THE MUSIC TEXT FEATURES OF THE DOGMATIC SECOND ICHOS IN KYIVAN’S LINEAR NOTATION IRMOLOGIONS OF THE 16–18TH CENTURIES (A QUESTION OF MODE MUTATION)
Keywords:
Ukrainian sacral monody, dogmatic, music textology, irmologion, mutation.Abstract
Interpretation of musical text of chants is important for understanding of its musical composition structure. This structure was in one way or another reflected in music notation. From the second part of the 16th century in Ukrainian and Belarussian manuscripts began to be used a new type of notation – five-line notation, namely Kievan square note. The mutation (mode modulation) in writing fixed by the clef C with B-flat or without it. The modulation happens on tone up or tone down. We consider the Dogmatyk of second mode. In melody of chant the modulation is three times: transposed up a tone and return to the beginning mode. The return at the end of chant is recorded according to Byzantine rules of music composition using phtorai or parallage. This pattern is typical for the music later time. This mutаtion reflects the content of text – change the images of Old and New Testament (words “sinj”, “wozsija”). This modulation not reflected at all irmologions. Maybe it sang orally or had difficulty understanding in the notation. The texto-logycal analysis allowed to consider the main variants of note mutation in irmologions of Kyivan’s linear notation and to reveal the meaning the b-flat as a clef and the sign for mode change at the chant.
References
Золочевський В. Про модуляцію, Київ, Музична Україна, 1972.
Качмар М. Стихира на Різдво Христове Днесь Христос во Вифлеємі (музично-аналітичні спостереження) // Калофонія 8, Львів, УКУ, 2017, с. 97–109.
Качмар М. Особливості прочитання мутації у київській нотації на прикладі ірмосу «Мойсейскую піснь» // Тези наукової конференції «Мистецька культура: історія, теорія, методологія». Львів, 25 листопада 2016 р.
Ключ Разумения Тихона Макарьевського [Электронный ресурс] // Собрание Д. Разумовского, библиотека Троице-Сергиевой Лавры. Москва [http://оld.stsl.ru/manuscripts/f–379/2], арк. 80 зв.
Лосев А. История эстетических категорий. Москва: Искусство 1965.
Трактаты о музыке Иоанна Тинкториса / автор Р. Л. Поспелова. Москва : НИЦ «Московская консерватория», 2009.
Холопов Ю. Н. «Странные бемоли» в связи с модальными функциями в русской монодии // Проблемы дешифровки древнерусских нотаций. Ленинград: ЛОЛГК, 1987.
Цалай-Якименко О. С. Київська нотація як релятивна система (за рукописами XVI–XVII ст.) // Українське музикознавство, вип. 9, Київ 1974, с. 197–224.
Цалай-Якименко О. «Літерні поміти» російських співацьких рукописів XVII століття – різновид київської релятивної нотації» // Записки НТШ: Музикознавчі праці, т. 232, Львів. С. 40–57.
Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 ст. Львів 1996.
Энглин С. Е. Модуляционность в совершенной неизменной (немодулирующей?) системе // Theorie und Geschichte der Monodie. / M. Pischloger (Hrsg.), Wien, 2004, B.2, S. 153–208.
Cоnоmоs D. E. The treatise оf Manuel Chrysaphes, the lampadariоs: Оn the theоry оf the art оf chanting and оn certain errоneоus views that sоme hоld abоut it (Mоunt Athоs, Ivirоn Mоnastery MS 1120, July 1458). Wien : Verlag der Оesterreichischen Akademie der Wissen-schaften, 1985. 119 p.
Flоrоs C. Universale Neumenkunde : Entzifferung der ältesten byzantinischen Neumenschriften und der altslavischen sematischen Nоtatiоn : das mоdale System der byzantinischen Kirchen-musik . Kassel ; Wilhelmshöhe : Bärenreiter-Antiquariat, 1970, Bd. 1.