ПІДРУЧНИК «ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ МУЗИКИ» С. ЛЮДКЕВИЧА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ ТЕРМІНОЛОГІЇ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-2Ключові слова:
Станіслав Людкевич, музично-теоретичний підручник, компендіум, «Загальні основи музики», Дмитро Николишин, Іван Кипріян, «Основи музики», «Учебник початкових відомостей музики і співу», Максим Копко, «Самоучка», термінологія, Осип Залеський, журнал «Музика»Анотація
У статті з’ясовуються деталі появи підручника С. Людкевича «Загальні основи музики», відображені в листах Д. Николишина до автора, які вплинули на термінологію підручника, зокрема щодо формулювання окремих визначень, правки термінології тощо. Подано панораму різновидів музично-теоретичних підручників, які функціонували в українському музичному освітянстві на момент появи підручника С. Людкевича й кореспондували між собою і у викладі матеріалу, і в термінології: теоретичні відомості як додаток до науки співу, підручники-компендіуми з базовими необхідними знаннями для музиканта з різних галузей музично-теоретичних наук, спеціалізований музично-теоретичний підручник з вичерпним викладом матеріалу одного конкретного музично-теоретичного предмета. Визначено місце підручника в контексті розвитку праць цього жанру в тогочасній Галичині як зразка підручника-компендіуму, простежується використання в підручнику С. Людкевича музичної термінології з підручників І. Кипріяна та М. Копка і відгуки щодо термінології в рецензіях на видання підручника. Використання «українізованої» термінології з підручників І. Кипріяна та М. Копка своєрідно відобразили й підсумували в людкевичевому підручнику напрацювання українських, спеціально галицьких, підручників в Галичині ХІХ століття. Окремим аспектом термінології підручника є тлумачення окремих понять-термінів, загальновживаних донині, але в С. Людкевича набувають іншого значення – це стосується понять музичної форми, теми, речення, періоду. Приділено також увагу іншим українським музичним термінам підручника, яких не виявлено в підручниках попередників, а також долученому до підручника «Словарцю італійських і чужих слів з поясненням». Одним з аспектів актуальності «Загальних основ музики» зазначено і те, що термінологія людкевичевого підручника функціонує в працях сучасників музикознавців-теоретиків (зокрема, Я. Якубяка, Б. Луканюка). Ключові слова: Станіслав Людкевич, музично-теоретичний підручник, компендіум, «Загальні основи музики», Дмитро Николишин, Іван Кипріян, «Основи музики», «Учебник початкових відомостей музики і співу», Максим Копко, «Самоучка», термінологія, Осип Залеський, журнал «Музика».
Посилання
Бабюк Л. Музично-педагогічна діяльність С.П. Людкевича. Творчість С. Людкевича: Зб. ст. Упоряд. М. Загайкевич. Редколегія: Гамкало І., Гордійчук М. (голова), Горюхіна Н. (заст. голови) та ін. Київ : Музична Україна, 1979. С. 184–195.
Горак Я. До історії та характеристики українських музично-теоретичних підручників у Галичині першого десятиріччя ХХ століття: Методична розробка. Львів, 2008. 38 с.
Горак Я. Епістолярні документи до історії дрогобицького часопису «Боян» (1929–1930 рр.). Українська музика. Львів, 2021. № 2 (40). С. 85–101.
Горак Я. Листи Дмитра Николишина до Станіслава Людкевича. Українська музика. Львів, 2020. № 1 (35). С. 99–115.
Горак Я. Музичне товариство імені М. Лисенка та Вищий музичний інститут у Львові в 20–30-х роках ХХ століття. Книга протоколів Музичного товариства ім. Миколи Лисенка (1922–1939 рр.). Підготовка текстів, коментарі, післямова Я. Горака. Львів: Апріорі, 2019. С. 558–560.
Др. Станислав Людкевич. Загальні основи музики (Теорія музики) Ст. 135. Коломия, 1921 [рец. на вид.]. Музика: Місячник музичної культури. Київ Музичне Т-во ім. Леонтовича, 1925. № 2. С. 111. Підписано: В.П. (Бібліографія).
Залеський О. Д-р Станислав Людкевич. Загальні основи музики. Коломия, 1921. [рец. на видання]. Громадський вістник. 1922. № 67. 14 травня. С. 7.
Кипріян І. Основи музики. [Репринт літографічного видання 1880 р.]. Львів : ЗУКЦ, 2009. 232 с.
Кипріян И. Учебникъ початковыхъ вѣдомостий музики и спѣву. [Репринтне відтворення видання 1885 р.]. Львів : ЗУКЦ, 2009. 102 с.
Копко М. Самоучка методичный подручникъ для науки спѣву зъ нотъ. В Перемышли, 1907. 115 с. 11. Людкевич С. Загальні основи музики (теорія музики). Коломия: З друкарні «Загальної Книгозбірні» в Коломиї, 1921. 136 с.
Людкевич С. Наші шкільні співаники. Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Упорядкування, редакція, переклад, примітки З. Штундер. Т. 2. Львів: Видавництво М. Коць, 2000. С. 257–259.
Луканюк Б. Музичний часокількісний ритм. Львів, 2017. 304 с.
Меморіальний музей Станіслава Людкевичча у Львові. Інв. № 847.
Муха А. Музикознавство. Історія української музики в шести томах. Т. 4: 1917–1941. Редколегія тому: Л. О. Пархоменко (відповідальний редактор), О.У. Литвинова, Б.М.Фільц. Київ: Наукова думка, 1992. С. 519–544.
Харлап М. Тактова система музичної ритміки. Проблеми музичного ритму: Збірник статей. Упоряд. В. Холопова. Музика, 1978. С. 105–163.
Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість. Т. 1 (1879–1939). Львів : «Бінар-2000», 2005. 636 с.
Якубяк Я. Аналіз музичних творів (Музичні форми). Тернопіль : Астон, 1999. Вип. 1. 208 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






