SYMBOLISTIC TRENDS IN THE VASYL BARVINSKYI’S CREATIVITY. WORKS ON THE BOHDAN LEPKYI LYRICS
Keywords:
Vasyl Barvinskyi, Bohdan Lepkyi, style, symbolism, modern, galician musical culture, solos, chorus, Ukrainian music.Abstract
The article deals with the problem of symbolism in the work of V. Barvinskyi through the prism of B. Lepkyi’s poetics, which was the head of the Galician Symbolists – "Young muse people", on the words of which the composer create a number of solo and choir vocal works. There are a number of little-known facts about their personal and creative relationships. The general characteristic principles of symbolism in the works of both artists are outlined, among them are the reflective and contemplative type of worldview; the preponderance of lyrical "I"; the theme of weariness and nostalgia as one of the dominant feature; the honesty of civic duty and deep patriotism; the dialogue of "voice of despondency" and "voice of hope", etc. The national aspect of symbolism is manifested in the following: operating the quasi-folk lexemas in musical and poetic language; retro-reflections of the familiar sphere (pictures of childhood, the celebration of Christmas or Easter); depicting the tragedy of the fate of the people; the prevalence of intimate lyrics with the states of enlightenment and the aspirations of the inaccessible ideal of inaccessible beauty; the expressionist tone of the transmission of complex historical epic collisions; in the use of mystical, biblical symbols, historical associations, reminiscences; in tune-ups and through-line lyrising; musical retrospectives in the poetry of B. Lepkyi, interproportional poetry of music by V. Barvinskyi. The main musical symbols are displayed, among them silence, bell, call, wave, fake lithuanian, bandura sounds and minor "golden course" of horns-trembitas. Musical language gains a "psychographic" feature. Among the varieties of the genre palette of symbolism, the composer chooses the followings: "conceptual cantata"; a special type of poem with the polarization of the orchestral painting and the deep existence of the subconscious; sophisticated sketch-setting picture in small instrumental forms; attraction to "poem with music".
References
Барвінський В. Враження з побуту на Україні. З музично-письменницької спадщини: Дослідження, публіцистика, листи. Дрогобич: Коло, 2004. С. 10–104.
Барвінський В. Коментований список творів. З музично-письменницької спадщини: Дослідження, публіцистика, листи. Дрогобич.: Коло, 2004., С.136–175.
Барвінський В. Лист до Будапешту від 6.05.1902 р. Листи до О. Барвінського від В. Барвінського. ЛНБ ім. В. Стефаника НАН України. Відділ рукописів. Ф. 78, спр. 13.
Барвінський В. Листи до Є. Барвінської (матері). ЛНБ НАН України. Відділ рукописів. Ф. 89–90. Спр. 14.
Барвінський В. Листи до О. Барвінського з Праги від 18.05.1907 р., 15.09.1905 р., 10.10.1907 р., 4.04.1908 р., 14.12.1908 р. ЛНБ ім. В. Стефаника НАН України. Відділ рукописів. Ф. 80, п.13.
Граб О. Літературно-мистецьке життя Галичини кінця ХІХ – першої третини ХХ століття у контексті трансформації національної свідомості: Автореф. дис ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. ДАКККМ. К., 2005. 18 с.
Дзюба І., Ковалів Ю. Художній процес. Поезія. Історія української літератури ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник. кн.1: Перша половина ХХ ст. К.: Либідь, 1998. 464 с.
Єфремов С. Історія українського письменства. К.: Femina, 1995. 688 с.
Ільницький М. Від “Молодої музи” до “Празької школи”. Львів, 1995. 318 с.
Кияновська Л. Стиль Василя Барвінського в контексті естетичних тенденцій західноукраїнської культури першої третини ХХ ст. Культурологические проблемы музыкальной украинистики. Одесса: Астропринт, 1997. Вып. 2, ч. 1. С. 17–27.
Кравець О. Питання літератури та мистецтва в епістолярній спадщині Б. Лепкого до О. Барвінського. Олександр Барвінський. Матеріали конференції, присвяченої 150-й річниці від дня народження О. Барвінського. Л.: НТШ, 2001. С. 114–121.
Кульчицький О. Світовідчуття українця. Українська душа. К.: Фенікс, 1992. С. 52–73.
Кульчицький О. Геопсихічний аспект в характерології української людини. Науковий збірник УВУ. Мюнхен: УВУ, 1956. Т. IV. С. 1–39. 14. Лавріненко Ю. Література вітаїзму. Розстріляне Відродження: Антологія 1917–1933 рр. Поезія – Проза – Драма – Есей. Paris: Kultura, 1959. С. 931–967.
Лев В. Богдан Лепкий (1872–1941). Життя і творчість. Записки НТШ в ЗСА. Філологічна секція. Т. СХСІІІ. США: Ню-Йорк-Париж-Сідней-Торонто, 1976, 399 с.
Левая Т. Русская музыка начала ХХ века в художественном контексте эпохи. М.: Музыка, 1991. 166 с.
Левчук Л. Західноєвропейська естетика ХХ століття : навчальний посібник. К.: Либідь, 1997. 224 с.
Лепкий Б. Поезії. К.: Радянський письменник, 1990. 383 с.
Лепкий Б. Листи (1899–1930). ЦДІАЛ, ф. 362, оп.1. № 334–337.
Михайлов М. Стиль в музыке. Ленинград.: Музыка, 1981. 143 с.
Павлишин С. Василь Барвінський. Київ: Музична Україна, 1990. 88 с.
Петров В., Чижевський Д., Глобенко М. Українська література. – Мюнхен-Львів, 1994. 375 с.
Подуфалий В. Богдан Лепкий і музика. Молоді літа. Пісні на слова Б. Лепкого. Тернопіль, 1997. С. 4–9.
Савицька Л. Мистецтво України в контексті художнього життя межі століть. 1890–1910-ті роки: Автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства: 17.00.01. НМАУ ім. П. Чайковського. К., 2006. 40 с.
Семчишин-Гузнер О. Художнє життя в Галичині кінця ХІХ – початку ХХ ст. (Особливості мистецького процесу): Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.05 ЛАМ. Львів, 2000. 20 с.
Силантьєва В. Художнє мислення перехідного часу: Автореф. дис. ... д-ра філологічних наук:10.01.05. НАН України Інститут літератури ім. Т. Шевченка. Київ, 2002. 40 с.
Стельмащук Р. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20–30-х рр. ХХ ст.: естетичні та стильові ознаки в контексті епохи: Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. НАН України ІМФЕ ім. М. Рильського. К., 2003. 20 с.
Храмова В. До проблеми української ментальності. Українська душа. К., 1992. с. 4–35.
Шлемкевич М. Галичанство. Л.: За вільну Україну, 1997. 103 с.
Янів В. Нариси до історії української етнопсихології. Упоряд. М. Шаповал. 2-ге вид., перероб. і доп. К.: Знання, 2006. 341 с.
Łobaczewska St. Style muzyczne. Kraków,1961. T. 1. 277 s.