ЦИКЛ ІЛЛІ ПОЛЬСЬКОГО «ДВАДЦЯТЬ ЧОТИРИ КОЛЯДКИ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО» ЯК ВТІЛЕННЯ СИНТЕЗУ НАПРЯМІВ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-4Ключові слова:
виконавство, фольклористика, педагогічна діяльність, зимовий фольклор, обрядово-ігрові традиції слов’янських народів, полістилістика.Анотація
У статті розглядається феномен індивідуальних методів і засобів трансформації зимового пісенно-обрядового тематизму на прикладі фортепіанного циклу «Двадцять чотири колядки для фортепіано» Іллі Польського. Виявлено, що принципи відбору й опрацювання фольклорного матеріалу комплексно відображають повідні напрями діяльності автора: виконавську, педагогічну, фольклористичну, наукову. З позицій стильових особливостей переважає тяжіння до неостилістики фовізму й неофольклоризму, опори на ритмічно-шумове начало ритуального дійства. Констатовано, що форми композицій розімкнуті, імпровізаційно-рапсодичні, із частими змінами регістрів, штрихів і фактури, що відповідає завданню відтворення процесуальності обрядового дійства. Таким чином, контрастування досягається індивідуалізацією драматургійного розвитку матеріалу кожної з п’єс. Цим комплексом засобів композитор досягає театральності, кінематографічності у відтворенні обрядового зразка, демонструє глибинне розуміння специфіки слов’янського фольклору зимового календарного циклу. Цикл І. Польського «Двадцять чотири колядки» для фортепіано соло демонструє оригінальні інтертекстуальні, полістильові, тонально-гармонічні, тембральні знахідки автора і, безумовно, є вагомим надбанням сучасної концертної й дидактичної фортепіанної літератури як у цілості, так і в можливості інтерпретації окремих номерів. Робота з композиціями циклу І. Польського «Двадцять чотири колядки» дає можливість опановувати в комплексі численні технічні прийоми акордової, пасажної акордової, октавної, кластерної техніки, різнотипні способи фактурної організації від остинатності, взаємодоповнення, поліпластовості, контрапунктичної і підголоскової фактури. Водночас це можливість засвоєння обрядово-ігрової сутності давніх пластів різдвяного пісенного фольклору низки суміжних слов’янських народів у прочитанні крізь призму значного арсеналу новітньої музичної мови.
Посилання
Барвінський В. Колядки і щедрівки для фортепіано зі словесним текстом. Підгот. до друку О. Смоляк. Тернопіль : Збруч, 1997. 24 с.
Бреславець Г. Культуротворче осягнення фольклорного тексту в мистецькій і науковій діяльності І. С. Польського. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. пр. Харків : ХДАДМ, 2016. № 3. С. 101–106.
Бреславець Г. М. Реконструкція фольклорного тексту в українській музичній культурі останньої третини ХХ – початку ХХІ століття : дис. на здоб. наук. ступеня кандидата мистецтвознавства, спец. 26.00.04 – українська культура (мистецтвознавство). Харківська державна академія культури, Харків, 2018. 222 с.
Горбач О. А., Райчук М. М. Імпресіоністична стилістика у фортепіанних творах В. Барвінського (на матеріалі циклу «Колядки і щедрівки»). Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2005. № 21. С. 88–90.
Гулеско І. Спогади про митця. Культура України: Збірник наукових праць. Харків: Харківська державна академія культури, 2002. Вип. 10. С. 212–217.
Дуда Л. І. Трансформація жанрів календарно-обрядових пісень у сучасному репертуарі бандуристів. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Традиційна культура українського народу в ХХІ столітті : стан та перспективи розвитку». URL: http://www.culturalstudies.in.ua/2010_zb_1_11.php (дата звернення: 12.01.2024).
Козак О. Феномен харківського композитора: І. С. Польський. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Збірник наукових статей. Професія «музикант» у часопросторі: історично-культурні метаморфози. Харків : Харківський національ-
ний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2012. Вип. 35. С. 335–345.
Кривицька Т. Особливості обробок колядок і щедрівок в композиторській практиці 90-х років ХХ століття. Музична творчість та наука в історичному просторі. Зб. ст. НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 73. Київ : НМАУ, 2008. С. 125–135.
Кривицька Т. А. Різдвяна тема в українській хоровій та сценічній музиці періоду незалежності : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.03 – музичне мистецтво. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, ОДМА ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2008. 18 c.
Ніколаї Г. Українська фортепіанна музика як феномен культури ХХ століття. Ars inter Culturas. 2010. № 1. С. 121–132.
Осадча В. М. І. С. Польський – фундатор кафедри українського народного співу та музичного фольклору. Харків у контексті світової музичної культури: події та люди. М‑ли міжнар. наук.-теор. конф., 3–4 квіт. 2008 р. (Харк. держ. акад. культури). Харків : ХДАК, 2008.
С. 110–111.
Польська І. Життєвий шлях та творча діяльність І. С. Польського (до 95-річчя з дня народження митця). Культура України. 2019. Випуск 66. С. 205–216.
Польський І. С. Двадцять чотири колядки [Ноти]: для фортепіано. Київ : Муз. Україна, 1990. 88 с.
Сулій Н. Рецепція галицьких різдвяних пісень у збірнику Василя Барвінського «Колядки і щедрівки». Молодь і ринок. № 3 (50). 2009, березень. С. 139–144.
Терещенко, А. Польський Ілля Самуїлович. Українська музична енциклопедія. Київ : Національна академія наук України, 2016. Т. 5. стб. 343–346.
Філоненко Л. Проблеми інтерпретації колядок і щедрівок для фортепіано українських композиторів. Теорія та практика мистецької едукації у цивілізаційних викликах сьогодення : матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції / ред.-упор. З. Гнатів, Т. Медвідь. Дрогобич : ДДПУ ім. Івана Франка, 2023. С. 181–187.
Ярко М. Фортепіанні «Обробки колядок і щедрівок» В. Барвінського: інновації художньої обробки фольклорного матеріалу. Молодь і ринок. № 3 (50). 2009, березень. С. 91–95.