ФЕНОМЕН ГІТАРНОГО ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ: ПОГЛЯД КРІЗЬ ПРИЗМУ ОНТОЛОГІЇ І ПСИХОЛОГІЇ ТВОРЧОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-7

Ключові слова:

музична творчість, онтологія, психологія, типи музичної творчості, композиторська творчість, виконавська творчість, індивідуальний стиль творчості, виконавський стиль, гітарне мистецтво, гітарна творчість.

Анотація

У статті розглядається феномен гітарного професіоналізму, що активно розвивається упродовж ХVІІ–ХХІ ст. Здійснюється спроба виявлення його сутності і принципів буття крізь призму онтології та психології творчості, спільної для різних видів діяльності й творення. Такими ідеями виявилися: задекларований Е. Гуссерлем замкнений на собі «життєвий світ», який пояснює онтологію індивідуального стилю творчості на рівні творення як життя, як наріжної засади професіоналізму; «незмінні етичні цінності» та «свобода волі», що незмінно вступають у боротьбу між собою та формують сутність індивідуального творення – із концепції Н. Гартмана; ідея М. Гайдеґґера про відображення сутності автора в його творах, що виводить поняття стилю з явища суто музичної природи на рівень життєтворення; трактування Вчинку як акту моральної дії, повʼязаного із цінностями, у контексті психології творчості В. Роменця; бачення В. Сіверсом ціннісної енергії як джерела субʼєктивного погляду на світ, що, відповідно, формує індивідуальний стиль творчості; твердження про головні онтологічні властивості феномену творчості – діяльнісну та продуктивну та змалювання портрету «агента творчої дії» (у гітарному професіоналізму трактуватимемо його як мистця) у концепції творчості О. Ребрія та ін.; ідеї життєтворення – Н. Савицької, діалогізму – О. Самойленко, універсалізму – В. Ткаченко, про гітарну музику як результат колективних зусиль композиторів і виконавців – у концепції Т. Іваннікова та ін. Осмислення вказаних ідей та їх експлікації у сфері гітарознавства дало змогу вирізнити головні сутнісні ознаки гітарного професіоналізму, а саме: універсалізм більшості представників гітарного професіоналізму з перевагою тих чи інших видів творчості – виконавської, композиторської, педагогічної, організаційної; діалогізм діяльності гітариста-професіонала на зовнішньому («культурно зумовленому») та внутрішньому («авторсько-індивідуалізованому») рівнях; діяльнісність як результат свободи вибору та волі до здійснення певних учинків у процесі життєтвторчості мистця. Опрацьовані поняття мають велике значення для формування категоріального апарату дослідження музичного (гітарного) професіоналізму, при цьому аналіз життєтворчості конкретних персоналій гітарного професіоналізму крізь призму запропонованих його характеристик є серед головних перспектив подальших досліджень даної теми.

Посилання

Гайдеґґер М. Буття в околі речей. Возняк Т. Тексти та переклади. Харків : Фоліо, 1998. С. 332–345. URL: https://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/text-i-perekl/kn3-heid2.htm (дата звернення 18.09.2024).

Гусерль Е. Ідеї чистої феноменології і феноменологічної філософії: Книга перша. Загальний вступ до чистої феноменології / пер. з нім. і коментарі В. Кебуладзе. Харків : Фоліо, 2020. 348 с.

Гуссерль Е. Криза європейського людства і філософія. Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями : хрестоматія / упоряд. В.В. Лях, В.С. Пазенок. Київ : Ваклер, 1996. 220 с.

Іванніков Т.П. Європейська гітарна музика XX століття: феноменологія творчості : автореф. дис. ... д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2018. 39 c.

Кашаюк В., Мойсіюк В. Теорія вчинку В. Роменця та українська хорова школа: психологія, політика, виховне значення. The 40th International scientific and practical conference «Priority Areas of Science Innovations During Martial Law» (November 7–8, 2022). Washington. 2022. С. 67‒70. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21459 (дата звернення 15.10.2024).

Ребрій О. Сучасні концепції творчості у перекладі : монографія. Харків : 2012. 376 с. URL: https://foreign-languages.karazin.ua/resources/a28dc3bfe2522ad80245ccdf2ad02789.pdf (дата звернення 17.10.2024).

Роменець В. Психологія творчості. Київ : Либідь, 2004. 288 с.

Сіверс В. Філософія творчості. Київ : НАКККіМ, 2023. 292 с. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4755 (дата звернення 19.10.2024).

Сіверс В. Цінність як предмет етико-філософського аналізу : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.07. Київ, 1997. 424 с.

Савицька Н. Вікові аспекти композиторської життєтворчості : автореф. … д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2010. 36 с.

Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 34 с.

Ткаченко В. Універсалізм і специфіка музичного мислення у стилях гітарної творчості 1880–1990 років : автореф. дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2013. 16 c.

Hartmann N. Ethik. Berlin : De Gruyter, 1926. 746 S.

Husserl E. Cartesianische Meditationen / Herausgegeben von Elisabeth Ströker. F. Meiner, 2012. 169 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-08