СТРУННИЙ КВАРТЕТ В. ФЛИСА В ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОМУ ДИСКУРСІ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРА (ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-5Ключові слова:
камерно-інструментальна музика, квартет, Володимир Флис, пізньоромантичний стиль, інтерпретаційна концепція.Анотація
У статті розглядається один із вагомих творів львівського композитора, теоретика і педагога Володимира Васильовича Флиса (1924–1987) – Струнний квартет. Підкреслюється необхідність повернення в активний концертно-дидактичний обіг композиторській творчості В. Флиса, незаслужено витісненої з концертної і педагогічної практики через несприятливі суспільно-політичні обставини, створені для українських митців комуністичним режимом. Стисло представлений життєвий і творчий шлях митця, який починав навчання у Берлінській консерваторії, згодом пройшов сталінські табори, після повернення продовжив навчання і працю у Львівській консерваторії ім. М. В. Лисенка, як теоретик разом з Я. Якуб’яком підготував серію підручників сольфеджіо для музичних шкіл. Його життєтворчість може слугувати прикладом трагічної долі українського інтелігента, що через репресії комуністичної влади не зміг повністю реалізувати свій потужний творчий і науковий потенціал, і навіть в майбутньому його спадщина – важлива частка української музичної культури середини ХХ сторіччя – не була належно вивчена. Хоч і нечисленний, його композиторський доробок містить такі вартісні артефакти, як Симфонія, симфонічна поема «Ярема Галайда», кантата «Дзвеніть, Карпати», вокальні, скрипкові та фортепіанні мініатюри, обробки народних пісень. Відтак інтерпретація його камерно-інструментальної творчості поки не ставала об’єктом самостійного дослідження, а тому вартує спеціального висвітлення. Зокрема це стосується струнного квартету, щодо якого автор статті пропонує власну інтерпретаційну концепцію, орієнтуючись на особистісні пізньоромантичні засади індивідуального стилю композитора.
Посилання
Андрієвська В. В. Камерно-інструментальний ансамбль у творчості львівських композиторів ХХ століття : дис. ... канд. мист. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2010. 207 с.
Білас О. І. Композиторський стиль як чинник художньої цілісності драматичного спeктаклю (на прикладі музики А. Кос-Анатольського та В. Камінського до вистав Національного академічного українського драматичного театру імені Марії Заньковецької). Дис. канд. мист. 17.00.03–Музичне мистецтво. Львів: ЛНМА ім. М.В.Лисенка, 2018. 225 с.
Кияновська Л. «Празька школа» львівських композиторів та її роль в музичному житті краю. «Празька школа» львівських композиторів. Зб. статей. Упорядник Л. Кияновська. Львів: Тетюк Т.В., 2014. С. 10–30.
Толошняк, Н. Володимир Флис – причинки до портрету мистецької особистості. Scientific Collection «InterConf», № 112, 2022. С. 240–243. URL: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/691
Флис Володимир Васильович – Вікіпедія (wikipedia.org) URL: http://surl.li/tenxg (доступ з дня 14.02.2024).
Храбатин Н., Гречаник О., Яковин Т. Івано-Франківськ у плині часу. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. 104 с.