ЮВІЛЕЙ ЮРІЯ ЯСІНОВСЬКОГО: В ЕПІЦЕНТРІ ІРМОЛОЙНИХ СЕНСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-11Ключові слова:
Ю. Ясіновський, українські ірмологіони, п’ятилінійна нотація, сакральна монодія, греко-візантійська гимнографія, Київська Русь.Анотація
У статті досліджується науковий доробок українського музикознавця-медієвіста Юрія Ясіновського, чий 80-літній ювілей відзначаємо 10 вересня 2024 р. Наукові зацікавлення вченого зосереджені довкола вивчення давнього періоду української музики, зокрема Середньовіччя і бароко. Багатолітня праця вченого присвячена дослідженню літургійних книг Княжої доби, а також новаторського типу українських літургійних збірників – Ірмологіонів XVI–XVIII ст. Ці збірники виникли завдяки створенню в Україні п’ятилінійної нотації наприкінці XVІ cт. і стали репрезентантами поєднання греко-візантійського та західно-європейського впливів. Значимість ірмологіонів підкреслена в публікації Юрієм Ясіновським Каталогу «Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть» із фіксацією 1 111 зазначених музичних пам’яток. Увиразнюється визначальна мета наукового пошуку Ю. Ясіновського, сфокусована довкола функціонування ірмологіонів у соціокультурному просторі барокової України, а також у контексті спадкоємності середньовічної півчої практики. Дослідження ірмолоїв, їх жанрового репертуару і функціонування у соціокультурному середовищі України завжди залишалося в епіцентрі безперервної дослідницької праці Юрія Ясіновського. Підкреслюються тривалі процеси пошуку ірмологіонів, їх кодикологічно-палеографічні дослідження, вивчення структури, умов створення і наповнення, що дало змогу Ю. Ясіновському глибше зануритися в контекст функціонування ірмолойного співу. У такому ракурсі стають вповні зрозумілими послідовні напрямні його наукових і організаційних проєктів, а також публікація концептуальної монографії «Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу». Відзначається активна діяльність Ю. Ясіновського, спрямована на розвиток медієвістичних досліджень, зокрема заснування кафедри музичної україністики ЛДМА ім. М. Лисенка, Інституту літургійних наук при Українському католицькому університеті, регулярне проведення конференцій з історії і теорії сакральної монодії та гимнографії, літніх регентських шкіл, тематичних семінарів і видавничих серій. Підкреслюється візантійська рецепція української монодії, у руслі якої українська культура набуває глибоких внутрішніх традицій і спадкоємності надбань Стародавнього світу. Це підкреслює значимість духовної музики як основи збагачення національної культури, а також актуального шляху до вибудування цілісного бачення еволюції української музики впродовж тисячоліття.
Посилання
Бондаренко В. Цифровий архів: переваги, можливості, планування, створення, використання (на прикладі проєкту «Ірмос»). Вісник Львівського університету. 2006. Вип. 1. С. 231–248.
Бондаренко В., Ганнік К., Ясіновський Ю. Комп’ютерна база даних Ірмос. Καλοφωνια. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. 2004. Ч. 2. C. 145–156.
Дашкевич Я. Як Московія привласнила історію Київської Русі. Учи неложними устами сказати правду : збірник статей. Київ, 2011. 828 с.
Ісаєвич Я. Юрій Ясіновський – музикознавець, культуролог, джерелознавець. Калофонія. 2004. Ч. 2. С. xiv.
Історія української дожовтневої музики / редакція та впорядкування О. Шреєр-Ткаченко. Київ, 1969. 586 c.
Козаренко О. Юрій Ясіновський – музикознавець, культоролог, джерелознавець. Калофонія. 2006. Ч. 3. С. хх–ххііі.
Лаврівський невменний Ірмологіон кінця XVI століття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський, за участі Марії Качмар ; редактор Крістіан Ганнік. Львів : Вид-во, 2019. хxxii+604 с.
Медведик Ю. Духовна пісня в Україні: витоки, розвиток, жанри. Львів : УКУ, 2023. 324 с.
Рябінець Х. Комп’ютерні технології у музикознавчих дослідженнях: український досвід. Українська музика. 2024. Ч. 2. С. 131–318.
Сиротинська Н. Білі плями української культури, або Гімнографія і сакральна монодія як виклик імперській політиці. Cлово і Січ. 2017. № 10. С. 68–76.
Сиротинська Н. Медієвістичні паралелі у європейському просторі: Крістіян Ганнік та Юрій Ясіновський. Українська музика. 2021. Ч. 1. С. 30–39.
Супрасльські кантики кінця XVII століття – пам’ятка василіянської церковної музики : у 3-х т., 2-х кн. / реконструкція, набір нотних текстів і дослідження О. Шуміліної ; наук. ред.
Ю. Ясіновський; т. 2: Шестиголосі партитури: реконструкція; т. 3: Дослідження; кн. 2. Львів : Український католицький університет, 2022. 984 с.
Цалай-Якименко О. Київська нотація як релятивна система. Українське музикознавство. 1974. Вип. 9. С. 197–225.
Чижевський Д. Початки і кінці нових ідеологічних епох. Філософські твори : у 4-х т. / за ред. В. Лісового. Т. 2. Київ, 2005.
Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. Львів, 2001. 234 c.
Шерех Ю. Москва-Маросейка. Наша парафія URL: https://parafia.org.ua/biblioteka/statti/moskva-marosejka/
Шерех Ю. Так нас навчали правильних проізношеній. Поза книжками і з книжок. Київ, 1998. 456 с.
Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів : Місіонер, 1996. 623 с.
Ясіновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. Калофонія. 2004. Ч. 2. С. 157–193.
Ясіновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. Калофонія. 2008. Ч. 4. С. 197–209.
Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу. [=Історія української музики: Дослідження, 18 / Інститут україно- знавства ім. І. Крип’якевича НАН України]. Львів, 2011. 468 с.
Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років : у 2-х кн. / ред. Крістіан Ганнік. Львів : УКУ, 2018. xl + 376, 432 с.
Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfiniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhuderts / Herausgegeben und eingeleitet von Jurij Jasinovs’kyj, Übertragen und kommeniert Carolina Lutzka (Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reiche B: Editionen, Band 24). Köln, Weimar, Wien: Bölau, 2008. 509 S.
Velimirović M. Ukraïns’ki ta Bilorus’ki Notoliniini Irmoloï 16–18 stolit’: Kataloh i kodikolohichno-paleohrafichne doslidhzennia, by Yurii Yasynovs’kyi. Seriia: Istoriia ukraïns’koi muzyky, 2: Dzherela. Instytut Ukraïnoznavstva im. Krip’iakevycha NAN. Lviv: Misioner, 1996. 624 pp. + 47 plates, indices, bibliography. Harvard Ukrainian Studies, 21 (1997/1–2) P. 244–245.