ФОРТЕПІАННА СОНАТА № 1 ВІКТОРА КОСЕНКА: ВИКОНАВСЬКО-ІНТЕРПРЕТАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-13

Ключові слова:

музична сецесія, сонати В. Косенка, інтерпретація, музично-образний зміст, поемність, мелодизація фактури

Анотація

Фортепіанні сонати Віктора Косенка, належачи до вищих здобутків модерної української фортепіанної музики першої третини ХХ століття, виконуються не часто. Лише через сто років після створення починається їх «виконавський ренесанс». Інтерпретаційна складність фортепіанної сонати № 1 інспірує потребу наукового осмислення засадничо важливого питання: Як пізнається музичний твір піаністом-виконавцем і як у процесі власного виконання виникає відповідна до композиторського тексту інтерпретаційна версія-тлумачення? Оскільки до сфери уваги піаніста-виконавця потрапляє не лише стабільний, зафіксований у нотах композитором музичний текст, але й створені виконавцями інтерпретаційні версії – мобільні варіанти різних виконавських «прочитань», важливим є розуміння джерел формування творчого світогляду, а також загальномузичних та індивідуальних стильових домінант у фортепіанному мистецтві Віктора Косенка – композитора й видатного піаніста. Мета розвідки – проаналізувати виконавсько-інтерпретаційну модель фортепіанної сонати № 1, ор. 13 В. Косенка в контексті герменевтичного та евристичного підходів. Практичне значення розвідки полягає в дослідженні феноменології виконавської інтерпретації сонат В. Косенка. Із цієї позиції важливими є усвідомлення джерел формування творчого світогляду, загальномузичних та індивідуальних стильових домінант, еволюційних процесів сонатного жанру в українській музиці першої третини ХХ століття загалом та в доробку В. Косенка зокрема.

Посилання

Беренбейн І. Міфопоетика сонатної творчості В. Косенка як оприявлення смислу. Часопис НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2024. № 1 (62). С. 92–103.

Більчинський Л. До питання про інтерпретацію творів В. С. Косенка. Віктор Степанович Косенко: погляд з 90-х років. До 100-річного ювілею. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1997. С. 51–57.

Вавренчук І. А. Українська музична сецесія: генеза та типологія втілень : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2015. 215 с.

Гришко-Ратьковська Лариса. В. Косенко – професор Київської державної консерваторії імені П. І. Чайковського. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського Науковий вісник. Збірник наукових праць. Вип. 87. Київ, 2014. С. 236–248.

Даценко В. П. Характеристика фортепіанних творів В. Косенка житомирського періоду роботи майстра. Мистецтвознавчі записки. Київ, 2020. Вип. 38. С. 143–148.

Даценко В. П. Особистісні детермінанти творчої індивідуальності Віктора Косенка : дис. … канд. мистецтвознавства, спец. 26.00.01. Київ, 2021.199 с.

Зандрок С. Фортепіанні сонати В. Косенка та Б. Лятошинського. Українське музикознавство. Київ : Муз. Україна, 1975. Вип. 10. С. 152–165.

Кашкадамова Н. Виконавська інтерпретація у фортеп’янному мистецтві ХХ сторіччя : підручник. Львів : КІНПАТРІ ЛТД, 2014. 344 с. іл.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів : Наукове товариство імені Т. Шевченка, 2000. 271 с.

Ланцута Л. В. Українська фортепіанна соната: теорія, історія, сучасні тенденції : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 1998. 18 с.

Москаленко В. Про задум та музичну ідею твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2002. Вип. 21: Музичний твір як творчий процес. С. 10–17.

Пастеляк Н. Трансформація поемних засад мислення в одночастинних сонатах В. Косенка. Музикознавчі студії інституту мистецтв Волинського національного університету ім. Л. Українки та НМАУ ім. П. І. Чайковського. Зб. наук. праць. Луцьк, 2010. С. 101–111.

Ржевська М. Ю. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у взаємодії та перетвореннях соціокультурних дискурсів : дис. … доктора мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2005. 426 с.

Свірідовська Л. Еволюція жанрів фортепіанної музики В. Косенка. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2015. № 1 (24). C. 22–26.

Свірідовська Л. М. Стилістика модерну в українській фортепіанній мініатюрі. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2005. № 3. С. 86–89.

Таранченко О. Доля митця в реаліях культурно-історичних процесів першої половини ХХ століття: Федір Якименко, Віктор Косенко, Михайло Вериківський. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Науковий журнал. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2016. № 4 (33). 2016. С. 137–140.

Чернова І. Музичне виконавство в ситуації постмодернізму : монографія. Львів : АСВ, 2011. 185 с.

Чернявська М. Аксіологічний аспект теорії інтерпретації та проблеми музичної педагогіки : автореф. дис. … канд. пед. наук, спец. 03.00.04. Київ : КДІК, 1996. 20 с.

Шамаєва К. І. Музичне життя Житомира в 1919–1921 роках. Шамаєва К. І. Митці. Освіта. Час : з архівних джерел. Житомир, 2005. С. 48–61.

Юдкін-Ріпун Ігор. Феноменологія культури як методологія інтерпретації. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2020. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27