THE DIALOGUE OF GENERATIONS: FROM THE HISTORY OF PERFORMING THE HIGH MASS OF JOHANN SEBASTIAN BACH IN LVIV

Authors

Keywords:

J. S. Bach, High Mass, Lviv, conductor, choir, orchestra, musical culture, artistic traditions.

Abstract

The aim of the paper is to research the history of performing the High Mass of J.S. Bach in Lviv. The methodology of research includes the use of the historical, the comparative, and the analytical methods, which allowed determining trends in the development of the musical culture of the region and discovering the dynamics of establishing the tradition of performing the Mass and its role in the cultural and artistic life of the city throughout a lengthy historical period. Scientific novelty. The performance of the High Mass in Lviv is regarded as a cultural and historical phenomenon for the first time in this article. Conclusions. The history of performing the High Mass of J. S. Bach in Lviv reflects the creative thinking of Halychyna musicians of different generations. Their dialogue becomes visible in the understanding of cultural values which ensured succession, inheritance, and the prospectivity of the content, the forms and the aims of the musical and performing art of the region. Analyzing the facts of performing the Mass, we can state the continuousness of the tradition, which manifested in the repertoire priorities of conductors and their feeling of requests of the audience that strived for spiritual development. The correlation of such interaction allows realizing the trends of development of the musical culture of the region throughout a lengthy historical period. They are defined by the issues of intercultural communication, the integration of Halychyna musical art in the world’s cultural space, the growth of intellectual and professional activity, and the formation of artistic and esthetical taste in wide circles of listeners. In the process of research, three stages have been defined in the history of presentation of the High Mass in Lviv: 1st stage – before 1939, 2nd – in the period of the Soviet occupation, 3rd – in the times of independent Ukraine. It is worth noting that the period of Ukraine’s independence is characterized by the highest frequency of performances, the productivity of musical forces, and the social stand concerning the discovery of Bach’s heritage. At the same time, the performance of the Mass has always acquired special features, according to which the performing image of musicians and the level of their professionalism were identified. Such forms of creative self-expression remain an indispensable sign of development of the musical culture of Lviv and Halychyna in different historical periods.

References

Володіна Е., Кореновська С. Лейпциг святкує ювілей Баха у підземці. Deutsche Welle. 2015. 21 бер. URL: https://www.dw.com/uk/лейпциг-святкує-ювілей-баха-у-підземці/a-18331110 (дата звернення: 08. 01. 2019).

Ворбс Г. Х. Феликс Мендельсон-Бартольди. Жизнь и деятельность в свете собственных высказываний и сообщений современников / пер. с нем. В. Розанова, предисл. и примеч. к рус. изд. А. Кенигсберг. Москва: Музыка, 1966. 320 с.

Голинська О. Пам’яті Романа Стельмащука. Музика. 2016. 19 лист. URL:http:// mus.art.co.ua (дата звернення: 08.01.2019).

Друскин М. С. Иоганн Себастьян Бах: моногр. Москва: Музыка, 1982. 383 с.

Дудко Н. Чи любите ви Баха? Ратуша. 2015. 19. бер. URL: http://ratusha.lviv.ua (дата звернення: 08.01.2019).

Забара М. В. “Лейпцизька традиція” у європейській музичній освіті середини XIX – початку XX століття (на прикладі Київської піаністичної школи): дис. … канд. мис-тецтвознав.: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2017. 248 с.

Корпало Г. Стильовий зріз виконавської діяльності професійних камерних хорів Львівщини початку XXI століття. Молоде музикознавство: зб. ст. Львів: Львівська державна музична академія ім. М. Лисенка, 2005. Вип. 10. С. 132–138.

Лежанська З. Перший хоровий конкурс-звіт. Вільна Україна. 1966. № 4. 7. січ. С. 3.

Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів: Дивосвіт, 2001. 112 с.

Мазепа Л. Сторінки музичного минулого Львова (з неопублікованого). Львів: Сполом, 2001. 280 c.

XXXIII Міжнародний фестиваль музичного мистецтва “Віртуози”. Львів: Львівська обласна рада Львівська обласна державна адміністрація, Львівська обласна філармонія, 2014. С. 2–3.

Пасічник В., Ферендович М. Галицький академічний камерний хор: шлях до звершень. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство: Львів, 2016. Вип.17. С. 167–174.

Чучман В. Євген Вахняк: диригент і педагог. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство: Львів, 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 107–117.

Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах / пер. с нем. Я. С. Друскина. Москва: Музыка, 1965. 728 с.

Юсипей Р. Директор без фрака. День. 2006. 22 лист. URL: http:// day.kyiv.ua/uk/article/ kultura/direktor-bez-fraka (дата звернення: 08.01.2019).

Berson S. Z muzyki. Gazeta Lwowska. 1904. № 62. 16 marc. S. 4.

XXVI Międzynarodowy festiwal muzyki organowej i kameralnej. Leżajsk, 2017. 48 s.

Neuhauser F. Z muzyki. Gazeta Lwowska. 1924. № 111. 14 maj. S. 4.

Plohn A. “Msza h-moll” – Bacha. Chwila. 1924. № 1849. 9 maj. S. 5–6.

Plohn A. Wieczór Bachowski. Chwila. 1935. № 5809. 25 maj. S. 8.

Sołtys M. Tylko we Lwowie. Dzieje życia i działalności Mieczysława i Adama Sołtysów. Wrocław; Warszawa; Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolinśkich, 2008. 220 s.

Published

2022-11-10