ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІФОНІЧНОГО ПИСЬМА МИКОЛИ ЛАСТОВЕЦЬКОГО НА ПРИКЛАДІ «П’ЯТДЕСЯТИ ПОЛІФОНІЧНИХ П’ЄС-КАНОНІВ НА ТЕМИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ» ДЛЯ ФОРТЕПІАНО
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-3Ключові слова:
композитор, Микола Ластовецький, фортепіано, творчість, музичний твір, музичне мислення, поліфонічне письмо, жанр, стиль, п’єса, канон, українська народна пісня, піаніст, виконавець, цикл, фольклорАнотація
Сучасний український композитор, член НСКУ Микола Ластовецький дуже самобутньо та винахідливо застосовує у своєму доробку засоби поліфонічного письма, що можна простежити у всіх жанрах його творчості. Слід підкреслити, що як досвідчений викладач-теоретик (зокрема, з поліфонії) М. Ластовецький успішно використовує знання з цієї дисципліни у своїй композиторській практиці. Показовим взірцем оригінального використання засобів поліфонічного розвитку є «П’ятдесят поліфонічних п’єс-канонів на теми українських народних пісень», які входять до п’ятого зошита «Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва» (2019) М. Ластовецького. Цей цикл, який не має аналогів у вітчизняній фортепіанній музиці, є винятково новаторським, оскільки тут уперше канон трактується не лише як принцип та засіб тематичного формотворення, але і як самостійна форма-жанр фортепіанного твору, в якому сублімується поліфонія з автентичним фольклорним первнем. Усвідомлюючи гостру необхідність збагачення жанрів поліфонічної музики на національному інтонаційному ґрунті, композитор звернувся до українських народних пісень. Автентичний народнопісенний матеріал М. Ластовецький трактує в дусі неофольклорного стилю. До характерних прикмет музичного мислення та поліфонічного письма композитора належать: сублімація чітких законів поліфонії та гармонічних закономірностей українського народного багатоголосся, збагачення поліфонічного розвитку вільними (додатковими) голосами, паралелізмами, октавними подвоєннями, акордовими та інтервальними дублюваннями та ін., розвиток творчого inventio виконавців завдяки застосуванню «нескінченних реприз ad libitum» тощо. В циклі М. Ластовецького можна виокремити чотири типи канонів, такі як: поліфонічна п’єса – канон зі вступом; «класичний» двоголосний канон повної мелодії куплету; двоголосний канон, збагачений додатковими голосами в другій половині мелодії; початкове експонування канону одразу з вільними голосами. Слід підкреслити, що під час створення канонів композитор чітко орієнтувався на тембральні, регістрові, фактурні та технічні особливості фортепіано. Важливо, аби піаністи-виконавці більш активно та послідовно залучали до свого педагогічного та концертного репертуару поліфонічні твори українських композиторів минулого та сучасності, інспіровані українським народнопісенним первнем.
Посилання
Золочевський В. Ладо-гармонічні засади української радянської музики (деякі питання народності). Київ : Муз. Україна. Вид. друге, доп. 1976. 222 с.
Золочевський В. Про модуляцію. Київ : Муз. Україна, 1972. 284 с.
Кравцов Т. Гармонія в системі інтонаційних зв’язків. Київ : Муз. Україна, 1984. 160 с.
Кравцов Т. Прихована імітаційна поліфонія в українських народних піснях. Народна творчість та етнографія. Київ, 1962. № 4. С. 54–63.
Ластовецький М. Два Basso ostinato. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 5) : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2019. C. 107–113 (148 с.).
Ластовецький М. На білу гречку впали роси. «Поетика». Мішані хори без супроводу на слова Максима Рильського : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Ластовецька. Дрогобич : Пόсвіт, 2020. С. 11–14 (144 с.)
Ластовецький М. На городі біла глина. Українські народні пісні для хору (із записів Івана Франка) : навчальний посібник / Ред.-упор., передмова Н. Синкевич. Дрогобич : Пόсвіт, 2018. С. 12–20 (44 с.).
Ластовецький М. «Нова» коломийка. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва. Зошит 1 : навчальний посібник. Львів : ТеРус, 2007. С. 50–54 (100 с.).
Ластовецький М. П’ятдесят поліфонічних п’єс-канонів на теми українських народних пісень. Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 5) : навчальний посібник / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2019. С. 18–95 (148 с.).
Ластовецький М. Раціональні ескізи (дванадцять п’єс в додекафонній техніці). Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва (зошит 4) : навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Профіль: фортепіано» / Ред.-упор. Л. Філоненко, З. Ластовецька-Соланська. Дрогобич : Пόсвіт, 2018. С. 78–128 (148 с.).