VASYL BARVINSKYI’S CHORAL WORKS
Keywords:
Vasyl Barvinskyi, the Choral Works, “The Chervona Kalyna Comprehensive Songs Collection”, the Riflemen Songs, Ukrainian Folk Song Arrangements.Abstract
Barvinskyi’s choral works are significant and special part of his music heritage. The interaction of the social and cultural conditions of those days and the features of his inner artistic personality are reflecting upon them. He was working on this musical genre for all of his life, but some of his choral works have not been found yet. The main focus of the author’s research is one of the essential genres of Barvinskyi’s choral works namely the folk song arrangements that were having kept thanks to publishing in the unique anthology of Ukrainian choral arrangements of folk and riflemen songs “Chervona Kalyna Comprehensive Songs Collection”. In the paper there are analyzed the folk song arrangemens by historical method, specially in the context of the “Chervona Kalyna Comprehensive Songs Collection” content and the composer’s choral works. The structural and stylistic features of them are examines also. The sixteen folk song arrangements of “The Comprehensive Songs Collection” are showing different genres and ethnographic regions of Ukraine. Also, every possible choir textures are exposed in them. By composition technique there are the traditional choral pieces with monotypic stanzas in binary structure, the perfectly filigreed miniatures and the expanded through-composed works. Three folk song arrangements by Barvinskyi to be named as “choral symphonies” are the most representative for forming sructure and stylistic features of his music, specifically the harvest song “The sun already was down”, the baptism song “We were ourselves in House of God” and the riflemen song “Oh, there is the valley”. The most characteristic traits of Barvinskyi’s choral song arrangements as well as the very important mental signs in his music are sophisticated landscaps, strict and intense psychological states, lullaby, tone-image of silence, a kind of dialoge with Old Halychyna musical style.
References
Барвінський В. Враження з побуту на Україні. // Барвінський В. З музично-письменницької спадщини. Дослідження, публіцистика, листи. – Дрогобич: Коло, 2004. – С. 10–103.
Барвінський В. Коментований список творів. // Барвінський В. З музично-письменницької спадщини. Дослідження, публіцистика, листи. – Дрогобич: Коло, 2004. – С. 136–176.
Книга протоколів СУПроМу. // Союз Українських Професійних Музик. Матеріали і документи. – Львів, 1997. – С. 43–139.
Ластовецька Л. Хорова творчість В. Барвінського у контексті національних хорових традицій. // Барвінський В. Статті. Листи. Спогади. – Дрогобич: Посвіт, 2008. – С. 27–35.
Лисько З. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине // Великий Співанник “Червоної Калини”. Збірник пісень стрілецьких, історичних (козацьких), побутових, обрядових, жартівливих в опрацюванні для хорів – мішаного, чоловічого й жіночого a cappellа. За редакцією др. З. Лиська. – Львів: видавничий кооператив “Червона Калина”, Львів: 1937. – С. 6.
Назар Л. Обробки народних пісень для сольного співу В. Барвінського // Барвінський В. Статті. Листи. Спогади. – Дрогобич: Посвіт, 2008. – С. 12–26.
Назар Л. Спостереження над стилем В. Барвінського. Первні творчої особистості як культурологічного феномену: Автентичний первень. // Василь Барвінський у дослідженнях та матеріалах. – Дрогобич: Посвіт, 2008. – С. 16–45.
Назар Л. Стильові виміри творчості Василя Барвінського. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня канд. мистецтвознавства. – Львів, 2007. – 19 с.
Назар Л. Хорові твори Василя Барвінського. // Барвінський В. Хорові твори. / Упор. Л. Назар. – Тернопіль: Астон, 2000. – С. 3–6.
Павлишин С. Василь Барвінський. – Київ: Музична Україна, 1990. – 88 с.