MUSICAL INSTRUMENTS IN «GRAMMAR OF MUSIC» BY MYKOLA DYLETSKYI
Keywords:
Mykola Dyletskyi, Grammar of Music, musical instruments, play, performers, source on organology and musical iconography.Abstract
For the first time, the purpose of the study is a systemic description of information on musical instruments, experience of playing them, recommendations for performers mentioned in the edu-cational and reformist work by Ukrainian author Mykola Dyletskyi Grammar of Music (1723). The methodology of our studies is also based on the interpretation of selected materials; their explanation decrees hermeneutic studies on music development. The anthropological approach helps to understand M. Dyletskyi’s efforts to popularize his innovative ideas, use of various peda-gogical means, in particular, organological information. The scientific novelty of the article is achieved through the study of data on musical instruments in M. Dyletskyi’s treatise, the placement of new accents, the definition of his work as an important medieval source in organo-logy and musical iconography. Conclusions. The interpretation of instrumental and vocal music in the Metropolia of Kyiv on the same footing helped M. Dyletskyi to better explain his ideas regarding the introduction of high-tech forms of pan-European musical notation to the reader, to put the concept of modern musical practice in layman’s terms, as well as facilitated the rapid learning of musical and grammatical intricacies and their specific concepts by students. The treatise was useful for singers and regents of the Eastern Slavic territories, instrumentalists, composers who wrote for them; it facilitated their special education, promoted musical instru-ments, the need for mastering them. Appeal to such information pushed Grammar forward as a reputable means of combating routine and amateurism, a source on organology and musical iconography, a model of pedagogy. This convinces of the importance of M. Dyletskyi again, and references to musical instruments speak for their widespread distribution in ancient Ukraine and Belarus, systematize the colorful pages of their musical art.
References
Дзира Я. Дилецький Микола Павлович. Енциклопедія історії України : у 10-ти томах / редкол.: В. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України. Київ : Наук. думка, 2004. Т. 2 : Г – Д. С. 383–384.
Дилецький М. Граматика музикальна: Фотокопія рукопису 1723 р. / підгот. О. Цалай-Якименко, ред. М. Гордійчук та ін. Київ : Муз. Україна, 1970. ХСІІІ + 109 с.
Дилецкий Н. Идеа грамматики мусикийской = An idea of music’s grammar / публ., пер., исслед. и коммент. Вл. Протопопова. Москва : Музыка, 1979. 639 с. : ил., нот., факс. (Памятники русского музыкального искусства; Вып. 7).
Енциклопедія українознавства, т. 11: Доповнення і виправлення. Перевид. в Україні. Львів, 2003.
Зінків І. Бандура як історичний феномен / НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського : монографія. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2013. 448 с.
Иллюстрированный мифологический словарь / М. Ботвинник, М. Коган, М. Рабинович, Б. Селецкий. Калининград : Янтарный сказ, 2001. 384 с.
Кіндратюк Б. «Історія української літератури» Михайла Грушевського як органологічне джерело : монографія. Вид. 2-ге, випр. і доп. / наук. ред. Ю. Ясіновський. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2017. 202 с. (Серія «Дзвонарська культура України». Дослідження, вип. 5 / Центр дослідження дзвонарства ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»).
Матеріяли бесід з Юрієм Ясіновським. Приватний архів Б. Кіндратюка. 02.03.2020.
Нижанківський Н. Народні музичні інструменти. Енциклопедія українознавства: У 2-х т. Т. 1 / голов. р ед. В . К убійович, З. Кузеля. Мюнхен – Нью-Йорк : Молоде життя, 1949. С. 279–282.
Савчук І. Микола Дилецький «Граматика музикальна». Петербурзький список 1723 року: від часу відкриття до опублікування. Художня культура. Актуальні проблеми. Київ, 2016. Вип. 12. С. 186–205.
Хай М. Микола Будник і кобзарство / НАН України, ІМФЕ імені М. Т. Рильського, Київський, Харківський кобзарські та Львівський лірницький цехи. Львів : Астролябія, 2015. 320 с.
Цалай-Якименко О. Післямова. Коментарі. Словник. Дилецький М. Граматика музикальна: Фотокопія рукопису 1723 р. / підгот. О. Цалай-Якименко, ред. М. Гордійчук та ін. Київ : Муз. Україна, 1970. С. 89–107.
Цалай-Якименко О. «Повість о пінії мусикійськом» – видатна пам’ятка вітчизняної музично- естетичної думки: середина ХVІІ століття. Українське музикознавство: наук.-метод. міжвідомчий щорічник. Київ: Муз. Україна, 1976. Вип. 11. С. 51–71.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століття / Наукове товариство ім. Т. Г. Шевченка. Київ; Львів; Полтава, 2002. 500 с. 15. Цалай-Якименко О. Дилецький (Ділецький) Микола Павлович. Українська музична енциклопедія / НАН України, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського / редкол. тому: А. Калениченко, А. Муха (співголови), І. Сікорська, Н. Костюк (наук. редактори), О. Кушнірук (відп. секрет.). Т. 1 : А–Д. Київ, 2006. c. 611–613.
Чудинова И. Пение, звоны, ритуал: Топография церковно-музыкальной культуры Петербурга. Санкт-Петербург : Ut, 1994. 208 с.
Чудинова И. Колокольные звоны. Музыкальный Петербург. Энциклопедический словарь. Т. І : XVIII век. Кн. 2 : К–П. Санкт-Петербург : Композитор, 2000. С. 75–82.
Шреєр-Ткаченко О. Розвиток української музичної культури в XVI–XVIIІ сторіччях. Українське музикознавство. Київ : Музична Україна, 1971. Вип. 6. С. 5–14.