КОНЦЕПТ «ЧАСУ» В КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ СУЧАСНИХ КОМПОЗИТОРОК УКРАЇНИ ТА КИТАЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-1Ключові слова:
фортепіанний ансамбль, час, композитор, інтерпретація, виконавство, музична мова.Анотація
У статті на прикладі творів для фортепіанного ансамблю сучасних композиторок України та Китаю запропоновано розгляд індивідуальних авторських підходів до інтерпретації концепту «час». Мета статті полягає в виявленні ознак втілення програмних образів у творах для двох фортепіано з позиції трактування концепту «час». Наукова новизна полягає в першому в українському музикознавстві зверненні до творчості однієї з наймолодших представниць української композиторської школи Анастасії Сисенко і більш зрілої сучасної китайської авангардистки Ши Фухун та в першому розгляді їх творів в аспекті переосмислення часового континууму в програмних образах. Висновки. Спираючись на праці сучасних науковців – музикознавців О. Самойленко, Лу Цзе, лінгвістів та розробників проблематики естетики і філософії мистецтва М. Маркової, О. Лозової, Е. Бондаренко – методом семіотичного аналізу з’ясовано семантичні ознаки концепту «час», який окреслено як ментальну одиницю свідомості. З’ясовано багатокомпонентність системи значень концепту «час». Серед творів сучасних композиторів України і Китаю виявлено і відібрано для аналізу найпоказовіші приклади втілення цього концепту в ансамблевих творах для двох фортепіано – в Сонаті-фантазії А. Сисенко і Фантазії «Слід часу» Ши Фухун. Розгляд цих творів китайської та української композиторок було обрано з метою компаративного аналізу та узагальнення специфіки трактування концепту на прикладі особливо віддалених ментальних ареалів. Віддалених не лише в географічному сенсі, але й світоглядному, філософському, звичаєвому, в укладених діаметрально протилежних вікових традиціях естетики і музичної культури. Встановлено, що виникнення обох творів було інспіровано впливом різних емоційних та життєвих факторів. Узагальнено риси стилістики розглянутих творів: ліризм як характерна домінанта української музики (в Сонаті-фантазії А. Сисенко); звернення до авангардних технік композиції в творчості китайських композиторів початку ХХІ ст. при збереженні питомих для національної китайської музики традицій – спирання на специфіку ладотональної системи, метроритміки та імітування тембральної палітри китайських традиційних інструментів (в Фантазії Ши Фухун). Доведено логічність застосування категорії концепту «час» у композиторській програмній творчості.
Посилання
Бондаренко Є. Еволюція поняття часу в англійській мові та у дискурсі». Харків: Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2012. 35 с.
Задорожна О. М. Естетичне осмислення філософської категорії часу в метафоричних конструкціях. Лінгвістика. Луганськ: Альма-матер, 2007. № 2. С. 175–182.
Лозова О. Ю. До проблеми визначення концепту. Концептологія. Розділ V, Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2007. С. 139–144.
Лу Тун. Специфічні риси фортепіанних творів Ши Фухун. Пекін: Народна музика, 2022. С. 18–24.
Маркова М. В. «Концепт» та «концептуалізація» у сучасному літературознавстві. Питання літературознавства: науковий збірник. Вип. 74. Чернівці: Рута, 2007. С. 317–324.
Organ Hall Post. Перша львівська газета про Органний зал. Львів, лютий 2024. 4 с.
Самойленко О. І. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції: монографія. Одеса: Видавничий дім "Гельветика", 2020. 235 с.
Сухомлин Ярослав. Мистецтво під час війни – яке воно? Чернігівська Медіа Група. 20.09.2022. URL: https://www.0462.ua