СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ АНСАМБЛЕВОЇ ВЗАЄМОДІЇ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОЇ РОБОТИ ПІАНІСТА-КОНЦЕРТМЕЙСТЕРА

Автор(и)

  • Марія Оболенська Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського https://orcid.org/0000-0002-4044-9633

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-8

Ключові слова:

піаніст-концертмейстер, ансамблева комунікація, інтерактивна взаємодія, слуховий аналіз, менталізація, емпатія

Анотація

Стаття спрямована на виявлення дієвих стратегій саморозвитку та професійного вдосконалення піаніста-концертмейстера в контексті його виконавської діяльності. Простежено, що основу професійного успіху концертмейстера, окрім технічної піаністичної підготовки, становить низка психоемоційних факторів, які формують специфічну для ансамблевого музикування комунікацію. Актуальність дослідження полягає в комплексному підході до формування інтерактивної взаємодії піаніста-концертмейстера з партнером (партнерами) по ансамблю, що охоплює розвиток трьох ключових складових: емпатії – як основи емоційного розуміння і співпереживання музичному партнеру, слухового аналізу – інструмента для оперативного реагування на музичні й виконавські зміни, менталізації – здатності передбачати виконавські наміри партнера й адаптуватися до них. Наукова новизна полягає в теоретичному обґрунтуванні феномена інтерактивної ансамблевої взаємодії як ключового чинника ефективності ансамблевого виконавства. На відміну від традиційних підходів, які акцентують увагу здебільшого на технічних аспектах виконавства, дослідження спрямоване на розкриття психологічних і комунікативних складових діяльності концертмейстера. У роботі проаналізовано вплив таких психоемоційних якостей, як уважність, адаптивність і здатність до співпереживання, на формування ансамблевої узгодженості. Мета дослідження полягає у визначенні й обґрунтуванні підходів, спрямованих на розвиток ключових професійних якостей піаніста-концертмейстера, зокрема слухового аналізу, менталізації та емпатії, для забезпечення ефективної взаємодії в умовах ансамблевого виконавства. Запропоновано систему практичних вправ, спрямованих на вдосконалення слухового сприйняття, прогнозування виконавських намірів партнера й досягнення емоційної гармонії в ансамблі. Дослідження орієнтоване на практичних виконавців, педагогів музичних закладів і студентів, які прагнуть поглибити свої знання про ансамблеве виконавство, удосконалити професійну майстерність і досягти високого рівня взаємодії в ансамблі.

Посилання

Бойко І. Формування концертмейстерських умінь і навичок у здобувачів вищої освіти. International Science Journal of Education & Linguistics. 2022. Вип. 1. № 3. С. 64–69. doi: 10.46299/j.isjel.20220103.6.

Економова Е.К. Сумісна діяльність співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2002. 256 с.

Зуб Г. Психоемоційний комплекс піаніста-концертмейстера як віддзеркалення еволюції професії. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2021. Вип. 60. С. 151–166. DOI 10.34064/khnum1-6008

Клименко М.Р., Халімончук Н.В. Психологічна менталізація особистісних цінностей як чинник життєстійкості молоді. Габітус : науковий журнал з соціології та психології / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. 2023. Вип. 56. С. 154–158. DOI ttps://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.56.28.

Молчанова Т. Самоосвітня діяльність піаніста-концертмейстера: теоретичний аспект : навчальний посібник. Львів : Видавець Т.В. Тетюк, 2021. 220 с.

Повзун Л.І. Наукові і художні аспекти мистецької діяльності піаніста-концертмейстера : дис. … канд. мистец-ва : 17.00.03 «Музичне мистецтво» / ОДМА імені А.В. Нежданової. Одеса, 2005. 189 с.

Пономарьова Л.М. Сучасні вимоги до професійної роботи концертмейстера. Сєвєродонецьк, 2020. https://naurok.com.ua/suchasni-vimogi-do-profesiyno-roboti-koncertmeystera-237754.html.

Пірус В.В. Феномен піаніста-концертмейстера та сутність його діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 71. Том 2. С. 119–123.

Król-Kuczkowska А. (2016). Mentalizacja. Jak „wejść w skórę” drugiej osoby? https://humani.pl/artykuly/mentalizacja-jak-wejsc-w-skore-drugiej-osoby/.

Riess H. The Empathy Effect. Seven Neuroscience-Based Keys for Transforming the Way We Live, Love, Work, and Connect Across Differences. Sounds True Publishing, 2018. 256 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27