РОЛЬ ЖІНОЧОГО ВИКОНАВСТВА ПРИ ВИТОКАХ СТАНОВЛЕННЯ ЕСТРАДНО-ДЖАЗОВОЇ МУЗИКИ В КИТАЇ ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ-ГО СТ. В АСПЕКТІ ГЕНДЕРНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-8Ключові слова:
китайський джаз, шидайцюй, жіноче естрадно-джазове виконавство, Лі Цзінь Хуей, Мін’ює (Яскравий Місяць), співаючі кінозірки, Лі Мінь Хуей, Ван Рей Мен, Лі Ліллі.Анотація
У ході дослідження естрадно-джазової музики Китаю, яка переважно розглядалася під знаменником «чоловічого» стилю, виявилося, що левина частка виконуваної популярної музики різних жанрів і напрямків припадала на жіноче виконавство. Хоча жінки завжди були в меншості у світовому джазі – та у вокальній сфері вони досягли значного статусу. На долю ж китайських співачок випала важлива місія поширення та розбудови нових видів і форм популярної музики, одним з вимірів якої була національна адаптація джазу у стилях шидайцюй, згодом мандопоп і кантопоп. Особлива роль належала шанхайській дівочій вокально-танцювальній групі Мін’ює (Яскравий місяць) під керівництвом Лі Цзінь Хуея, з якої вийшла потужна плеяда китайських співачок-кінозірок, які стали фактично речницями нового стилю. Лі Мінь Хуей – виконавиця перших китайських естрадно-джазових композицій. Її виконавська манера позначена рисами спорідненими зі співом у китайській опері та ясним дзвінким дитячим тембром. Китайські народні інструменти (піпа, ерху, даньху, літофони) доповнювали традиційні джазові ансамблі, надавали національного колориту, який досягався і завдяки особливій фоніці самої китайської мови. Її творчий спадок налічує поза 140 пісень. Королевами китайського джазу 20–30-х років були дві шанхайські діви-кінозірки Ван Рень Мей та Лі Ліллі. Одним з найбільших рушіїв джазового вокального мистецтва в Китаї стала кіноіндустрія, яка рекламувала та поширювала пісенну творчість по всьому Китаї та цілому азійському континенті. Цих співачок називали дівами-амфібіями, адже рівноцінно володіли акторською майстерністю, танцювали, виявляли потужні вокальні дані. «Шанхайська дика кішка» Ван Рей Мень поєднувала народні китайські зразки з джазовими гармоніями та пентатонними ладами; вокальний стиль співачки емоційно піднесений, а ліризм і наспівність поєднуються з запальною вдачею. Лі Ліллі часто виконувала блюз (не випадково у США вона відвідувала школу джазового співу), а її широкий діапазон та барвистий тембр надавали виконавській манері особливої теплоти, її називали володаркою «солодкого голосу». Ці співачки, освоюючи різноманітні манери співу, в тому – і джазові, створюють вагоме підґрунтя для наступного етапу еволюції естрадно-джазового виконавства, залишаючи на мистецькій пісенній мапі Китаю велику кількість хітів (кожна з них знялася у більш як 30 фільмах та записала поза 100 пісень). Становлення китайського джазу переважно формувалося у площині жіночого виконавства, що було суттєвим та вагомим чинником у здобутті рівноправності жінок у Китаї та виправленні гендерних проблем, зокрема, у популярно-музичній сфері даного періоду.
Посилання
Бойко А. Основні етапи становлення естрадного вокального мистецтва в Китаї. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. молодих учених (Харків, 20–21 квітня 2017 р.), Харків : ХДАК, 2017. С. 121.
Бойко А. Становлення і розвиток естрадно-вокального мистецтва в Китаї в 1910–60 рр. Культура України. Серія : Мистецтвознавство : зб. наук. пр. / Харків. держ. акад. культури / за заг. ред. В. М. Шейка. Харків : ХДАК, 2017. Вип. 57. С. 223–231.
Arvidsson A. Introduction : Proceedings of the 10th Nordic Jazz Research Conference, Stockholm August 30-31 2012 [Online], 2014. Р. 5–15. URL: http://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/Online_publ_Jazz_Gender_Authenticity.pdf
Arvidsson A. Jazz, Gender, Authenticity : Proceedings of the 10th Nordic Jazz Research Conference, Stockholm August 30-31 2012 [Online], 2014. р. 96–103. URL: http://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/Online_publ_Jazz_Gender_Authenticity.pdf
Bruckner-Haring C. Women in Contemporary Austrian Jazz. Proceedings of the 10th Nordic Jazz Research Conference, Stockholm August 30–31 2012 [Online], 2014. р. 127–143. URL: http://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/Online_publ_Jazz_Gender_Authenticity.pdf
Chen Szu-Wei. The Music Industry and Popular Song in 1930s and 1940-s Shanghai: A Historical and Stylistic Analysis. PhD diss., University of Stirling, 2007.
China Women’s Management Cadre College. Dictionary of old and modern Chinese and foreign celebrities. Beijing: China Radio and Television Press. 1989.
Cornic P., Desplat-Roger J., Dumoulin H., Hubert E., Lascombes M., Texier L. Jazz and gender issues. Epistrophy, the jazz journal. №6. URL: https://calenda.org/780834?file=1
Crowther B., Pinfold M. Singing Jazz. San Francisco, California: Hal Leonard Corporation, 1998. 256 р.
Duan E. Top 10 legendary women in the 1930, China.org.cn, 2011-08-15.
Yingjin Zhang. Cinema and Urban Culture in Shanghai: 1922–1943. Stanford University Press, 369 p.
Yong Yuan. De Wei Xiao cover. The classic Shanghai divas and the unintenden exoticism of the Taivanese bootleg. URL: https://www.popmatters.com/shanghai-divas-bootlegrecords-2507925463.html
Jones A. F. Yellow Music: Media Culture and Colonial Modernity in the Chinese Jazz Age. Duke University Press, Durham, 2001. 213 p.
Kahn J. China Manhattan, NYC: The New York Times Company, A. G. Sulzberger, 1851.
Lam J. Chinese Music and its Globalized Past and Present. Michigan, 2008. Vol. 21, Article 9. Р. 29–77.
Meyer R. Wang Renmei: The Wildcat of Shanghai. Hong Kong University Press, 157 р.
Melvin S. A Chinese Vocalist’s Voyage Through the Century. The New York Times. Dec, 3, 1999. URL: https://www.nytimes.com/1999/12/03/style/IHT-a-chinese-violinists-voyage-through-thecentury.html.
Mo Li. A history of Jazz in China : from Yellow music to a Jazz revival in Beijing. M.A., Kent State University, 2018. 279 p.
Moskowitz M. L. Gender in Chinese Music. University of South Carolina: Oxford University Press, 2014. Р. 314–316.
Portugali A. Marginal Sound: The Story of Jazz in China. Doctoral Dissertation. Tel Aviv University, Israel, 2015.
Pinero C. R. All-woman Jazz bands and gendered beboppers: Gayl Jones and Gloria Naylor`s Jazz Fiction. Revista de Estudios Norteamericanos, № 19 (2015), Seville, Spain, ISSN 1133-309-X, pp. 13.
Wang Linfeng. Jazz education in mainland China: historical and contemporary perspectives. PhD thesis. University of Glasgow, 2022. 330 р.
Zhan Na. The changing process of women`s social status in chinese history and its influence on literary works. European Philosophical and Historical discourse. Volume 7. Issue 3. 2021. р. 101–106.
Qing Yang. The characteristics and influence of Shanghai jazz in the Republic of China in «ShenBao». Frontiers in Art Research. United Kingdom: Francis Academic Press. Vol. 3, Issue 4. p. 44–50.
王思琦. 当代语境中“时代曲”,“抒情歌曲”,“轻音乐”概念的使用与分 天津音乐学院. 2006 年.第 2 期. 第 52–63 页 (Ван Си Ци. Аналіз понять «шидайцюй», «легка музика», «лірична пісня» в контексті сучасної лексики. Вісник Тяньцзіньської консерваторії. 2006. Вип. 2. С. 52–63.).
关黎, 张辉. 中国流行音乐的发展历程. 音乐生活. 2007 年. 第 3 期. 第 74–75 页. (Гуань Лі, Чжан Хуей. Розвиток китайської естрадної музики. Музичне життя. 2007. № 3. С. 74–75.)
黎莉莉Li Lili.Chinese Film Classics. URL: https://chinesefilmclassics.org/li-lili-%E9%BB%8E%E8%8E%89%E8%8E%89/2021-04-22.
黎莉莉. 行云流水篇:回忆、追念、影存. 北京, 2001. 666页. (Лі Ліллі. Пливучі хмари і текуча вода : спомини про акторське життя. Beijing, 2001, 666 с.)
李罡. 中国流行音乐史. 上海 : 上海音乐出版社, 2015 年. 404 页. (Лі Ган. Історія китайської естрадної музики : монографія. Шанхай : Шанхайське музичне мистецтво, 2015. 404 с.
毛思秋. 略论黎锦晖的儿童歌舞音乐//音乐创作. 2009 年. 第 3 期.第 107–108 页. (Мао Си Ци. Коротка дискусія про пісенно-танцювальні спектаклі Лі Цзінь Хуея. Створення музики. 2009. No 3. С. 107–108.)
苏丽. 浅析中国流行音乐的发展历程 // 北方音乐. 2015 年. 第 5 期. 第 8–10 页 (Су Лі. Аналіз процесу розвитку китайської естрадної музики. Північна музика. 2015. No 5. С. 8–10.)
孙睿. 中国流行音乐史(1917–1970)北京 : 中国文联出版社, 2004 年341 页 (Cунь Жуй. Історія китайської естрадної музики (1917–1970). Пекін : Китайська культурна федерація, 2004. 341 с.)
孙继南. 黎锦辉与黎派音乐: 专著. 上海: 上海音乐学院出版社, 2007 355 页. (Сунь Цзі Нань. Лі Цзінь Хуей і його композиторська школа : монографія. Шанхай : Видавництво Шанхайської консерваторії, 2007. 355 с.)
伍春明,伍音菲. 民国时期上海流行歌曲的歌星演唱风格初探. 齐鲁 艺苑. 2009 年. 第 6 期. 第 60–66 页. (У Чунь Мін, У Інь Фей. Дослідження вокального стилю виконання шанхайських естрадних пісень у період Китайської республіки. Цилуський мистецький центр. 2009. No 6. С. 60–66.)
冯春玲. 黎锦晖流行歌曲创作的历史思考 // 星海音乐学院学报. 2007 年. 第 1 期. 第 56–63 页. (Фен Чунь Лін. Роздуми щодо створення Лі Цзінь Хуеєм естрадних пісень. Журнал Сіньхайської консерваторії. 2007. No 1. С. 56–63.)
邵红红. 中国流行音乐的发展历程探讨 // 音乐大观. 2013 年. 第 8 期. 163 页. (Шао Хун Хун. Аналіз розвитку китайської естрадної музики. Великий музичний огляд. 2013. No 8. С. 163.)
尤静波. 中国流行音乐通论: 专著. 北京: 大众文艺出版社, 2011 年. 256页. (Ю Цзін Бо. Введення до китайської естрадної музики : монографія. Пекін : Масова література і мистецтво, 2011. 256 с.).