БОЛГАРСЬКИЙ НАПІВ У ЦЕРКОВНО-ПІСЕННІЙ ПРАКТИЦІ ЗАКАРПАТТЯ

Автор(и)

  • Ігор Зенонович Задорожний

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-1-44-1

Ключові слова:

Простопініє, рукописні ірмологіони, тропар, мелодика, Закарпаття

Анотація

У статті розглядається проблематика збереження та використання жанрів болгарського напіву у регіональній церковно-пісенній практиці. На основі результатів наукових досліджень Ю. Ясіновського, Л. Корній, використовуючи поєднання джерелознавчого, музично-аналітичного та порівняльного методів, здійснюється уточнення репертуару жанрів болгарського напіву. Визначаються особливості змін музично-текстової фактури у рукописних ірмолоях, Церковному Простопінії Бокшая-Малинича, Василіянському Простопінії Хоми 1930 р. Сформовані локальні варіанти підтверджують тісні звʼязки із рукописними та друкованими ірмологіонами XVII–XIX ст. відображають особливості збереження давніх форм сакральної монодії, нашарування та вкраплення елементів етнічного характеру, народно-пісенних ритмоінтонацій, способи індивідуального осмислення і трактування співцями богослужбових текстів у церковно-співацькій практиці Мукачівської греко-католицької єпархії. Здійснені порівняння додатково розкривають переосмислення та збереження ладоінтонацій, зафіксованих за допомогою релятивних бемолів у рукописних і друкованих ірмолоях, що добре ілюструє окремі аспекти формування мелоінтонацій у регіональній церковно-пісенній практиці.

Посилання

Антонович М. Musica Sacra: Збірник статей з історії української церковної музики. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 1997. 261 с.

Граб У. Мирослав Антонович: інтелектуальна біографія. Еміграційне музикознавство в українському культуротворенні повоєнних десятиліть : монографія. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2019. 456 с.

Задорожний І. Елементи новобалканських напівів в каноні Пасхи церковно-пісенної практики Закарпаття. Українська музика: науковий часопис. Число 4(22). Львів : ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2016. С. 5–15.

Задорожний І. Грецький і болгарський напіви в Літургії Йоана Золотоустого. Простопінія Бокшая. ΚΑΛΟΦωΝΙΑ : наук. зб. з історії церковної монодії та гимнографії. Ч. 9. Львів : Український Католицький Університет, 2018. С. 96–106.

Корній Л., Дубровіна Л. Болгарський наспів з рукописних нотолінійних ірмолоїв України кін. XVI–XVII ст. Київ : Інститут української археографії НАН України,1998. 320 с.

Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Київ – Львів – Полтава : НТШ, 2002. 500 с.

Церковноє Простопініє. Унгваръ : Уніо, 1906. 191 с.

Ясіновський Ю. Манявський скит як найбільший центр болгарського напіву в Україні. Καλοφωνια: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Ч. 7. Львів : Видавництво Українського Католицького Університету 2014. С. 244–260.

Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16-18 століть. Львів : Видавництво отців василіян «Місіонер» 1996. 622 с.

Marinčak Š. Irmologion Jána Juhaseviča 1800 / Spev byzantsko-slovanskej liturgii. Prešov, 2009. s. 103–121.

Dávid Pancza. Kánony sviatkov Narodenia, Bohozjaveniaa Stretnutia Pana v okšayovom irmologione. Простопініє – наша спільна спадщина : Матеріали конференції, присвяченої сторічному ювілею першого друкованого видання «Церковного Простопінія» о. І. Бокшая. Ужгород : Уж БА ім. Блаженного Теодора Ромжі, 2007. С. 183–212.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-22