СПЕЦИФІКА ТЕМБРОВО-ДРАМАТУРГІЧНОГО МИСЛЕННЯ ВІКТОРА КАМІНСЬКОГО НА ПРИКЛАДІ СИМФОНІЇ № 1

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-3

Ключові слова:

Віктор Камінський, симфонія, українська симфонічна музика, тембр, інтонація, драматургія, композиція, монотема, неофольклоризм.

Анотація

Досліджується творчість сучасного українського композитора Віктора Камінського, в доробку якого значна кількість симфонічних, хорових, камерно-вокальних творів, а також музика до театральних вистав та естрадні пісні. Предметом дослідження виступає Перша симфонія В. Камінського (1982), що репрезентує ранній період творчості митця і водночас є яскравим зразком української симфонічної музики останніх десятиліть ХХ ст. Описується історія створення та виконання Симфонії, підкреслена актуальність вивчення та виконання цього самобутнього твору. Перша симфонія В. Камінського аналізується з точки зору особливостей стилю, композиційної структури, інтонаційної драматургії, рис оркестровки. Визначено, що з точки зору стилю Перша симфонія продовжує неофольклорну лінію, що близько пов’язана з національними музичними традиціями. Детально розглянута масштабна тричастинна композиція Симфонії: визначені особливості інтонаційної драматургії твору, що ґрунтується на перетвореннях ключового моно тематичного комплексу вступу до І частини. Підкреслена оригінальність оркестрового складу твору: в партитурі відсутня мідна (окрім валторни) та ударна групи, а також часто застосовується прийом divisi. Метою цих рис є винятково пластичне, прозоре і водночас потужне звучання оркестру. Ключовою рисою оркестрового письма В. Камінського у Першій симфонії визначена індивідуалізація тембрів, надання солюючим інструментам рис «дійових осіб». Зазначено, що композитор поєднує традиційні нефольклорні стильові прийоми (відтворення танцювальних «коломийкових» ритмів, стилізація народної мелодики, імітація народного інструментального награвання) з сучасними сонорними, ритмічними та тембровими ефектами («підготовлене фортепіано»). Підкреслена необхідність подальшого вивчення та виконання Першої симфонії В. Камінського – перлини української інструментальної музики.

Посилання

Антошевська В. Симфонія № 1. Віктор Камінський. URL: https://ukrainianlive.org/kaminskyi-symphony-1

Губанов Я. Кластер як компонент сучасного музичного мислення Українське музикознавство. Київ, 1989. № 24. С. 118–125.

Заранський В. Скрипкові концерти Віктора Камінського. Музика. 2003. № 3. С. 8–9.

Кияновська Л. Портрет сучасника в інтер’єрі постмодернізму (спроба естетика-аналітичних студій над творчістю Віктора Камінського). Українське музикознавство. Вип. 30. Київ, 2001. С. 156–169.

Омельченко Т. Особливості тембро-фактурної організації в сучасних українських сонатах для скрипки та фортепіано. Студії мистецтвознавчі. Київ: ІМФЕ ім. М. Рильського, 2005. Вип. 8 (12). С. 64–73.

Суторіхіна М. Концерт-монолог як один з різновидів концертного жанру у творчості українських радянських композиторів 1970–80 рр. Українське музикознавство. Київ. 1989. № 24. С. 126–131.

Чекан Ю.І. Про два принципи організації образу світу (на прикладах української музики 1970–80 років). Українське музикознавство. Київ. 1991. № 26. С. 94–102.

Kyyanovska Luba, Melnyk Lidia (L’vìv / Ukraine). Persönlichkeiten der ukrainischen Musik: Viktor Kaminsky – nationale und universelle Botschaften seines Schaffens. Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig. Heft

Leipzig : Gudrun Schröder Verlag, 2023. S. 93–111.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31