ВСТУП ДО СТУДІЙ НАД УКРАЇНСЬКОЮ ДУХОВНОЮ ПІСНЕЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-1-7Ключові слова:
духовна пісня, давньоукраїнські тексти, історико-культурний контекст.Анотація
Українська духовна пісня є основною темою досліджень автора цієї статті. Завдання, піднятті в статті охоплюють історичний, теоретичний, джерелознавчий, термінологічний та музикознавчий аспекти цього питання, що власне є підсумком попередніх спостережень. Важливим є оновлювати ці дослідження і розкрити шлях для наступних розвідок. Автор звертається і до історико-літературних студій над текстами духовних пісень, зокрема М. Грушевського, І. Франка. Аналізує і стан сучасних наукових пошуків, серед яких запропоновані концепції потребують доопрацювання і продовження. Важливим дискурсом є умови створення духовної пісні: в добу Бароко на українських землях була розмаїтість духовних течій: католицька, православна, протестантська. Виникнувши в процесі спілкування з європейською культурою, саме в нашому оточенні, ця творчість об’єднувала різні конфесії на музично-мистецькому рівні. Багато текстів перекладалися церковно-слов’янською мовою української редакції та давньоукраїнською, а то й служили натхненням для створення їх переспівів. Окреслюються територіально регіони, де збережені рукописи та друковані джерела русько-українських текстів. Підіймається питання термінологічного визначення обраних джерел. “Духовна пісня”, “духовний кант” вважаються автором найбільш відповідними, оскільки “псальма” та “духовна поезія”,“паралітургійна пісня”, “позацерковна пісня”, “псалма” чи “псальма” не цілком відображають смислове та виконавське наповнення текстів цього виду творчості. Метою дослідження є представити українську духовну пісню інтердисциплінарно: поєднанні музикознавчого та історико-культурологічного бачення. Основою таких спостережень повинно бути джерелознавчо-текстологічний аналіз музично-поетичних текстів. Співпраця мовознавців та музикознавців у цій царині повинна їх об’єднувати та доповнювати.
Посилання
Žeňuch P. Medzi Východom a Západom: Byzantsko-slovanská tradicia, kultúra a jazyk na Východnom Slovensku. Bratislava : Veda, 2002.
Возняк М. З поля української духовної вірші. Жовква : ЧСВВ, 1925.
Гнатюк В. Причинок до літератури нашого віршотворства. ЗНТШ. Львів, 1898. Т. 21. С. 5–12.
Грималовський І. Духовна поезія з погляду лінгвістики (на матеріалі української духовної поезії XVIII – початку ХІХ століть). Науковий вісник Чернівецького університету. Слов’янська філологія. Чернівці, 2010. Вип. 509–511. С. 159–166.
Грушевський М. Усна творчість пізніх княжих і переходових віків. Історія української літератури. Т. 4. Кн. 2. Київ, 1994.
Зосім О. Східнослов’янська духовна пісня: Сакральний вимір : монографія. Київ, 2017.
Медведик Ю. Еволюція німецьких славістичних студій над українською духовною піснею XVII–XVIII ст. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2010, № 3 (8). С. 106–120.
Медведик Ю. Інтердисциплінарні студії над давньою українською духовною піснею. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Львів, 2013. Вип. 12. С. 60–76.
Медведик Ю. Українська духовна пісня XVII–XVIII ст. Львів, 2006.
Медведик Ю. Українська та східнослов’янська барокова духовна пісня в дослідженнях сучасних західноєвропейських славістів. Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. Серія «Мистецтвознавство». Івано-Франківськ, 2011. Вип. 21– 22. С. 125–129.
Перетц В. Очерки старинной малорусской поэзии. СПб.: Тип. Имп. Акад. наук, 1903.
Франко І. Духовна й церковна поезія на Сході й на Заході. Вступ до студій над «Богогласником». Франко І. Зібрання творів. Київ: Наукова думка, 1983. Т. 39. С. 126–143.
Яворский Ю. Материалы для истории старинной песенной литературы в Подкарпатской Руси. Praga, 1934.