Витвицький В. Десять щорічників «Українського музикознавства» // В. Витвицький. Музикознавчі праці. Публіцистика. – Упорядник Любомир Лехник. – Львів 2003. – С. 351–353.
Витвицький В. Історія однієї музичної знахідки // Нові дні. ‒ Ч. 407. ‒ Січень 1984. ‒ С. 20‒21.
Витвицький В. Максим Березовський. Життя і творчість. ‒ Джерзі Ситі: Видавництво М. Коць, 1974. ‒ 94 с.
Витвицький В. Пропаганда і музика // В. Витвицький. Музикознавчі праці. Публіцистика. – С. 267–268.
Гольдштейн М. Книга о композиторе Максиме Березовском // Новое русское слово. ‒ 2 жовтня 1977 року. ‒ С. 4.
Єкельчик С. Імперія пам’яті. Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. – Київ: Видавництво «Часопис “Критика”», 2008. ‒ 303 с.
Загайкевич М. Проблеми вивчення західноукраїнської музичної культури у 50–80-х роках ХХ століття (Причинки до історіографії) // Записки НТШ. Праці Музикознавчої комісії. – Том. ССLVIII. – Львів 2009. – С. 117–124.
Зарецький О. Українське шістдесятництво у трансформаціях радянської відлиги // Українська культура ХХ–XХІ ст.: соціоантропологічний аспект : зб. наук. праць. – Київ : Дуліби, 2015. – 73‒85 [Електронне наукове видання] URL http://nndiuvi.org.ua/ book/zbirn-kult-1.pdf
Лисько З. Нова історія української музики // Українська літературна газета. – Лютий 1959. ‒ Ч. 2 (44). – С. 10.
Лободовський Ю. Сцили й Xарибди української поезії // Простір свободи: Україна на шпальтах паризької «Культури». – К.: Критика, 2005. – С. 331–376.
Маценко П. Дмитро Степанович Бортнянський і Максим Созонтович Березовський. ‒ Вінніпег: Культура й освіта, 1951. ‒ 29 с.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 7 грудня, 1969 року, Роблин, авторизований машинопис. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 2 арк.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 26 червня 1970 року, Роблин, авторизований машинопис. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики Українського Католицького Університету (УКУ), Львів. ‒ 2 арк.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 27 березня 1965 року, Роблин, авторизований машинопис.‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 2 арк.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 27 жовтня 1969 року, Роблин, авторизований машинопис. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Маценко П. Нова книжка // Новий шлях. ‒ Ч. 28. ‒ 12 липня 1975. – C. 8–9.
Наєнко М. Українське літературознавство: Школи, напрями, тенденції . – К.: Академія, 1997 . – 320 с. ‒ Режим доступу: http://westudents.com.ua/glavy/34422-naukove-literaturoznavstvo-v-daspor-y-kritika-yogo-radyanskimi-psevdovchenimi.html
О. Е. Двосотліття Бортнянського // Літературно-науковий збірник. – Ч. 1. ‒ Нью Йорк: Накладом УВАН у США, 1952. ‒ С. 167–171.
Портнов А. Terra hostica. Образ Росії в українських шкільних підручниках з історії // Історії для домашнього вжитку: Есеї про польсько-російсько-український трикутник пам’яті. – К.: Критика, 2013. – С. 55–82.
Портнов А. Історії істориків. Обличчя й образи української історіографії ХХ століття. ‒ Київ: Критика, 2011. – 229 c.
Портнов А. Про українську совєтську історіографію та її інституційну тяглість // Історії для домашнього вжитку: Есеї про польсько-російсько-український трикутник пам’яті. – К.: Критика, 2013. – С. 237–245
Савицький Р. Лист до В. Витвицького від 1 травня 1975, авторизований машинопис, 1 арк. // Архів М. Антоновича. ‒ Інститут церковної музики УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Савицький Р. У поклоні Дмитрові Бортнянському // Сучасність. – Ч. ІІ (191). – 1976. – С. 114–119.
Савчук І. Микола Ділецький «Граматика музикальна». Петербурзький список 1723 року: від часу відкриття до опублікування // Українське музикознавство: науково-методичний збірник. ‒ Вип. 42. ‒ Київ: НМАУ ім. П. Чайковського, 2016. – С. 6–34.
Соневицький І. Артем Ведель і його музична спадщина. ‒ Нью-Йорк 1966. ‒ 177 с.
Чекан Ю. Після прочитання книги про 1948… (Рецензія на монографію: Власова Е. С. 1948 год в советской музыке. Документированное исследование. – М.: Издательский дом «Классика – ХХІ», 2010. – 456 с.) // Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. – Вип. 21. – К.: Міленіум, 2012.
Яремчук В. Образи історії української історіографії в історичній науці України середини 1950-их – початку 1970-их років // Історіографічні дослідження в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2008. – Вип. 18. – С. 59–98.
Olkhovsky А. Music Under the Soviets. The Agony of an Art. ‒ New York 1955. ‒ 427 p.