MODERN PROBLEMS OF CONDUCTOR ART

Authors

  • Ivan Chupashko

Keywords:

conductor, vocal-choir collective, pedagogical activity, sound material, performing style.

Abstract

The problems of conducting art related to the professional activity of graduates of higher educational institutions are studied. The problems and forms of work with future conductors of vocal-choir collectives are considered and the main priorities of pedagogical activity are determined. The questions of the specifics of vocal-choral intonation, the development of auditory and vocal sensations, the integral mastery of the score, which leads to the convincing artistic-meaningful sound of the work, are also emphasized, as well as the high professionalism of the concert conductor. Balancing a whole set of these qualities allows you to comprehend a perfect performance level based on the expression of the timbre, volume of sound, gradation of nuances and their aggregate coordinated flexibility. And on this way, the key to success is only a multifaceted, clearly meaningful and purposeful work that creates an intellectual artist, not just a professional artisan. The emphasis is on the necessity of mastering a complete cycle of specialized disciplines of great practical importance. At the same time, it is absorbed in the necessity of mastering the bases of conducting activity by students of related specialties. The special role of the conductor as an intermediary between the author of the work, the performer and the listener is substantiated.

References

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: Сполом, 2000. 284 с.

Макаренко Г. Г. Творчість диригента в контексті інтегративного підходу: автореф. дис… д-ра мистецтвознав.: спец. 17.00.01 «Теорія та історія культури»; Нац. муз. акад. України ім. П. І.Чайковського. Київ, 2006. 34 с.

Онищук В. Диригування як засіб формування професійних навичок студентів вищих мистецьких навчальних закладів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Київ, 2012. Вип. 11. С. 287–290.

Онищук В. Теоретичні засади формування педагогічних умінь і навичок студентів інструментально-виконавського спрямування Національного університету «Острозька академія». Сер. Психологія і педагогіка. Остріг, 2008. Вип. 11. С. 150-157.

Остапенко Л. В. Розвиток творчих якостей у студентів хормейстерів засобами української духовної хорової музики : автореф. дис… канд. пед. наук: спец. 13.00.02 – «Теорія та методика навчання музики і музичного виховання». Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 1999. 20 с.

Островська Т. В. Диригентська діяльність як складова частина творчого процесу підготовки вчителя музики. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2009. № 5 (168). Ч. ІІ. С. 42–45.

Питання диригентської майстерності. Упорядник М. Канерштейн. Київ: Музична Україна, 1980. 284 c.

Published

2023-02-28