THE HISTORY OF MUSIC-THEORIST SCIENCE AND PEDAGOGIC AT LVIV HIGH MUSIC INSTITUTE (INT. 1903–1939)
Keywords:
Anatol Vakhnyanyn, The Handbook for Harmony, Stanislaw Liudkevych, The Elementary Theory of Music, Wasyl Barvinsky, Nestor Nyzhankivsky, Borys Kudryk, Zynovyi Lysko, The Music Dictionary, Vasyl Vytvytsky, Mykola Kolessa.Abstract
The perfection of music science were the priority of The Board of Directors of Lviv High Music Institute prior and ever since it's foundation. After the cornerstone of music education has been laid by The Choral Music Society at June 28, 1903, the department of composition, theory and history of music were regulated by Lviv Choral Music Society and Studies' Synopsis, which were publicly announced. Since the commencement of practical studies the theory of music were taught by Yan Hall and Anatol Vakhnyanyn. For the purpose of systematic studies The Handbook for Harmony were written by A.Vakhnyanyn at 1906–1907. After his demise the teaching of music disciplines were undertaken by F. Kolessa. In 1908 the Board of Directors adopted the set of criteria making music theory studies obligatory for intsrumentalist performers. Since 1910 onwards Stanislaw Liudcevych has become the director of Institute, teaching alongside the theory of music. He has written the Handbook for Elementary theory as well, published in Kolomya in 1921. Since the director's duties were undertaken by Vasyl Barvinsky, he also joined the theory of music' board of teachers. During his interim as a director at 1930-ies the teaching of theory of music were greatly perfected. The panel of teachers were joined by Ivan Bilykovsky, Natalia Barvinska, Stanislaw Liudkevych, Nestor Nyzhankivsky, Borys Kudryk, Mykola Kolessa, Zynoviy Lysko, Vasyl Vytvytsky. Following the educational reform, undertaken by Polish State depart-ment for Religion & Education in 1930-ies, the curriculum has been extended, including Elemen-tary singing, Theory of Form, Instrumentation, Aesthetics, Acoustics, Voice &Counterpoint etc. S. Liudkevytch created the Handbook for Elementary Singing, which were printed in parts of a publication project. The panel of teachers also extended the scope of the studies. In 1930-ies the music theory teachers publicly discussed the Music Science & Aesthetics (including the atonal music in 1932), S. Liudkevych supervised the terminology boards, which perfected the Ukrainian therminology. The Edition of Music Dictionary in Stryi by Z. Lysko followed in 1939. The theory teachers also compiled the tables for clefs' reading (Stepan Hornytsky's tables, 1932). The Counterpoint & Music Form studies, compiled by Nestor Nyzhankivsky, are appended unto the article.
References
Барвінський В. З нових видань. Др. Зиновій Лисько: Музичний словник. Видавництво Музичного Т-ва ім. М. Лисенка, філія в Стрию, 1933 / Василь Барвінський // Новий час. – 1933. – № 203. – 13 вересня. – С. 4.
Барвінський В. Прилад до орієнтування в музичних ключах Степана Горницького / Василь Барвінський // Новий час. – 1934. – № 221. – 4 жовтня. – С. 6.
Відозва до співолюбивих Русинів // Руслан. – 1899. – № 160. – 20 липня (1 серпня). – С. 1–2.
Волошин М. Висший музичний Інститут у Львові / Михайло Волошин // Альманах музичний: лїтературна часть Першого ілюстрованого калєндаря музичного на рік 1904 / Зладив і впорядкував Ромуальд Зарицкий. – Львів: З друкарні НТШ, 1904. – С. 102–104.
Горак Я. Анатоль Вахнянин і становлення музичного професіоналізму в Галичині (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). – Львів: Сполом, 2009. – С. 232 с.
Горак Я. Товариство «Сокіл» і заснування Вищого Музичного Інституту у Львові // Українська музика. – 2013. – Число 1 (7) – С. 37–54. 7. Книга протоколів Музичного товариства імені Миколи Лисенка / Підготовка текстів, вступна стаття, коментарі та іменний покажчик Я. Горака. – Тернопіль: Астон, 2014. – 424 с.
Людкевич С. Кілька заміток до реформи у Вищім музичнім інституті ім. М. Лисенка у Львові // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / Упоряд. З. Штундер. – Том 2. – Львів: Видавництво М. Коць, Дивосвіт, 2000. – С. 254–256.
Людкевич С. Критичні замітки в справі науки сольфеджіо й музичного диктанту в музичних школах // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / Упоряд. З. Штундер. – Том 2. – Львів, 2000. – С. 269–274.
Медведик П. Діячі української музичної культури (Матеріали до біобібліографічного словника) // Записки Наукового товариства імені Шевченка. – Том ССХХХІІ: Праці Музикознавчої комісії / Ред. О. Купчинський, Ю. Ясіновський. – Львів: НТШ, 1996. – С. 404–555.
На шкільні теми. Із актуальних справ музичного шкільництва (З Дирекції Інституту Т-ва ім. Лисенка) // Діло. – 1931. – № 194. – 1 вересня. – С. 2–3.
Новинки. З Вищого Музичного Інституту ім. Лисенка // Діло. – 1930. – № 210. – 21 вересня. – С. 4. – Підписано: Дирекція В. Муз. Інституту у Львові.
Новинки. Руский Інститут музичний // Діло. – 1904. – № 177. – 9 (22) серпня. – С. 3.
Нові напрями в мистецтві. Атонізм в музиці // Нова Зоря. – 1932. – № 1. – 7 січня. – С. 12–13. – Підписано: А.Ч.
Оповістки. Дво- і півмісячний діріґентський курс // Новий час. – 1935. – № 220. – 4 жовтня. – С. 7.
Тихий С. Маловідомі аспекти педагогічної діяльності Нестора Нижанківського. – Львів, 2005. – 14 с.
Центральний Державний Історичний Архів у Львові (ЦДІАЛ). – Фонд 818 (А.Вахнянин). – Справа 17: Праця «Наука гармонії». – 148 арк.
Шкільний реґулямін Висшого музичного інститута Товариства ім. Миколи Лисенка. – Львів: З «Загальної друкарні», 1908. – 12 с.
Шкільний устав Висшого Музичного Інститута під управою «Союза співацких і музичних товариств» у Львові // Руслан. – 1903. – № 192. – 26.08. (3.09). – С. 2; № 193. – 27. 08 (9.09). – С. 2; № 194. – 28.08. (10.09). – С. 2; № 195. – 29. 08 (11.09). – С. 1–2; № 196. – 30.08 (12.09) – С. 2; № 197. – 31.08 (13.09). – С. 1–2; № 198. – 2 (15).09. – С. 2; № 199. – 3 (16). 09 – С. 1–2; № 200. – 4 (17).09. – С. 1–2; № 201. 5 (18).09. – С. 2–3; № 202. – 6 (19). 09. – С. 2–3.
Шухевич В., Витошинський Я. Зміна програми науки у Висшім музичнім Інституті Товариства ім. М. Лисенка у Львові // Діло. – 1910. – № 143. – 30 червня. – С. 5.