MEDIEVAL AND CONTEMPORARY WORLD-VISUAL AND ART PARALLELS: HERME-NEVTIK INTERPRETATION
Keywords:
scholastic, isihasm, medieval, poetics, symbolism, sacral hymnography.Abstract
Awareness of the speed and diversity of the directions’s development of modern civilization forces to critically evaluate the achievements and potential opportunities of conceptual, cultural innovations present as well as directs to the study of those structural elements of the past through which evolutionary processes acquire integrity and systemic character. The mentioned issue helps to identify appropriate cultural mechanisms that appear in the process of epochs shifting within essentially periods that are remoted in time. Therefore, an application of a certain direction of the research on the example of comparing the worldview and artistic characteristics of the Middle Ages with modern algorithms of socio-cultural development is especially relevant. The development of the human culture has demonstrated the presence of expressive worldview and artistic parallels between the remote in time periods of the Middle Ages and the present. It is noted that the mentioned similarity is based on the presence of internal mechanisms inspired by the ideological characteristics of Christian society. It is stated that the results of under-standing the connection of the particular epochs are an essential factor within the reflection of social relations and cultural forms of various civilizational types assistance. For a specific context, the historical and cultural model of the humanity development acquires structural integrity and predictability due to the formation of the future value categories.
References
Аввакумов О. Ю. Медієвістика і Український католицький університет. Доповідь на круглому столі «Міждисциплінарна програма середньовічних студій в УКУ: перспективи розвитку», Львів, 17 листопада 2006 року. Львів, 2007. 27 с.
Бандровська О. Поетика звуку в романі Джеймса Джойса. Іноземна філологія. Львів, 2008. Вип. 120. С. 197–202.
Борхес Х.-Л. Вавилонська бібліотека. Вигадані історії. Київ, 2016. С. 71–83.
Борхес Х.-Л. Книга вигаданих істот. Львів, 2017. 240 с.
Брох Г. Смерть Верґілія. Київ, 2014. 480 с.
Гадамер Х.-Г. Герменевтика і поетика. Київ, 2001.
Ле Гофф Ж. Середньовічна уява. Львів, 2007. 346 с.
Жуковський В. Ісихазм і християнська містика. Київська Старовина. Київ. 1996. № 1. С. 110–124.
Зайбт Ф. Блиск і вбогість середньовіччя. Історія з початком і кінцем. Львів, 2009. 512 с.
Керн К., архим. Антропология св. Григория Паламы. Москва, 1996. 450 с.
Кримський C. Історія та метаісторія. Запити філософських смислів. Київ, 2008. 717 с.
Криса Б. Передмова. Львівська медієвістика: Дмитро Туптало у світі українського бароко. Львів, 2007. Вип. 1.
Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. Прага, 1976. 156 с.
Медведев И. Византийский гуманизм XIV–XV вв. Санкт-Петербург, 1997. 341 с.
Ортега-и-Гассет Х. Искусство в настоящем и прошлом. Эстетика. Философия культуры. Москва, 1991. С. 296–309.
Ортега-И-Гассет Х. Восстание масс. Эстетика. Философия культуры. Москва, 1991. С. 309–349.
Ортега-И-Гассет Х. Искусство в настоящем и прошлом. Эстетика. Философия культуры. Москва, 1991. С. 308.
Прохоров Г. К истории литургической поэзии: гимны и молитвы патриарха Филофея Коккина. История жанров в древнерусской литературе. Ленинград, 1972. Т. 27. С. 120–149.
Свендсен Л. Філософія самотності. Пер. з норвезької Софії Волковецької. Київ, 2017. 208 с.
Усманова А. Умберто Эко: парадоксы интерпретации. Минск, 2000. 200 с.
Хейзинга Й. Осень средневековья: исследования форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV вв. во Франции и Нидерландах. Санкт-Петербург, 2011. 765 с.
Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию. Москва, 1998. 432 с.
Эко У. Открытое произведение: Форма и неопределенность в современной поэтике. Санкт-Петербург, 2004. 384 с.