TYPOLOGY OF CREATIVE PERSONALITIES OF UKRAINIAN POP SONGS ART

Authors

  • Uliana Konvaliuk

Keywords:

typology, creative personality, Ukrainian pop songs art, terminology, science of pop songs art, personalistic discourse.

Abstract

Science of pop songs art as a new direction of Ukrainian art studies is in the stage of methodology backing, establishing its own terminology. That is why elaboration of the existing terminology in Ukrainian pop songs art is considered an urgent issue. The article is aimed at proposing different approaches to establishing typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art of 70s of the 20th – the beginning of the 21st centuries. To achieve this aim it is necessary to complete the following tasks: to analyze typology as a conceptual structure and to establish typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art on this basis. In this article, we propose different approaches to the establishment of typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art of 70s of the 20th – the beginning of the 21st centuries, based on: Types of activity; Systemic characteristics of creative personality of pop singer and of style directions he works in; Types of temperament; Dominative characteristic individual and psychological qualities of musicians and particularities of their manifestation in performance as well; Theories of archetypes; Manner of acceptance and elaboration of information (social types). For investigation we have used interdisciplinary approach, social and cultural method and category analysis. Whatever classification of this or that creative personality is, characteristic features of the leading Ukrainian pop song singers are high level of professionalism, passionarity, quality of artistic interpretation of different genre and style works, self-actualization (according to A. Mas-low), high level of singing and interpretation culture. To sum up, different approaches should be used to establish the typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art of 70s of the 20th – the beginning of the 21st centuries. Typology offered by socionics seems promising for future investigations. Socionics is a science of personality which reveals characteristic reactions, weak and strong sides of people of certain sociotypes based on the way they accept the information and deal with it. Knowledge of socio-types gives opportunity to disclose inborn potential and individuality, to become self-confident, to learn one’s own strong and weak sides, to realize one’s needs and ways of satisfying them, be independent in solving problems. As well as to know motives of one’s own and other people’s actions, to act consciously and evaluate one’s own behavior objectively, to avoid mistakes in life; to choose a proper profession, to find friends and fellow-thinkers. Besides, it helps to foresee rela-tions with others, to avoid misunderstandings and conflicts, to create a dual family, to form effec-tive psychologically compatible work groups, to choose correct methods of staff motivation and team management style, to solve social problems of dissatisfaction, irritation and psychosomatic diseases caused by unawareness of one’s owns nature and the laws of interpersonal interaction.

References

Йоркіна Є. Психолого-педагогічні умови формування індивідуального стилю виконавської діяльності музиканта-інструменталіста: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 – методика викладання музики та методика музичного виховання / Євгенія Борисівна Йоркіна; Київський держ. ін-т культури. – К.: КДІК, 1996. – 22 с.

Каган М. С. Избранные труды в VІІ томах. Том І. Проблемы методологии / М. С. Каган. – СПб.: ИД «Петрополис», 2006. – 356 с.

Катрич О. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / Катрич Ольга Тарасівна; Національна музична академія імені П. І. Чайковського. – К., 2000. – 17 с.

Катрич О. Стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) / Ольга Катрич. – Київ; Дрогобич: Відродження, 2000. – 100 с.

Педан Т. Характер за зовнішністю (психологічний практикум) / Тетяна Педан. – К.: Ніка-Прінт, 2009. – 335 с.

Прохорова Л. В. Українська естрадна вокальна школа : навч. посіб. для студентів вищих навч. закладів культури і мистецтв ІІІ–ІV рівнів акредитації. Вид. 2-е. / Л. В. Прохорова. – Вінниця : Нова Книга, 2006. – 384 с.

Соціальний тип особистості [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia. org/wiki/Соціальний_тип_особистості

Соціологічна енциклопедія / Укладач В. Г. Городяненко. – К.: Академвидав, 2008. – 456 с.

Соціонічні типи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.ar25.org/article/socionichni-typy.html

Старовойтенко Е. Б. Персонология: жизнь личности в культуре: [монография] / Елена Борисовна Старовойтенко. – М.: Академический проект, 2015. – 431 с. – (Психологические технологи).

Томашевский Ю. С. Типологизация и классифицирование культур в трудах М. С. Кагана: к проблеме способов упорядочивания / Ю. С. Томашевский // Общество. Среда. Развитие («Terra humana»). – СПб.: Центр научно-информационных технологий «Астерион», 2013, № 04 (29). – С. 72–76.

Філософський енциклопедичний словник. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.

Nietzsche F. Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Music / Friedrich Nietzsche. – Leipzig, Verlag von E. W. Ftitzch, 1872 [Elektronische Ressourse]: http://www.deutschestextarchiv.de/ book/show/nietzsche_tragoedie_1872

Published

2023-02-28