INDIVIDUAL FEATURES OF MYROSLAV SKORYK’S CHORAL WORK, THROUGH THE PRISM OF GENRE SEMANTICS
Keywords:
choral creativity, genre semantics, timbre dramaturgy, theatricalization.Abstract
Myroslav Skoryk’s choral work folds a significant part of his composer’s workouts and marked by a noticeable individual peculiarity in terms of genre ambiguity. The composer realized his creative intentions in many varieties of choral music, added to them his own interpretation, which is conditioned by the symbols of imagery, stylistic reference points, the specifics of performances and genre features. In particular, the artist appealed to the genres of cantatas for choir, soloists and symphony orchestra (“Spring”, “Human”, “Hamalia”) on the texts of I. Franko, E. Mezhelaytis, T. Shevchenko, concert varieties of liturgical music (Spiritual concert requiem “Zaupokiyna”, “Liturgy of St. Yoan Zolotoustyy), psalms, choral cycle “Seasons”, paralympic genres, folk treats. In an effort to highlight theatrical-epic beginning of literary-poetic provenance, program source of its secular choral works or the programmatic title of his secular choral works, Myroslav Skoryk submits the form and the logic of the deployment of musical material to poetic text, chooses the style and the appropriate set of expressive means, harmonious with aesthetics, author’s world outlook, іndividualizes and personalizes the text of the author’s commentary and characters, provides contrasted content sections with rice of established academic or folk musical genres. The semantics of specific genres is realized on micro and macro levels – as a genre model of artistic integrity and read by the listener of generalization through the genre, which is aimed at deepening the content. Timbre dramaturgy is also present at the level of symbols of the timbre (fanfare, drums, harp figures) and characteristic timbrality of certain types (chorale, imitation, accented march chord, etc.). To a large extent, thanks to these techniques, the composer manages to find a balance between tradition and creative experiment, innovation, performance potential and composer’s professionalism.
References
Берегова О. Зміна світоглядних орієнтирів в останніх творах М. Скорика. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Мирослав Скорик : зб. наук. праць, присвячений 60-річчю від дня народження М. М. Скорика. К. : НМАУ, 2000. Вип.10 С. 42-45.
Волох О. М. Скорик – Мойсей української музики. Дрогобич: Молодь і ринок, 2011. С. 133– 136.
“Гамалія” у Львові. Поступ, 2004. 11 березня. URL: http://postup.brama.com/usual.php?what=21315
Герасименко Л. Три псалми М. Скорика : до проблеми взаємодії тексту і музики. Музична наука на початку третього тисячоліття. ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2017. Вип. 4. URL: http://musikology.com.ua/upload-files/vip_4/gerasimenko.pdf
Загайкевич М. Музичний світ великого Каменяра. К. : Музична Україна, 1986. С. 143–145.
Загайкевич М. Мирослав Скорик : традиції і новаторство. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Мирослав Скорик : збірник наукових праць, присвячений 60-річчю від дня народження М. М. Скорика. К. : НМАУ ім. П. І. Чай- ковського, 2000. Вип. 10. С. 30–35.
Жиленко О. “Гамалія” от Скорика. День. 2003. № 183. 14 жовтня.
Казимирів Х. Міфологема землі в українській музиці у контексті весняної тематики: обрядовий і соціальний аспекти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка : мистецтвознавство : зб. наук. статей. За ред. О. Смоляка. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. № 1. С. 43–50.
Кияновська Л. Мирослав Скорик: людина і митець. Львів, 2008. 602 с.
Кияновська Л. О. Мирослав Скорик : творчий портрет композитора в дзеркалі епохи. Львів : Сполом, 1998. 216 с.
Кияновська Л. Музичне прочитання поезії Франка у вимірах сучасної естетики (на прикладі творчості львівських композиторів). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність : зб. наук. пр. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2012. Вип. 21. С. 377–388. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/123456789/73607/29-Kiyanovska.pdf?sequence=1 12. Копиця М. Творчість М. Скорика в дзеркалі сучасності. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Мирослав Скорик : збірник наукових праць, присвячений 60-річчю від дня народження М. М. Скорика. К. : НМАУ ім. П. І. Чай- ковського, 2000. Вип. 10. С. 9–14.
Кумеда Т. А. Особистість Мирослава Скорика в історії української музичної культури ХХ століття. Культура і Сучасність : альманах. К., 2010. № 2. С. 200–205.
Кушнірук О. Феномен Мирослава Скорика. Слово Просвіти. 2013. 18 жовтня. URL: http://slovoprosvity.org/
Маценко Г. Кантата “Гамалія” відомого українського композитора відкриє урочисту програму шевченківських днів у Львові. Укрінформ. 2004. 05 березня. URL: https:// www. ukrinform.ua/rubric-polytics/157121-kantata_gamalya_vdomogo_ukranskogo_kompozitora_ miroslava_skorika_vdkri_urochistu_programu_shevchenkvskih_dnv_u_lvov_122828.html
Нємцова Л. О. Хорова франкіана : соціокультурний та жанрово-стильовий виміри : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 “Музичне мистецтво”. 2017. 20 с.
Панкевич Г. Духовні композиції Мирослава Скорика. Слово. 2009. № 2 (39). С. 32–33.
Плечелюк Г. Образ ниви як символ архетипу переродження у кантаті Мирослава Скорика “Весна”. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2017. № 1. Вип. 36. С. 55–61.
Скорик М. Гамалія [Ноти]: Поема-кантата : Клавір. Сл. Т. Шевченка. Співає “Думка” : хорові твори. Упоряд. Є. Савчук, передм. Ю. Чекан. К. : Музична Україна, 2003. С. 176– 230.
Скорик М. Хорові твори. Заг. ред. та упоряд. М. Гобдича, вступ. слово Ю. Чекана. К. : Бібліотека хору “Київ”, 2005. С. 6–9.
Степурко В. І. Вияви мистецької інтроверсії у творчості композиторів України другої половини ХХ – початку ХХІ століття. – автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства (доктора філософії) за спец. 26.00.01 “Теорія та історія культури”. Київ, 2017. 23 с.
Терещенко А. Гуманистический пафос украинской советской кантаты и оратории. Музыкальное исполнительство и формирование нового человека. К. : Музична Україна, 1982. С. 82–96.
Флейчук Х. О. Кантата “Гамалія” М. Скорика на слова Т. Шевченка (естетико-соціальні та виконавсько-інтерпретаційні аспекти). Музичне мистецтво : зб. наук. статей. Донецьк – Львів, 2010. Вип. 10. С. 250–258.
Чекан Ю. Вступна стаття. Духовні твори М. Скорика. Заг. ред. та упоряд. Миколи Гобдича. Київ: Бібліотека хору “Київ”, 2005. С. 5–9. 25. Чекан Ю. Передмова. Мирослав Скорик. Хорові твори. Заг. ред. та упоряд. Миколи Гобдича. Київ: Бібліотека хору “Київ”, 2005. С. 6–9.