ІСТОРИЧНО ІНФОРМОВАНЕ ВОКАЛЬНЕ ВИКОНАВСТВО У ДЗЕРКАЛІ СУЧАСНИХ МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

  • Марія Сергіївна Григор’єва Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0009-0006-0130-1122

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-4

Ключові слова:

вокальне виконавство, давня музика, історично інформоване виконавство, інтерпретація, стиль, дослідження, музикознавство

Анотація

Статтю присвячено огляду наукової літератури з проблематики історично інформованого виконавства (ІІВ) у царині вокальної музики. Основну увагу приділено дослідженням українських учених ХХІ ст. (М. Марченко, Є. Лазаревич, Л. Артюхова, О. Табуліна, Д. Савон, А. Коляда). Зокрема, М. Марченко визначила особливості виконавської стратегії та інтерпретаційних моделей національної спадщини партесних творів. У дослідженні Є. Лазаревич із позицій ІІВ проаналізовано українську літургійну музику в інтерпретації «Візантійського хору» під орудою М. Антоновича. Л. Артюхова запропонувала підходи до інтерпретації барокової музики сучасними вокалістами (академічний, автентичний, синтезований).Специфіку виконання західноєвропейської хорової музики Ренесансу в Україні розкрито у праці Н. Даньшиної. О. Табуліна з’ясувала ступінь доцільності використання вібрато як компонента вокальної техніки барокових творів. Вокальний стиль хорової музики німецького бароко крізь призму її наукової та виконавської рецепції вивчав Д. Савон. А. Колядою визначено потужний соціокультурний чинник у діяльності незалежної платформи Open Opera Ukraine, яка популяризує в Україні напрям ІІВ. У статті вперше проаналізовано дві зарубіжні публікації (Р. Вістрайх, Дж. Поттер та К.A. Хеншоу). Співавтори Р. Вістрайх і Дж. Поттер виступають проти вузьких виконавських профілів, натомість ратують за тісний зв'язок навчання з наукою та вокальний універсалізм у сфері співочої артистично-історичної практики. К.A. Хеншоу дослідила співвідношення семіотичних знаків жестикуляції вокалістів та конкретних музично-риторичних фігур доби бароко. На підставі опрацювання всіх сучасних наукових праць виокремлено такі ракурси дослідження специфіки виконання давньої вокальної музики: історико-стильовий (Л. Артюхова, Н. Даньшина), спеціалізовано-жанровий (М. Марченко, Д. Савон), організаційно-естетичний (Р. Вістрайх і Дж. Поттер, А. Коляда, Є. Лазаревич), інтегровано-семіотичний (К.А. Хеншоу).

Посилання

Артюхова Л. Еволюція вокального стилю бароко та його відродження в українській концертно-виконавській практиці ХХІ століття : наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. Київ, 2023. 114 с.

Даньшина Н. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики : дис. … канд. мистецтв-ва : 17.00.03. Київ, 2013. 300 с.

Коденко І. Актуальність інтерпретацій старовинної музики в сучасному культурному просторі (сторінками журналу Early Music). Слобожанські мистецькі студії. 2024. Вип. 1(04). С. 50–55.

Коляда А. Просвітницька діяльність незалежної платформи Open Оpera Ukraine: нові форми співпраці з українським суспільством. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 1. С. 139–146.

Лазаревич Є. «Візантійський хор» М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття : дис. ... канд. мистецтв-ва : 17.00.03. Львів, 2018. 226 с.

Марченко М. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі ХХ–ХХІ ст. : дис. ... канд. мистетв-ва : 26.00.01. Київ, 2021. 246 с.

Савон Д. Вокально-виконавські принципи музики бароко на прикладі мотетів Й.С. Баха : наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. Київ, 2022. 139 с.

Табуліна О. Голосове вібрато в інтерпретації вокальної музики доби бароко. Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 178–183.

Henshaw C.A. Gesture and Affect in the Performance of Baroque Vocal Music (with specific reference to English Baroque Mad Songs). In Part-fulfilment of the degree Doctor of philosophy in music performance. The University of York, Department of Music, 2000. 346 p.

Wistreih R. & Potter J. Singing Early Music: a conversation. Early Music. 2013. Vol. 41, No.1, 40th Anniversary Issue (February 2013). Pp. 22–26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28