TO THE SOURCES OF METHODOLOGY OF VOLODYMYR VASYLEVYCH
Keywords:
Volodymyr Vasylevych, conductor, vocal-choir collective, pedagogical activity, sound material, performing style.Abstract
Article covers the problems of conducting art related to the professional activity of graduates of the tertiary education institutions are examined. The problems and forms of work with future conductors of vocal-choir ensembles are analyzed and the main priorities of pedagogical activity are determined. The issues of the specifics of vocal-choral intonation, development of auditory and vocal sensations, integral mastery of the score that leads to the convincing artistically meaningful sound of the work as well as the high professionalism of a concert conductor, are also emphasized. Balancing a whole set of these qualities allows you to comprehend a perfect performance level based on the expression of the timbre, sound volume, gradation of nuances, and their aggregate coordinated flexibility. This way, the key to success is based on the multifaceted, clearly meaningful and purposeful work that creates an intellectual artist, and not a mere professional artisan. The emphasis is on the necessity of mastering of a complete cycle of the specialized disciplines, which are of the great practical importance. At the same time, the necessity of mastering the bases of conducting activity by students of related specialties is understood. The special role of the conductor as an intermediary between the author of the work, the performer, and the listener is substantiated. Article covers the problems of conducting art related to the professional activity of Yevhen Vahnyak graduates of higher educational institutions are studied. The problems and forms of work with future conductors of vocal-choir collectives are considered and the main priorities of pedagogical activity are determined. The questions of the specifics of vocal-choral intonation, the development of auditory and vocal sensations, the integral mastery of the score, which leads to the convincing artistic-meaningful sound of the work, are also emphasized, as well as the high professionalism of the concert conductor. Balancing a whole set of these qualities allows you to comprehend a perfect performance level based on the expression of the timbre, volume of sound, gradation of nuances and their aggregate coordinated flexibility. And on this way, the key to success is only a multifaceted, clearly meaningful and purposeful work that creates an intellectual artist, not just a professional artisan. The emphasis is on the necessity of mastering a complete cycle of specialized disciplines of great practical importance. At the same time, it is absorbed in the necessity of mastering the bases of conducting activity by students of related specialties. The special role of the conductor as an intermediary between the author of the work, the performer and the listener is substantiated.
References
Балух Ю. Львівська диригентська школа. Творчі портрети учнів академіка М. Ф. Кoлесси. Львів, 2011. 68 с.
Колесса М. Основи техніки диригування. Київ : Музична Україна, 1973. Вид. 2. 198 с.
Макаренко Г. Творчість диригента в контексті інтегративного підходу : Дис… д-ра мистецтвознав. : 17.00.01. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2006. 378 с.
Онищук В. Диригування як засіб формування професійних навичок студентів вищих мистецьких навчальних закладів // Педагогічна освіта: теорія і практика. Київ, 2012. Вип. 11. С. 287-290.
Онищук В. Теоретичні засади формування педагогічних умінь і навичок студентів інструментально-виконавського спрямування. Національний університет «Острозька академія». Сер. Психологія і педагогіка. Остріг, 2008. Вип. 11. С. 150–157.
Остапенко Л. Розвиток творчих якостей у студентів хормейстерів засобами української духовної хорової музики: автореф. дис…канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання музики і музичного виховання». Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 1999. 20 с.
Питання диригентської майстерності. Упоряд. М. Канерштейн. Київ: Музична Україна, 1980. 284 c.
Пучко-Колесник Ю. Діяльність диригента-хормейстера як соціокультурний феномен // Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. Київ : Міленіум, 2013. С. 132–136.
Ферендович М. Українські співочі товариства Львова та їх керівники (1900–1939 рр.) // Молодь і ринок : науково-педагогічний журнал Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2011. № 2 (73). С. 145–154.
Чучман Василь. Євген Вахняк: диригент і педагог / Василь Чучман // Вісник Львівського університету. Серія мистецтво. Львів, 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 107–117.
Чупашко І. Аспекти виховання бандуриста-диригента. Львів, 2005. 130 с.