БОРОТЬБА НА МИСТЕЦЬКОМУ ФРОНТІ. УКРАЇНСЬКА ПІСЕННА ТРАДИЦІЯ ВІЙСЬКОВИХ ЧАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-6Ключові слова:
пісня, українська пісенність, війна, пісні військових часів, Перша світова війна, Друга світова війна, вторгнення Росії в Україну.Анотація
У статті розглядаються тенденції розвитку української пісенності в часи Першої світової війни, Другої світової війни та в період сучасного вторгнення Росії в Україну. Музика протягом століть мала значний вплив на людей, здатність мелодій пробуджувати різноманітні емоції відома з давніх-давен. Україна давно відома своєю багатою музичною спадщиною. У контексті російсько-українського конфлікту пісні стали важливим джерелом натхнення та підтримки як для військових, так і для української громади загалом. Вони перетворилися на значний інструмент у боротьбі за національну свободу та незалежність, збереження культурної ідентичності та підтримання духовної єдності. Українська пісенна традиція військових часів розглянута в розрізі трьох періодів: Першої світової війни, Другої світової війни та сучасного вторгнення Росії в Україну. Зрозуміло, такі тексти з’явилися спочатку як індивідуальні твори, але незабаром вони були прийняті та адаптовані широкою аудиторією, перетворившись на фольклорні варіації, що стали частиною народної культури. Аналізуються особливості пісенності в часи попередніх війн, визначено тенденції розвитку української пісенності в часи Першої світової війни, Другої світової війни та в період сучасного вторгнення Росії в Україну. Оскільки з часів Першої світової війни, українська пісенність військового часу зазнала значних змін, які пов’язані з трансформацією суспільства та особливостей його комунікації, були визначені такі характерні інноваційні риси української пісенності сучасного періоду боротьби, як звернення в творах до ворога, висвітлюючи його немічність, безсилля, очікування відплати; танцювальний оптимістичній настрій пісень, їх зарядженість позитивом, саркастичністю; міжнародне визнання української пісенності та її використання з метою популяризації нашої держави.
Посилання
Дєдуш О.В. Українські військові пісні як елемент національної самосвідомості. Молодий вчений. 2014. № 7. С. 32–35.
Залеський О.С. До історії пісень українських січових Стрільців. Свобода. 1954. Ч. 197. 13 жовтня. С. 2.
Комаров Р.А. Війна як лейтмотив сучасної української пісні. Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених, курсантів та студентів. 2023. № 1. С. 293–295.
Крижня М. Музичний спротив: 12 пісень, що стали символом незламності українського народу в 2022 році. URL: https://suspilne.media/culture/343394-muzicnij-sprotiv-12-pisen-so-stalisimvolom-
nezlamnosti-ukrainskogo-narodu-v-2022-roci/ (дата звернення: 14.10.2024).
Літопис Української Повстанської Армії. Т. 25 : Пісні УПА / за ред. З. Лавришина. Львів : Літопис УПА, 1996. 585 с.
Липовецький С. Не натхнення, а потреба. Пісні Українських січових стрільців. URL:
https://localhistory.org.ua/texts/statti/ne-natkhnennia-a-potreba/ (дата звернення: 14.10.2024).
Наймитські та заробітчанські пісні. Київ, 1975. 576 с.
Нємцова Л.О. Історія окремих напрямів музичного мистецтва в Україні у ХХ столітті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 150–155.
Нікольченко Т.М. Поезія горя і сліз (невольнича пісенність українського народу періоду Великої Вітчизняної війни). Вісник Маріупольського державного гуманітарного університету. 2012. № 7. С. 59–67.
Пісенний вінок: Українські народні пісні / упоряд. А. Михалко. Київ : Криниця, 2007. 400 с.
Пісня як технологія в інформаційній війні. URL: https://idpo.org.ua/articles/5444-pisnya-yaktexnologiya-v-informacijnij-vijni.html (дата звернення: 13.10.2024).
Сокіл Г. Героїка повстанських пісень. Народознавчі зошити. 2023. № 1(169). С. 250–256.
Стрілецькі пісні / упоряд. О. Кузьменко. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2005. 640 с.
Юрченко О.О. Історія України : курс лекцій. Ч. 2: ХХ – початок ХХІ ст. Київ : МАУП, 2007. 71 с.